جین لنوین نخستین طراح لباس فرانسوی در قرن بیستم
کد خبر: ۹۵۸۶۹
تاریخ انتشار: 2017 December 28    -    ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
جین لنوین Jeanne Lanvin یکی از پیشگامان طراحی لباس و اوته کوتور در قرن بیستم در فرانسه است که با افتتاح خانه مد و برند خود توانست گام‌های بلندی در عرصه طراحی لباس بردارد. لباس‌هایی که جین برای دخترش مارگریت می‌دوخت توجه قشر ثروتمند جامعه را به خود جلب کرد و بسیاری از آن‌ها مشتری این لباس‌ها شدند و از جین خواستند تا کپی این لباس‌ها را برای فرزندان آن‌ها هم بدوزد.

جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستمجین لنوین Jeanne Lanvin یکی از پیشگامان طراحی لباس و اوته کوتور در قرن بیستم در فرانسه است که با افتتاح خانه مد و برند خود توانست گام‌های بلندی در عرصه طراحی لباس بردارد. جین لنوین به عنوان یکی از نخستین زنان طراح لباس مستقل شناخته می‌شود که یک امپراتوری مد و فشن بنا کرد.

امپراتوری که در کنار طراحی و تولید لباس‌های سطح بالا، برند لوازم آرایشی و عطر خود را نیز دارد و هنوز هم فعال هستند. در این مقاله نگاهی داریم به زندگی و فعالیت‌های جین لنوین در عرصه طراحی لباس، اوته کوتور، عطر و لوازم آرایشی و تاثیر ماندگار او بر دنیای مد خواهیم داشت.

 جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستم

بیوگرافی جین لنوین

جین لنوین در اول ژانویه سال 1867 در پاریس به دنیا آمد. پدر او کنستانتین و مادرش سوفی ده فرزند دیگر هم داشتند که جین بزرگ‌ترین آن‌ها بود. او از سن نوجوانی کار کردن را آغاز کرد و وقتی 16 ساله بود در کلاه فروشی مادام فلیکس در پاریس به عنوان دستیار مشغول به کار شد و آموزش دید تا این که خود توانست کار کلاه فروشی را انجام دهد و در سال 1889 برند شخصی خود را با نام لنوین افتتاح کند. در سال 1909 لنوین عضو سندیکای اوته کوتور شد و به این ترتیب نام خود را به عنوان یک خیاط حرفه‌ای ثبت کرد. در سال 1895 جین با یک اشراف زاده ایتالیایی به نام کنت امیلیو دی پیترو ازدواج کرد و آن‌ها دو سال بعد صاحب یک فرزند دختر به نام ماری بلانش (مارگریت) شدند، ازدواج جین در سال 1903 به جدایی انجامید و مارگریت با مادرش زندگی کرد.

جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستم

لباس‌هایی که جین برای دخترش مارگریت می‌دوخت توجه قشر ثروتمند جامعه را به خود جلب کرد و بسیاری از آن‌ها مشتری این لباس‌ها شدند و از جین خواستند تا کپی این لباس‌ها را برای فرزندان آن‌ها هم بدوزد. به این ترتیب جین لنوین شهرت زیادی برای خود دست و پا کرد و پس از مدتی مادران این کودکان هم به مشتریان دائمی او تبدیل شدند. در سال 1907 جین با یک روزنامه نگار به نام خاویر مله ازدواج کرد که بعدها به مقام سفارت فرانسه در انگلستان رسید، مارگریت، دختر جین هم با یک کنت ازدواج کرد و خواننده اپرا شد.

جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستم

 

فعالیت‌های حرفه‌ای جین لنوین

در سال 1923 کمپانی لنوین بخش رنگرزی خود را در نانت تاسیس کرد و در همین دهه بود که فروشگاه‌های لوازم دکور منزل، خز و لباس زیر برند لنوین نیز راه اندازی شد. اما شکوفایی برند لنوین زمانی رخ داد که بخش عطرسازی آن تاسیس شد، در سال 1924 بخش Lanvin Perfums SA راه اندازی شد و اولین عطر آن با نام Arpege در سال 1927 معرفی شد. جین نام این عطر را از پیانو زدن دخترش الهام گرفته بود که مرتبط با یک نوع اصطلاح در موسیقی است. چند سال قبل از این اتفاق لنوین یک طراح معروف فرانسوی به نام آرماند آلبرت راتو را استخدام کرد تا آپارتمان، دکوراسیون، فروشگاه‌ها و به طور کلی تجارت برندشان را مجددا طراحی کند. راتو به این منظور مبلمان‌ها و دکوراسیون فوق‌العاده‌ای را طراحی کرد که تاثیر زیادی روی موفقیت برند لنوین داشت.

لوگوی برند لنوین هم که نمادی از مادر و دختر (جین و مارگریت) است در همین زمان طراحی شد و هنوز هم روی محصولات لنوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. جین لنوین را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین طراحان لباس فرانسوی در نیمه اول قرن بیستم به شمار آورد، او با خلاقیت و ایده‌های بکر خود و پشتکار و نوآوری توانست یک امپراطوری مستقل برای خود بنا کند که هنوز هم پابرجاست. او دو بار در سال‌های 1926 و 1938 مفتخر به دریافت جایزه لژیون دونور شد.

جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستم

لنوین پس از جین

پس از مرگ جین در سال 1946 دخترش مارگریت مدیریت برند لنوین را به عهده گرفت و در این کار از کارشناسان مد و فشن هم کمک گرفت. ماگریت در سال 1958 درگذشت و چون فرزندی نداشت مالکیت برند به پسردایی‌اش ایو لنوین رسید. در اواسط دهه 1960 لورآل مالیک برند لنوین را به عهده گرفت اما مدیریت آن همچنان به عهده خاندان لنوین بود. کارخانه این برند در شهر نانت فرانسه قرار دارد و عطرها و بطری آن‌ها هم در همین کارخانه تولید می‌شود. در سال 1979 لنوین مجددا مستقل شد و نمایندگی خود را در امریکا هم تاسیس کرد. از سال 2001 تاکنون، برند لنوین قدیمی‌ترین برند مد و فشن در فرانسه به شمار می‌رود که همچنان فعال است.

جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستم

از آن زمان تاکنون طراحان به نام زیادی مدیریت طراحی این برند را به عهده گرفته‌اند از جمله آنتونیو دل کاستیو، ژول فرانسوا کاراهای، کلود مونتانا، کریستینا اورتیز و آلبر الباز. در سال 2011 فروش سالانه برند لنوین به 205 میلیون پوند رسید و به یکی از سودآورترین برندهایی فشن تبدیل شد. در سال 2015 بشرا جرار مدیریت طراحی برند لنوین را به عهده گرفت اما یک سال بعد اولیویر لاپیدوس جایگزین او شد. اکنون برند لنوین در زمینه‌های مختلف از جمله لباس‌های آماده، اکسسوری، پوشاک مردانه و عطر فعالیت می‌کند و لباس‌های زیبای این برند را می‌توانید در نمایش‌های لباس‌های آماده و اوته کوتور مشاهده کنید.

جین لنوین یکی از نخستین طراحان لباس فرانسوی در قرن بیستم

مجله قرمز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار