اسپری ضد افسردگی از راه رسید
کد خبر: ۹۵۰۱
تاریخ انتشار: 2015 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
محققان نروژی موفق به ساخت اسپری متفاوتی برای انجام معالجات هورمونی بر بیماری های روانی شده اند که بسیار کارآمد و سودمند است.

هورمون Oxytocin Hormone توسط غده هیپوتالاموس تولید و در غده هیپوفیز ذخیره می شود. این هورمون کاهنده اضطراب، استرس و هورمون افزایش دهنده ارتباط اجتماعی نام گرفته است.

این هورمون را به دو شیوه متفاوت می توان به مغز رساند، از طریق خون یا به شیوه غیر مستقیم و با کمک مسیرهای عصبی. محققان دانشگاه «اسلو» موفق به ساخت اسپری جدیدی شده اند که می تواند در معالجات هورمونی بیماری های روانی و ذهنی استفاده شود. در این روش، هورمون از طریق بینی وارد بدن بیمار می شود تا دارو بهتر به مغز منتقل شده و از عوارض جانبی آن نیز کاسته شود.

مطالعات محققان دانشگاه UiO نشان می دهد، دوز پایین هورمون Oxytocin می تواند با ابتلا به بیماری های روحی در ارتباط بوده و در نتیجه جبران این کمبود می تواند به ادراک بهتر سیگنال های اجتماعی کمک کرده و در معالجه بیماری های ذهنی سودمند باشد. اما این هورمون مولکول نسبتا بزرگی است و به سادگی نمی تواند از مانع بین مغز و خون عبور کند.

در نتیجه محققان تصمیم گرفتند برای افزایش میزان این هورمون در بیماران و برداشتن سد بین مغز و خون، این ماده را از طریق بینی و به طور مستقیم به مغز منتقل کنند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

پرفسور Ole A. Andreassen در رابطه با این پروژه می گوید: « نتایج تحقیقات نشان داد، دریافت دارو از طریق بینی بر عملکرد مغز تاثیر مفیدی دارد. در این پژوهش، به مقایسه اثرات دریافت دوز مشخصی از هورمون Oxytocin از طریق خون و بینی پرداخته شد.»

افرادی که دوز پایینی از هورمون Oxytocin را دریافت کرده بودند، شاهد تغییر در ادراک نشانه های اجتماعی بودند. زیرا دریافت دوز پایین از هورمون در عین حال که بر درمان بیماری اثر می گذارد عوارض جانبی کمتری را نیز متوجه سایر دستگاه های بدن می کند اما دوزهای بالا ممکن است تاثیر معکوسی بر رفتار اجتماعی افراد داشته باشد.

دانشمندان دریافتند، افرادی که از حفره های بینی بزرگتری برخوردارند پاسخ بهتری در برابر دریافت دوز پایین هورمون Oxytocin از خود نشان می دهند.

منبع: مهر
برچسب ها: افسردگی ، اسپری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار