استاد سینمای وحشت درگذشت
کد خبر: ۹۵۵۲
تاریخ انتشار: 2015 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کارگردان فیلم‌های ترسناک «کابوس در الم استریت» و «جیغ» و استاد سینمای وحشت یکشنبه گذشته در ۷۶ سالگی بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به سرطان مغز در لس‌آنجلس از دنیا رفت.

وس كريون كه بيش از همه براي خلق شخصيت‌هاي فردي كروگر و روح‌چهره شهرت داشت، در مدت بيش از 40سال حدود 30فيلم سينمايي و تلويزيوني ساخت كه نخستين فيلم او «آخرين خانه سمت چپ» در 1982 بود. كريون فيلم بسيار موفق كابوس در الم‌استريت را در 1984 كارگرداني كرد و عملكرد خوب آن در گيشه باعث شد 7دنباله با محوريت قاتلي رواني به نام فردي كروگر ساخته شود.

استاد سينماي وحشت در 1996 با «جيغ» بازگشتي خيره‌كننده به اين عرصه داشت و فيلم حدود 170ميليون دلار در دنيا فروخت. 3دنباله بعدي جيغ هم همين اندازه در گيشه موفق بودند و فقط فروش جيغ4 به 100ميليون دلار نرسيد. قصه اصلي جيغ ماجراي يك قاتل زنجيره‌اي است كه لباس هالووين مي‌پوشد و مي‌كوشد دختري جوان به نام سيدني پرسكات و افراد مرتبط با زندگي او را بكشد. جيغ چهارم آخرين فيلم او در مقام كارگردان بود.

كريون در 1999 بين قسمت‌هاي دوم و سوم جيغ يك فيلم غيرترسناك با نام «موسيقي قلب» ساخت كه مريل استريپ براي بازي در آن نامزد دريافت اسكار بهترين بازيگر زن شد. او را كاشف بازيگران گمنام و فراموش‌شده هم مي‌دانند؛ به‌گونه‌اي كه ستاره‌هايي چون جاني دپ، شارون استون و بروس ويليس نخستين‌بار در فيلم‌هاي او نقش‌هايي هرچند كوتاه ايفا كردند و بعدها به بازيگراني بزرگ تبديل شدند.

كريون سال2014 در گفت‌وگو با فيلم‌ميكر مگزين از جايگاه خيره‌كننده كابوس در الم‌استريت در فرهنگ عامه به‌شدت اظهار شگفتي كرده بود. نكته جالب اينكه او در نوجواني فقط 3بار به سينما رفته و فيلم ديده بود و دليل آن را هم اعتقادهاي سفت و سخت مذهبي خود و خانواده‌اش مي‌دانست. با اين حال، در 40سال اخير او به يكي از افراد جريان‌ساز در سينماي آمريكا و جهان تبديل شد و حداقل 3مرتبه گونه سينماي وحشت را با فيلم‌هايش احيا كرد.

خالق جيغ در سال‌هاي اخير به يك شهر كوچك در حومه نيويورك نقل مكان كرده بود و آنجا با راه‌اندازي يك سالن نمايش، فيلم‌هاي اروپايي و هنري به علاقه‌مندان نشان مي‌داد. او در 2004 با ايا لامبونكا ازدواج و با او در توليد جيغ4 همكاري كرد.

همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار