تبانی ژن‌ها و پشه‌ها در گزیده شدن شما!
کد خبر: ۹۶
تاریخ انتشار: 2015 April 25    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
تبانی ژن‌ها و پشه‌ها در گزیده شدن شما!

محققان انگلیسی در تحقیقات خود دریافته‌اند، شانس گزیده‌شدن توسط پشه‌ها در ژن‌های افراد نهفته است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بر اساس این مطالعه، برخی از افراد صرف‌نظر از این که چه میزان از لوسیون‌های دفع‌کننده حشرات استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که توسط پشه‌ها گزیده شوند.

امکان گزیده‌شدن توسط پشه‌ها به متغیر‌های ژنتیکی بستگی دارد که بوی بدن را کنترل می‌کنند؛ تعدادی از مردم ژن‌هایی دارند که دفاع طبیعی در مقابل گزیده‌شدن توسط پشه‌ها ایجاد می‌کند و افراد دیگر فاقد چنین توانایی هستند.

دانشمندان مدرسه بهداشت و پزشکی حاره‌ای لندن در این تحقیق از 18 دوقلوی همسان و 19 دوقلوی غیرهمسان زن استفاده و پشه‌های دانگ را درون لوله Y شکلی آزاد کردند که این لوله به دو بخش تقسیم می‌شد. پشه‌ها این امکان را داشتند که از هر سمت لوله به سمت بوی دست شرکت‌کنندگان حرکت کنند تا مشخص شود کدام دوقلوها برای پشه‌ها جذاب‌ترند.

محققان دریافتند پشه‌ها یا هر دوی دوقلوهای همسان را می‌گزیدند یا هیچ یک از آن‌ها را نمی‌گزیدند، اما این نتایج برای دوقلوهای غیرهمسان متغیر بود.

با بررسی مکانیسم ژنتیکی موجود در پس جذاب‌بودن برای حشراتی مانند پشه‌ها، می‌توان از دانش بدست‌آمده برای ایمن‌نگه‌داشتن انسان‌ها از نیش حشرات و بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق آن‌ها استفاده کرد.

همچنین درک اساس ژنتیکی بین افراد، امکان یافتن راه‌هایی برای کنترل بهتر حشره‌ها و ارائه شیوه‌های جدید برای دفع‌کردن آن‌ها را ارائه می‌دهد.

افزون بر این، با استفاده از یافته‌های بدست‌آمده می‌توان در آینده قرصی تولید کرد که تولید طبیعی دفع‌کننده حشرات در بدن را افزایش داده و در نهایت جایگزین لوسیون‌های پوستی شود.

جزئیات این پژوهش در مجله PLOS One منتشر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار