در این روستا سنگ می‌بارد+عکس
کد خبر: ۹۵۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 29    -    ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰

«منجیر» روستایی کوهپایه‌ای از توابع بخش کجور مازندران است. در این روستا حدود ۱۵۰ خانوار زندگی می‌کنند.

 روستا
 
 روستا
 
 
وقوع زلزله سال ۸۳، موجب فعال شدن و جابجایی سنگ‌های معلق آن منطقه شد و هر از چند گاهی ساکنان روستا شاهد سقوط این سنگ‌ها هستند. این حوادث تاکنون خسارت‌های فراوانی به اهالی روستا وارد کرده است. از جمله، در سال ۱۳۸۷ سقوط سنگ‌های عظیم از کوه مجاور روستا، ۳۰ واحد مسکونی و چند محل نگهداری دام را تخریب کرد و ۷۰ راس دام را از بین برد.
بدنبال این حادثه، از همان سال طرح جابجایی روستای منجیر در دستور کار مسئولان قرار گرفت، ولی تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای اجرای این طرح به نتیجه نرسیده است.

طرح اولیه، خرید زمینی در ۱۴ کیلومتری روستا بود که بدلیل فقدان آب و فضای لازم برای دام‌ها شرایط لازم برای زندگی روستاییان را نداشت. طرح انتقال آب به محل اسکان جدید امکان‌پذیر نبود و پس از گذشت چند سال طرح جابجایی به کل منتفی شد.

با توافق روستاییان و مسئولان، قرار بر قیمت‌گذاری کارشناسی و پرداخت مبالغی جهت خرید خانه برای واحدهای مسکونی و اراضی افراد در معرض وقوع حوادثه شد که روستاییان پس از گذشت این سال‌ها هنوز منتظر تخصیص این بودجه هستند.

اگرچه تعدادی از اهالی برای رهایی از بروز خطرات سقوط سنگ‌های عظیم‌الجثه، سکونتگاه‌های خود را ترک کرده‌اند و به ناچار به دیگر مناطق مهاجرت کرده‌اند ولی اغلب ساکنان این روستا، افراد سالخورده‌ای هستند که برای ادامه زندگی چاره‌ای جز ماندن در روستا ندارند. بنا به تشخیص پزشکان معالج، شماری از اهالی روستا، بویژه سالمندان، از زمان وقوع این حوادث تاکنون به علت بیماری ناشی از استرس و اضطراب جانشان را از دست داده‌اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
همه کارها را که دولت نباید انجام بده یعنی کشیدن یه حصار چوبی در جاهایی که ریزش زیاده چه کاری داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار