۴ تغییر در چهره که بیماری شما را آشکار می‌کند
کد خبر: ۹۵۲۶۱
تاریخ انتشار: 2017 December 22    -    ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
 ابروهای کم پشت، لک های پوستی قرمز روی گونه ها، حلقه های سیاه رنگ دور چشمها، جوشهای صورت و افزایش موهای چانه و صورت می تواند علایمی مهم از ابتلا به نوعی بیماری جدی باشند و باید درپی تشخیص و درمان آن برآمد. چهار نمونه از تغییرات صورت که باید جدی گرفته شوند عبارتند از:

کم پشت شدن ابروها

ابروهای کم پشت می تواند نشاندهنده یک مشکل تیروئیدی باشد. با افزایش سن، موهای شما معمولا خشکتر و کم پشت تر شده و دچار ریزش می شوند. ابروها نیز به دلیل آرایش و برداشتن آنها به مرور کم پشت تر می شوند. اما دلیل دیگر ریزش ابروها می تواند کم کاری تیروئید باشد که در اصطلاح پزشکی هایپوتیروئیدیسم نامیده می شود. البته کم پشت شدن ابروها به تنهایی نشانه کم کاری تیروئید نیست و باید به دنبال نشانه های دیگر آن نیز باشید. از نشانه های دیگر کم کاری تیروئید احساس خستگی و بی حالی، اضافه وزن، یبوست، افسردگی، حساسیت نسبت به سرما، خشکی پوست و مو و دردهای ماهیچه ای هستند. اگر شما نیز تمامی این علایم و یا برخی از آنها را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید و با انجام یک آزمایش خون ساده می توانید به کم کاری تیروئید خود پی ببرید.

افزایش جوش و موهای صورت

ازدیاد جوشها و موهای صورت می تواند نشاندهنده سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد.

داشتن موهای زاید درصورت می تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد و جوش صورت نیز می تواند به دلیل استرس ایجاد شود. اما این نشانه ها همچنین می توانند به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن به وجود آیند. سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند با سطح بالای تستوسترون در ارتباط باشد. این بیماری، یک بیماری متداول زنان است که از هر ۵ زن یک نفر درگیر آن است و بر عملکرد صحیح تخمدانهای آنها تاثیر می گذارد. با پیشرفت بیماری و افزایش عملکرد ضعیف تخمدانها، فولیکولهای موجود در تخمدانها که در برگیرنده تخمکها هستند نیز تحت تاثیر قرار گرفته و این امر باعث کاهش قدرت باروری و یا حتی ناباروری خواهد شد. اگر کسی مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد، باید بداند که علایم آن در انتهای دوران نوجوانی و اوایل بیست سالگی آشکار خواهند شد. این علایم عبارتند از:

نداشتن عادت ماهیانه و یا عادت ماهیانه نامنظم، عدم باروری و یا باروری سخت که در نتیجه تخمک کذاری نامنظم و یا عدم تخمک گذاری ایجاد می شود، رشد موهای زائد و پرمویی بدن که معمولا در صورت، قفسه سینه، پشت کمر و در امتداد خط ستون فقرات و یا نشیمنگاه ایجاد می شود، اضافه وزن، کم پشت شدن و ریزش موهای سر، چرب شدن پوست و ایجاد جوشهای پوستی.

در صورت مشاهده این علایم حتما باید به یک متخصص بیماریهای زنان مراجعه کرد. سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو و بالا رفتن سطح کلسترول خون شود.

ایجاد لکهای قرمز پوستی روی گونه ها

وجود این لکه های قرمز رنگ روی گونه ها می تواند نشانه ای از بیماری لوپوس باشد. گونه های برخی افراد به راحتی سرخ شده و گل می اندازد و این می تواند به دلیل احساس خجالت، استرس و یا مصرف غذاهای تند باشد. در زنان مسن تر، سرخی گونه ها می تواند به علت یائسگی( قطع عادت ماهیانه که معمولا بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سال رخ می دهد) ایجاد شود. اما به غیر از این دلایل، سرخی گونه ها و در برخی موارد چانه، می تواند دلیل مهمتری داشته باشد که باید به آن توجه کرد.

اگر این لکه ها در طول تابستان تشدید شوند، می تواند دلیلی بر وجود بیماری خودایمن لوپوس باشد. لوپوس نوعی بیماری سخت و بغرنج است که روی بسیاری از بخشهای بدن تاثیر می گذارد و بنا بر شدت بیماری، نشانه های آن خفیف و گاهی بسیار شدید و مرگبار است. سایر نشانه های احتمالی آن عبارتند از: کهیر و بثورات پوستی به ویژه در صورت، دستها و مچ دست، درد و ورم مفاصل(آرتریت)، دردهای ماهیچه ای، خستگی زیاد،افسردگی و بی حالی. تعداد بسیاری از افراد نیز قبل از عود لوپوس علایم کمی از بیماری را دارند و یا اصلا نشانه ای از بیماری در آنها وجود ندارد و فقط عادت ماهیانه های طولانی مدت خواهند داشت و پس از آن به یکباره سایر نشانه های بیماری از جمله تب بالا، تورم غدد لنفاوی( غده های کوچکی که در گردن، زیر بغل و کشاله ران وجود دارند)، زخمهای دهانی تکرار شونده و ریزش مو در آنها عود خواهد کرد.
در صورت مشاهده یک یا چند علایم فوق حتما به پزشک مراجعه کنید.

حلقه های زیر چشم

حلقه های سیاه یا قرمز رنگ زیر چشم نه تنها ممکن است به دلیل فقدان خواب کافی ایجاد شود بلکه در برخی موارد می تواند نشانی از وجود نوعی بیماری خودایمن در بدن باشد. حلقه های دور چشم اگرچه ممکن است ظاهر ناپسندی داشته باشند اما به ندرت از لحاظ پزشکی نگران کننده هستند. حلقه های دور چشم گاهی نشانه وجود نمک زیاد در رژیم غذایی و یا آلرژی های مزمنی است که باعث گشاد شدن رگهای خونی دور چشم و پاره شدن آنها می شود.

اگر علاوه بر حلقه های دور چشم، لکهای تیره و قرمز رنگ نیز در اطراف چشمها ایجاد شود، می تواند نشانه ای از بیماری درماتومیوسیتی باشد که نوعی بیماری خودایمن نادر است و باعث درد و ضعف ماهیچه ای شده و متعاقب آن سبب لغزش پاها یا افتادن به هنگام پیاده روی و یا خستگی مفرط پس از ایستادن و یا راه رفتن می شود. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید. او با انجام ام.آر.آی، آزمایش خون و نمونه برداری از ماهیچه یا پوست به تشخیص بیماری و درمان آن خواهد پرداخت. معمولا برای درمان، استروئیدها، متداول ترین داروهای تجویزی هستند.

سلامت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار