نظریات کارشناسانه یا «عمه خانم‌های همه کاره»؟!
کد خبر: ۹۵۳۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 23    -    ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
«تا ندانی که سخن عین صواب است مگوی»؛
سیاستمدارانی که در مورد هنر نظر می‌دهند، مهندسینی که در مورد مسائل حقوقی خود را صاحب نظر می دانند و جراحان مغزی که بیماران روانپزشکی را قبول می‌کنند، همه افرادی تحصیل کرده‌اند، ولی تمایل عوامانه ی خود را برای دانای مطلق بودن کنترل نکرده‌اند. بر خلاف همه کاره‌ها که از هر نوع مشاوره‌ای که با آنها شود استقبال می‌کنند. کارشناسان هیچ علاقه‌ای به وارد شدن در حوزه‌هایی...
 نظریات کارشناسانه یا «عمه خانم‌های همه کاره»؟!
 
نظریات کارشناسانه یا «عمه خانم‌های همه کاره»؟!  به گزارش «تابناک باتو»؛ سعدی شیرازی در کتاب گرانقدر «گلستان» حکایت مردی را آورده است که دچار ناراحتی چشم شد و برای معالجه‌ی آن به «بیطار» (دامپزشک) مراجعه کرد. بیطار هم از همان دوا که در چشم چارپایان می‌ریخت، در چشم او ریخت و او نابینا شد. بیمار از دامپزشک شکایت کرد و ماجرا به دادگاه کشید. قاضی حکم داد که: «بر او هیچ تاوان نیست که اگر این خر نبودی پیش بیطار نرفتی.» و در نهایت، سعدی از حکایت چنین نتیجه می‌گیرد که:

بوریا باف اگر چه بافنده‌ ست
نبرندش به کارگاهِ حریر


«پیتر دراکر»، نظریه پرداز مدیریت می ‌گوید: «مدیریت خوب، یعنی انجام کارهای محدود ولی کیفی‌تر». آدم های زیادی هستند که به خود اجازه می‌دهند در مورد همه چیز اظهار نظر کنند. آنها جسته و گریخته چیزهای زیادی می‌دانند اما هرگز در یک زمینه کارشناس نشده‌اند چرا که خواسته‌اند در همه امور کارشناس باشند. گرچه مصاحبت با چنین افرادی ممکن است خوشایند و مفید باشد، مشورت جدی با چنین افرادی و سپردن تصمیم گیری خود به رأی آنان تفاوتی با مراجعه‌ی آن بیمار به بیطار ندارد. شاید راه معتبری برای آزمودن این که می‌توانید به کسی به عنوان کارشناس اعتماد کنید این است که او در پاسخ به سؤالات زیادی که مربوط به تخصص او نیست به راحتی می گوید: «نمی‌دانم».
 
برخلاف همه کاره‌ها که از هر نوع مشاوره‌ای که با آنها شود استقبال می‌کنند. کارشناسان هیچ علاقه‌ای به وارد شدن درحوزه‌هایی که از آن اطلاع کافی ندارند، نشان نمی‌دهند.

نکته‌ی جالب توجه اینکه تنها فارغ التحصیلی از یک دانشگاه باعث نمی‌شود ما برخوردمان با مسائل کارشناسانه باشد. برخورد کارشناسانه نیاز به «اخلاق کارشناسانه» دارد. اخلاقی که ما را مجاب سازد با صراحت و صداقت به نادانی‌هایمان اعتراف کنیم و سعی نکنیم خود را عالم دهر و دانای کل نشان دهیم. افراد زیادی را می‌بینیم که علیرغم این که تحصیلات علمی دارند، «رویکرد علمی» در زندگی و مناسبات اجتماعی‌شان نفوذ نکرده است. آنان نیز هم چون «عمه خانم‌های همه کاره» (Agony Aunts) وارد همه کار می‌شوند.
 
نظریات کارشناسانه یا «عمه خانم‌های همه کاره»؟! 

سیاستمدارانی که در مورد هنر نظر می‌دهند، مهندسینی که در مورد مسائل حقوقی خود را صاحب نظر می دانند و جراحان مغزی که بیماران روانپزشکی را قبول می‌کنند، همه افرادی تحصیل کرده‌اند، ولی تمایل عوامانه ی خود را برای دانای مطلق بودن کنترل نکرده‌اند.

حکایت می‌کنند که بزرگمهر، دانشمند ایرانی عصر ساسانی روزهایی را بر تختگاهی چند پله بالاتر از مردم می‌نشست و به سؤالات علمی مردم پاسخ می‌داد. پیرزنی پیش آمد و چندین سؤال پرسید و بزرگمهر حکیم در پاسخ به همه آن سؤالات «نمی‌دانم» گفت. پیرزن با عصبانیت گفت: «اگر نمی‌دانی پس چرا سه پله بالاتر از ما نشسته ای؟!» بزرگمهر پاسخ داد: «به اندازه‌ای که بیش از شما می‌دانم بالاتر نشسته‌ام، اگر قرار بود به اندازه‌ی نمی‌دانم‌هایم بالاتر بنشینم باید تختگاهی برایم می‌ساختند که پلکانش تا آسمان کشیده شده باشد.» آنگاه بزرگمهر افزود: «همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده‌اند.»

همه ما نیاز به شهامت بزرگمهر داریم، نیاز به این که به کاستی‌ها و ناتوانی‌هامان اعتراف کنیم حتی اگر کسانی به این دلیل ارزش ما را زیر سؤال ببرند.

سعدی شیرازی در جایی دیگر از «گلستان» می‌گوید:

تا ندانی که سخن عین صواب است مگوی

ظریفی می‌گفت: «اگر قرار بود همین سخن سعدی را ملاک قرار دهیم، جهان را چه سکوتی در برمی‌گرفت.
دکتر محمدرضاسرگلزایی، روانپزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
2
1
نویسنده این مطلب هم که آگاهی چندانی از ساختار یک سیستم و سازمان ندارد بهتر است نظرات بیجا و نابخردانه ندهد، در هر سیستم برای ایجاد هماهنگی نیاز به دو نوع استراتژی هست، استراتژی چاه عمیق که نشاندهنده تخصص است و اقیانوس به عمق یک وجب که نشاندهنده هماهنگ کننده است. هماهنگ کننده در یک سیستم باید بتواند دانش گسترده و بدون تخصص داشته باشد و البته بهتر اینکه در یک یا چند مورد تخصص نیز داشته باشد، بنابراین اقای روانپزشک دهانت را ببند و در موردی که هیچ از ان نمی دانی نظر بیجا نده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
1
جالب اینکه مقالات متعدد در زمینه های مختلف از همین اقای نویسنده منتشر شده و بنابراین باید گفت عمه خاله همه کاره تر از ایشان خودشان هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار