عوامل سفیدی زودرس مو
کد خبر: ۹۵۲۴
تاریخ انتشار: 2015 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
یک متخصص پوست و مو گفت: علت اصلی سفیدی زودرس مو، وراثت و زمینه​های ژنتیکی در فرد است. کمبود ویتامین​های گروه دی، آهن، اسید فولیک و همچنین وجود برخی سندرم ها مانند آب مروارید از دیگر عوامل موثر در تسریع سفیدی زودرس مو هستند.


دکتر سیما رسایی اظهار کرد: در پایین​ترین لایه پوست و در محل پایه و تکیه تار مو، سلول​هایی به نام ملانوسیت وجود دارند که دائما ترکیبی با نام ملانین تولید می​کنند و همین ملانین است که رنگ موها را ایجاد می​کند.

وی افزود: زمانی که ملانوسیت​ها کاملا فاقد رنگدانه شوند، مو سفید می​شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو تغییر رنگ داده و خاکستری و نقره​ای می‌شود.


رسایی با اشاره به بی‌اثر بودن محصولاتی که برای رفع سفیدی مو تبلیغ می​شوند، گفت: زمانی که مو سفید می‌شود، ملانوسیت​های مو از بین رفته‌اند. بنابراین شامپوها و سایر داروهایی که برای رفع سفیدی مو تبلیغ می​شوند، همگی کذب محض هستند؛ زیرا دیگر ملانوسیتی وجود ندارد تا رنگ مو را بازگرداند. در واقع مانند این است که دیگر کارخانه​ای وجود ندارد تا رنگدانه مو یا ملانین را بسازد. شامپوهایی که به عنوان بازگرداننده رنگ موی طبیعی تبلیغ می‌شوند، تنها یک نوع رنگ هستند که روی مو رسوب کرده و باقی می‌مانند و این رنگ نیز پس از دو یا سه بار شستن از بین می​رود.
این متخصص پوست و مو اظهار کرد: توصیه می​شود کسانی که سفیدی زودرس مو دارند از داروهای خوراکی مکمل حاوی پروتئین‌های مختلف و آهن استفاده کنند؛ این مواد فرایند سفیدی مو را آهسته​ تر می‌کنند.


وی با اشاره به وجود برخی باورهای غلط در میان مردم در زمینه سفیدی زودرس مو گفت: یک باور عامیانه درباره سفید شدن موها می‌گوید که کندن یک موی سفید موجب افزایش تعداد موهای سفید خواهد شد. این مساله درست نیست؛ زیرا تعداد پیاز مو در هر انسان از زمان بدو تولد ثابت است و بر تعداد آن افزوده نخواهد شد؛ مویی که سفید شده، ملانوسیت خود را از دست داده و از دست دادن ملانوسیت واگیردار نیست که با کندن یک تار، موی سفید بیشتر شود.
رسایی گفت: به کسانی که سفیدی زودرس مو دارند توصیه می​شود تغذیه خوبی داشته باشند، سبزی‌ها و میوه​های تازه و همچنین مواد پروتئینی کافی مصرف کنند و فریب تبلیغات کذب شامپوها و مواد آرایشی و بهداشتی را نخورند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار