نقدی بر جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی
کد خبر: ۹۵۵۷۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 26    -    ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
قاتل اهلی فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی است. این فیلم در سال ۱۳۹۵ تولید شده‌است. این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.این فیلم در تاریخ ۱ آذر ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده‌است.
نقدی بر جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی«اختصاصی تابناک باتو» قاتل اهلی فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی است. این فیلم در سال ۱۳۹۵ تولید شده‌است. این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.این فیلم در تاریخ ۱ آذر ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده‌است.
خلاصه فیلم: حاج آقا دکتر جلال سروش (پرویز پرستویی) کارآفرین موفق بخش خصوصی تصمیم به افشای خیانتهای شرکت پیسارو که مافیای قدرت و ثروت است می‌گیرد. سیاوش مطلق (امیر جدیدی) و احمد کیا (حمیدرضا آذرنگ) فرزندخوانده‌های سروش اند و سیاوش نه تنها مورداعتمادترین فرد نزد سروش بلکه دلبسته مهتاب (پگاه آهنگرانی) دختر او هم هست؛ اما مهتاب رابطهٔ عاطفی با بهمن (پولاد کیمیایی) خوانندهٔ پاپ دارد. تعطیلی کنسرت‌ها دامنهٔ اختلافات اقتصادی سروش و شرکت پیسارو تاوانی دارد که نه فقط اطرافیانش بلکه همه مردم باید آن را بپردازند و …
 
نقدی بر جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی 
 
نگاهی به فیلم قاتل اهلی اثر مسعود کیمیایی
 
1- موضوع فیلم: وجود یک شبکه مافیایی واردات کالاهای قاچاق و فاقد استاندارد (مانند دارو) برای سودجویی است. اگر کسی در سر راه این شبکه مافیایی قرار گیرد یا باید سازش کند و یا کشته می شود. فیلم دارای چاشنی دیگری هم هست. یک خواننده جوان که کنسرت می دهد و اشعار اعتراض آمیز نسبت به وضع موجود می خواند به نام بهمن که دارای خانواده روشنفکر است و دختر دکتر سروش عاشق این خواننده است. در این فیلم سوژه اصلی دکتر سروش است. وی فردی مومن به انقلاب و اهل جبهه است که به فکر مردم و راه انداختن کارخانه برای اشتغال زایی است. شبکه مافیا تلاش می کند تا او را از میان بردارد و آخر هم او را ترور می کنند.
 
نقدی بر جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی 

2- اگرچه داستان فیلم خیلی روال منظمی ندارد ولی آنچه مشخص است این است که شرکتی به نام پیسارو به عنوان رقیب دکتر سروش مطرح می شود و توانایی انجام هر کاری برای ضربه زدن به او را دارد. افراد شرکت مرتب سروش را تحت فشار قرار می دهند و جالب است که دولت و نظام هم هیچ نقشی در جهت جلوگیری از این مافیا را ندارد.

3- دکتر سروش برای چاره جویی دائما به یک فرد معتمد ظاهر الصلاح مذهبی و مسن که دارای اطلاعات زیادی از امور مملکتی است، مراجعه می کند. مشخص نیست این فرد چه جایگاهی در نظام جمهوری اسلامی دارد. در برهه های مختلف اتفاق های سخت برای سروش، این پیر مرد متنفذ در جریان جزئیات همه چیز هست. هنگامی که سروش را وزارت اطلاعات بازداشت می کند، این پیرمرد به ملاقات او می رود و هنگامی که پیشکار سروش مدرک بی گناهی او را برایش می آورد پیرمرد مرموز فیلم می گوید سروش آزاد می شود. بلافاصله پس از آزادی سروش، وی را در داخل ماشینش ترور می کنند. اولین کسی که مطلع می شود همین پیرمرد مرموز است که می پرسد آیا کس دیگری داخل ماشین نبود؟ با توجه به این شواهد، فیلمساز می خواهد با زبان بی زبانی راس این تشکیلات مافیایی را همان پیرمرد مرموز مذهبی متنفذ نشان دهد که سمت او هیچوقت معلوم نشد ولی در همه امور مملکتی مطلع و قدرت دخالت دارد.
 
نقدی بر جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی 

4- نکته بعدی به لجن کشیدن خانواده دکتر سروش مومن و متعهد است. به نظر می رسد فیلمساز بیشتر از مافیای داخل فیلم قصد تخریب شخصیت دکتر سروش و خانواده اش را دارد. در این فیلم دختر دکتر سروش عاشق یک خواننده پاپ است و موضوع شکاف نسلی بهانه ایی است برای معرفی دختر سروش به عنوان یک فرد بی حیا که او درخواست رابطه عاشقانه با بهمن خواننده پاپ را دارد آن هم پس از کشته شدن پدرش! چه دلیلی دارد که فیلمساز دختر سروش را این چنین شخصیت پردازی کند.

5- آقای مسعود کیمایی به کجا رسیده است؟ چرا در این فیلم نسل جدید را هرزه و بی هویت نشان می دهد؟ اما در زمان شاه قیصر (ساخته مسعود کیمیایی حدود 50 سال پیش) را باغیرت؟ آیا این مقایسه منصفانه است؟ آیا نسل جدید ما این طور هستند که فیلم مسعود کیمیایی نشان می دهد؟
 
نقدی بر جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی 

6- این فیلم به بهانه موضوع پولشویی، کل نظام را غیر مستقیم به صورت یک مافیا نشان می دهد و جوانان را بی غیرت و هرزه و هیچ جنبه مثبتی برای جمهوری اسلامی نمی گذارد. چرا در این فیلم دختر یک فرد معتقد و جبهه ایی باید بی حیا نشان داده شود و دوست پسر (نامزد) او به پدر دختر بدترین حرف ها را بزند از جمله اینکه چقدر منت جبهه رفتن را سر ما می گذارید؟ و واکنش دختر به نامزدش جالب است که تو چرا به خاطر عشق مان به پدرم به دروغ چیزی نگفتی که باعث دلخوشی او شود.

7- استفاده از عناصری مانند خواننده پاپ (بهمن) و بر هم زدن کنسرت با روشی وحشیانه (لابد توسط نظام) یا دکتر سروش، طبق ادعای بهمن و نیز بی حیایی دختر دکتر سروش (آخرین صحنه فیلم)، دست مایه های جذاب کردن فیلم برای مخاطبان مخالف با ارزش های اسلامی و نظام است.

8- در کل فیلم دارای یک رویکرد سیاه نمایی کامل از شرایط اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی جامعه و القاء ناامیدی برای اصلاح جامعه است.

9- جای تاسف است که چرا وزارت ارشاد اسلامی به این گونه فیلم ها اجازه پخش می دهد؟

دکتر عباس رحیمی نژاد
روان شناس و هیات علمی دانشگاه


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ALI
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
1
3
آقای دکتر چرا بیراهه می روی؟ مگر اینگونه نیست؟ چرا می خواهی به وضع اقتصادی و فرهنگی جامعه رنگ سفید ببخشی ؟ جامعه همان است که در فیلم است دست کیمیایی عزیز هم درد نکند
بچه جنوب شهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
4
جامعه از آن چیزی که تصورش را می کنید تاریک تر است. خیلی تاریک ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
4
والله فیلم عین واقعیته روزه.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
3
تو بیا خوبش را بساز شاید جامعه عوض شود.
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
فیلم یعنی درام یعنی بعضی جاها اغراق در واقعیت وگرنه می شود مستند یا گزارش
m87
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
1
سیاه نمایی؟؟؟؟
عزیزم یا شما معنی سیاه نمایی را نمیدونی یا شاید تو ایران زندگی نمیکنی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
0
1
آقای روانشناس عوض هیئت علمی دانشگاه ، شما چه نوع دکتری هستی که از وضع جامعه کشور خودت خبر نداری و اظهار فضل می کنی؟ مرد حسابی وضع مملکت خیلی خرابتر از این حرفهاست ! تو هم مثل کبک سرت را زیر برف کرده ای ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار