هشدار درباره ماهی‌های سرطان‌زا
کد خبر: ۹۵۶
تاریخ انتشار: 2015 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از رد پای ماده رنگی سرطان زا در ماهی قزل آلا، فلزات سنگین در مرغ و مایکوتوکسین در شیر خبر داد.

 دكتر مهدي خلج در عين حال تأكيد كرد كه ميزان اين آلاينده‌ها نگران‌كننده نيست و هشدارهاي لازم براي كاهش اين مخاطرات به توليدكنندگان داده شده است.

خلج با تأكيد بر اينكه اين سازمان، در سال‌هاي اخير طرح پايش سلامت محصولات و فرآورده‌هاي خام دامي را انجام داده، توضيح داد:نمونه‌برداري‌هاي بسياري از 7 محصول و فرآورده‌هاي دامي ازجمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شير، عسل، خوراك دام وغيره انجام شده كه اين محصولات از نظر 39آلاينده ارزيابي شدند.براساس نتايج به‌دست آمده از آزمايش‌ها اين محصولات تقريبا بدون مشكل بوده‌اند. او با اعلام اينكه در نمونه‌برداري‌هاي انجام شده از مزارع پرورش ماهي قزل‌آلا رد پاي «مالاشيت‌ كلين» در برخي موارد ديده شده است، گفت: مالاشيت كلين يك ماده رنگي است و بايد در صنايع رنگ‌ريزي به‌كار برود چون سرطان‌زاست و به اين دليل نبايد در فرآورده‌هاي دامي ديده شود اما برخي پرورش‌دهندگان به‌صورت غيرمجاز براي مبارزه با انگل‌هاي خارجي يا قارچ‌هاي سطحي از آن استفاده مي‌كردند.

خلج با اشاره به معدوم‌سازي چند مورد گزارش شده كه به‌صورت غيرقانوني از اين ماده سرطان‌زا استفاده كرده بودند، افزود: سازمان دامپزشكي پس از نمونه‌برداري و آزمايش، ماده جايگزين را به آبزي‌پروران معرفي كرد و بر همين اساس از سال گذشته اعلام شد كه هيچ ماهي قزل‌آلايي اجازه عرضه به بازار را ندارد مگر آنكه سازمان دامپزشكي پس از نمونه‌گيري از آن مزرعه، عرضه اين محصول را مجاز اعلام كند.

گوشت مرغ سالم است

وي درباره بررسي ميزان فلزات سنگين در گوشت مرغ هم گفت: تشويشي در اذهان عمومي ايجاد شده بود كه در مرغ توليد شده داخلي فلزات سنگين وجود دارد، البته سازمان دامپزشكي آن را تأييد كرد اما ميزان آن از حداكثر مجاز بيشتر نيست و تنها اسيد فسفوريكي كه براي استخراج ‌دي كلسيم فسفات مورد استفاده قرار مي‌گيرد ناخالصي داشت و فلزات سنگينش از حداكثر مجاز بالاتر بود كه هشدار داديم.

خلج با بيان اينكه آزمايشگاه‌هاي مرجع اجرا‌كننده طرح پايش سلامت محصولات دامي در سال‌جاري دقيق‌تر و مجهز‌تر نسبت به سال‌هاي گذشته هستند، گفت: جواب آزمايش‌هاي انجام شده روي شير در قالب طرح پايش محصولات و فرآورده‌هاي دامي هنوز تجميع نشده، اما در گذشته مطرح مي‌شد كه «مايكوتوكسين» در شير وجود دارد و ميزان آن بالاست.ميزان مجازي كه در استانداردهاي غذايي بين‌المللي براي «مايكوتوكسين» مشخص شده 500نانوگرم در ليتر است كه برخي معتقدند بايد استاندارد‌هاي اتحاديه اروپا را كه 50نانوگرم در ليتر تعيين شده، ملاك ارزيابي «مايكوتوكسين» در شير قرار داد. اما اگر معيار غذايي بين‌المللي را معيار قرار دهيم، هيچ مشكلي در شير از اين نظر وجود ندارد و كمتر از حداكثر مجاز تعيين شده است. البته از استاندارد اتحاديه اروپا كمي پايين‌تر هستيم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار