علت «نحوست» شیف کاری شبانه
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۹۵۴۷۷
تاریخ انتشار: 2017 December 24    -    ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
bato-adv
bato-adv
اگر قرار است که تغییراتی ناگهانی ناشی از کارتان برایتان به وجود بیاید، سعی کنید که آرام آرام خود را به آن ساعت کاری عادت بدهید. به خود زمان بدهید تا به این تغییر عادت کنید؛ ترجیحا چند روز قبل از شوکی که به برنامه ی خواب و خوراکتان وارد خواهد شد. مهمتر از همه اینکه برنامه ی جدید را حفظ کنید و مدام مابین دو برنامه رفت و آمد نکنید.
 علت «نحوست» شیف کاری شبانه
 
علت «نحوست» شیف کاری شبانه  اختصاصی «تابناک باتو»؛ خورشید بر سر خیابان های شهر، شهری که متروکه می نماید طلوع می کند. متوجه چهره ای تنها می شوید که پیاده رو را می پیماید و خیلی زود دیگری به او می پیوندد. آنها از خود بی خودند و به سمت هدف خود خیز برداشته اند، به طرف یک قهوه خانه. ما در مورد خون آشام ها صحبت نمی کنیم، در مورد روح های خسته ای صحبت می کنیم که صبح بسیار زود، خود را به سختی از رختخواب بیرون کشیده اند؛ کسانی که راه خود را به سوی مرگی زودرس می پیمایند.

همه می دانند که به سر رساندن یک شیفت کاری شبانه چقدر بد و منحوس است. شاید با خود فکر کنید که استراحتی کوتاه در میانه ی روز و چند شب خواب خوب این نحسی را جبران می کند. باید بگوییم که اشتباه می کنید، یک شیفت کاری شبانه در هفته اثرات مخربی روی شما به جای می گذارد که در تمام طول هفته، بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد. فقط دکترها و بیمارانشان نیستند که از بیداری در شب رنج می کشند، بخش قابل توجهی از حوادث صنعتی نیز قبل از طلوع آفتاب رخ می دهند.

این اثرات مخرب تنها به توان ذهنی محدود نمی شوند، بلکه افرادی که در شیفت های کاری شبانه فعالیت می کنند، بیشتر از سایرین در معرض دیابت، چاقی و البته سرطان هستند.

مطالعه ای روی گروهی از موش های آزمایشگاهی، اهمیت یک برنامه ی خواب مناسب را برای سلامت نشان می دهد. طی هشت هفته، چراغ های درون اتاق در شش روز از هفته همراه با طلوع و غروب خورشید خاموش و روشن می شدند. در روز هفتم این عمل با تعجیلی شش ساعته انجام می شد. پس از آن شش روز فرآیند نوررسانی و خاموشی منظم نمی توانست شوکی که به موش ها در روز هفتم وارد شده بود را برطرف کند. موش های جوان نشانه های روشنی دال بر ناتوانی ذهنی از خود بروز داده و 53 درصد از موش های مسن تر به سادگی جان خود را از دست می دادند.

مشکل در اینجا چیزی جز نبود یک برنامه ی مناسب برای خواب نیست. همچنین شیفت های شبانه بسیار مضرتر از کار در طول روز هستند. خطر اصلی تهدید کننده ی این افراد، تلاش آنها برای اصلاح برنامه خوابشان و به تبع شیفت های کاری دوباره بر هم خوردن این نظم است.

بیداری در ساعات اولیه ی بامداد نیز دقیقا همانند کار در شیفت های کاری شبانه می تواند برای شما مضر باشد، به ویژه اگر به سحرخیزی عادت نداشته باشید. تغییرات ساعات تغذیه نیز اثراتی مشابه بر جای می گذارند، چون بدون اینکه بدن شما برای سوزاندن آن برنامه ای داشته باشد، میزان قند خون شما را جابجا می کند.
علت «نحوست» شیف کاری شبانه 

چاره چیست؟

اگر قرار است که تغییراتی ناگهانی ناشی از کارتان برایتان به وجود بیاید، سعی کنید که آرام آرام خود را به آن ساعت کاری عادت بدهید. به خود زمان بدهید تا به این تغییر عادت کنید؛ ترجیحا چند روز قبل از شوکی که به برنامه ی خواب و خوراکتان وارد خواهد شد. مهمتر از همه اینکه برنامه ی جدید را حفظ کنید و مدام مابین دو برنامه رفت و آمد نکنید.

ساعات وعده های غذایی خود را نیز به آرامی و هوشمندانه تغییر دهید. تمامی ساعات درونی خود را به منظور تعادل با دنیای بیرونتان تنظیم کنید.

مترجم: سجاد جوهردلوری
منبع:
Sleepfoundation.org

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
نیازمندیها
بلیت هواپیما چارتر