برخورد انضباطی به سراغ پزشکان آمد
کد خبر: ۹۶۱۳۲
تاریخ انتشار: 2017 December 31    -    ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
تجویز داروهای خارج از فهرست توسط بعضی از پزشکان باعث سرگردانی بیماران در تهیه این نوع داروها و همچنین بروز کمبودهای غیر واقعی در بازار داروئی کشور می شود.

غلامرضا اصغری - معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو و قاسم جان بابایی - معاون درمان وزیر بهداشت، در خصوص عدم تجویز داروهای خارج از فهرست نامه ای را به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردند.

در متن این نامه آمده است: مستحضر هستید فهرست داروهای ایران مبنای تولید، واردات، عرضه و توزیع داروها در بازار داروئی کشور است. از آنجا که شرکت های داروئی و داروخانه های کشور طبق قانون مجاز به توزیع و عرضه داروهای خارج از این فهرست نیستند تجویز داروهای خارج از فهرست توسط بعضی از همکاران پزشک باعث سرگردانی بیماران در تهیه این نوع داروها و همچنین بروز کمبودهای غیر واقعی در بازار داروئی کشور خواهد شد. علاوه بر این طبق بند پ ماده 72 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران تجویز داروهای خارج از فهرست تخلف محسوب می شود.

در ادامه این نامه آمده است: درخواست می شود به نحو مقتضی به تمامی همکاران پزشک تحت پوشش آن دانشگاه اطلاع رسانی شود که به منظور جلوگیری از سرگردانی بیماران، از تجویز هرگونه داروی خارج از فهرست داروهای ایران خودداری شود. همچنین لازم است مطابق قانون با پزشکانی که این تخلف را مرتکب می شوند برخورد انضباطی لازم صورت پذیرد. لازم به ذکر است که فهرست روزآمد داروهای ایران از طریق صفحه رسمی سازمان غذا و دارو به آدرس www.fda.gov.ir/item/463 قابل دسترسی است.

به گزارش سازمان غذا و دارو، بند پ ماده 72 قانون برنامه ششم توسعه، فهرست رسمی داروهای ایران بر اساس نظام داروئی ملی کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر هر 3 ماه یکبار تدوین و منتشر می گردد.تجویز داروهای خارج از فهرست یاد شده تخلف محسوب شده و متخلف با توجه به شدت و ضعف عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن حسب مورد به مجازات های مندرج در تبصره 1 ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383/8/16 محکوم می شود. 
تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار