عوارض مصرف خودسرانه آنتی هیستامین ها
کد خبر: ۹۵۹
تاریخ انتشار: 2015 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
شاید در مرحله نخست اینگونه به نظر برسد که مصرف آنتی هیستامین علایم آلرژی را به طور موقت در افراد کاهش دهد اما به طور کامل آن را قطع نمی کند
 عضو انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: مصرف مداوم و خودسرانه آنتی هیستامین ها خطرناک است و عوارض متعددی به دنبال دارد.

دکتر عاکفه احمدی افشار با اشاره به اینکه در فصل بهار عده زیادی از مردم دچار حساسیت هایی در ناحیه چشم، بینی و دستگاه تنفسی می شوند، افزود: اغلب مبتلایان به آلرژی فصلی برای رفع حساسیت به درمان متعدد ازجمله مصرف آنتی هیستامین ها متوسل می شوند.

وی یادآوری کرد: شاید در مرحله نخست اینگونه به نظر برسد که مصرف آنتی هیستامین علایم آلرژی را به طور موقت در افراد کاهش دهد اما به طور کامل آن را قطع نمی کند.

احمدی افشار با بیان اینکه داروهای آنتی هیستامین به اشکال مختلف قرص، قطره چشمی، شربت و اسپری بینی وجود دارند، افزود: در اغلب موارد این داروها در دو شکل اثر زیاد و با اثر تدریجی خود را نشان می دهند.

وی ابراز کرد: خواب آلودگی و اشکال در تفکر از عوارض مصرف آنتی هیستامین به شمار می رود که مصرف کنندگان باید به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: موضوع مهمی که در مورد آنتی هیستامین وجود دارد این است که مصرف باید طبق تجویز و نظر پزشک انجام شود و به اصطلاح گاهی اوقات نباشد.

وی اظهار کرد: مصرف انواع آنتی هیستامین ها بر متابولیسم بدن تاثیر می گذارد و افرادی که به طور همزمان چند داروی مختلف مصرف می کنند به عوارض و مشکلات احتمالی آن باید توجه جدی داشته باشند.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: بر این اساس توصیه می شود مبتلایان به حساسیت های فصلی با پزشک مربوطه در مورد استفاده از این نوع دارو مشورت های لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد نیز برای رفع حساسیت های فصلی به تزریق داروهای ضد حساسیت از قبیل دگزامتازون اقدام می کنند که این نیز به نوبه خود عوارض دارد.

هیستامین یکی از مواد شیمیایی است که هنگام واکنش پادتن ها (آنتی بادی ها) با مواد آلرژی زا (حساسیت زا) در بدن آزاد می شود و مسوول بسیاری از علایمی است که در التهاب بینی ناشی از آلرژی دیده می شود.

علایم آلرژی بینی، خارش و آبریزش، عطسه های مکرر و گرفتگی بینی است. 

آلرژی در چشم یا ورم ملتهمه بهاره نیز با سوزش و خارش چشم و ریزش اشک همراه است. 

نوع دیگر آلرژی، در قسمت تحتانی دستگاه تنفسی رخ می دهد که علایم آن به صورت سرفه، خس خس و تنگی نفس ظاهر می شود.

گرده افشانی درختان در فصل بهار و گرده افشانی چمن و علف ها در فصل تابستان از عمده علل تشدید حساسیت های فصلی به شمار می رود.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار