گاوهای تحت تعقیب فلسطینی به اسکار می‌روند
کد خبر: ۹۵۳۹
تاریخ انتشار: 2015 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
 وزارت فرهنگ فلسطین، فیلم مستند «18 تعقیبی» به کارگردانی «عامر الشوملی» فلسطینی و «الکندی پل کاون» برای حضور در بخش فیلم‌های خارجی هشتادوهشتمین دوره اسکار در سال 2016 انتخاب کرد.

این فیلم مستند داستانی، در رقابت با فیلم‌هایی چون «دیجرادیه» ساخته محمد و احمد ابوناصر، «عشق و دزدی و چیزهای دیگر» ساخته موید علیان و «3 هزار شب» ساخته می مصری مستندساز مشهور فلسطینی موفق به حضور در اسکار شده است.

این فیلم که برای نخستین بار در سپتامبر گذشته در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و در جشنواره فیلم قرطاج(کارتاژ) تونس و جشنواره ابوظبی بهترین فیلم مستند شد، روایت سختی‌هایی است که بر مردم فلسطین در پی انتفاضه اول در سال 1987 رخ داده است.

قضیه از این قرار است که گروهی از فلسطینی‌ها در روستای «بیت‌ساحور» در شرق شهر بیت‌لحم با خرید 18 گاو از رژیم صهیونیستی تعاونی‌ای با عنوان «شیر انتفاضه» زدند و اهالی روستا را از محصولات صهیونیست‌ها خودکفا کرده و اعلام کردند «تولیدات صهیونیست‌ها را تحریم می‌کنند».

پس از تحریم محصولات اسرائیلی توسط مردم این روستا، این مسئله به اتفاقی سیاسی منجر شد به گونه‌ای که مسئولان رژیم صهیونیستی تصمیم به یافتن آن 18 گاو گرفتند.

این فیلم اما پس از نخستین اکران در فلسطین دست به دست و اکران می‌شود و مورد توجه گسترده مردم فلسطین قرار گرفته که آخرین نمونه آن در شهرهای بیت‌لحم و رام‌الله بوده است.

الشوملی با بیان اینکه فیلم برای نسل انتفاضه اول فلسطین جذابیت و اهمیت ویژه‌ای دارد، می‌گوید: آنها اهمیت این فیلم در مستند کردن تجربیات انتفاضه و انتقال آن به نسل‌های جدید را درک کرده‌اند و موجب می‌شود که نسل جدید دو گام به عقب برگردند و به مستند به تجارب پدران‌شان به واقعیت امروزشان فکر کنند.

البته کارگردان فیلم حاکم سابق صهیونیست منطقه «بیت‌ساحور» را به دیدن فیلم دعوت کرده که با انتقاداتی نیز روبرو شده است اما خود می‌گوید که در کنار این انتقادات مورد حمایت «کمپین جهانی تحریم اسرائیل» موسوم به BDS واقع شده است و معتقد است اکران جهانی فیلمش می‌تواند حمایت از تحریم اقتصادی، فرهنگی و نظامی اسرائیل را بیشتر کند.

در این بین البته این فیلم به عنوان یک فیلم فلسطینی برای نخستین بار از سوی دو جشنواره اسرائیلی دعوتنامه حضور دریافت کرد که از جمله آنها جشنواره بین‌المللی اورشلیم بود که الشوملی به آن مخالفت کرد.

بنابر این گزارش، این فیلم که تلفیقی از انیمیشن و فیلم مستند است، به گفت‌وگوهایی با فعالان در «بیت‌ساحور» مستند است و در آن از صحنه‌های بازسازی شده و البته صحنه‌های آرشیوی استفاده شده است.

مستند «18 تعقیبی» که دارای سه نسخه عربی، انگلیسی و فرانسه است قرار است به زودی در مدارس فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس به نمایش درآید.

عامر الشوملی متولد 1981 در کویت است که در کنادا درس هنر خواند و کارشناسی ارشد هنرهای زیبای خود را از انگلستان دریافت کرد.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار