۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند
کد خبر: ۹۴۹۳
تاریخ انتشار: 2015 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
با پنج فناوری جدید در دنیای خودرو که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند، آشنا شوید.

فناوری نقش بسزایی در زندگی ما دارد و قرار است سرعت، امنیت و آسایش را برای ما به ارمغان بیاورد. با جایگزین شدن اتومبیل به‌جای اسب، سرعت و حجم نقل و انتقال افزایش یافت. با ابداع گیربکس اتوماتیک دیگر وظیفه تغییر چرخ دنده‌ها نیز بر عهده ما نیست. کروز کنترل هم در سفرهای جاده‌ای طولانی زمینه استراحت پای راننده را فراهم می‌کند. دنباله رو این پیشرفت‌ها شش فناوری نوین را پیش رو داریم که برخی از آن‌ها به بازار خودرو راه پیدا کرده‌اند و برخی دیگر به‌زودی راندن خودرو‌ها را ساده‌تر خواهند کرد.

پارک خودکار

۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند

۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند
 
هنگامی که در پارکینگ طبقاتی شلوغ یک فروشگاه قصد پارک کردن خودروی خود را دارید، کابوسی پرزحمت گریبان‌گیر شما خواهد شد. اول پیدا کردن جای پارک مناسب و در مرحله بعد عملیات پارک کردن! اما دیگر لازم نیست نگران پارک کردن خودروی خود باشید! کافی است از اتومبیل پیاده شده و سیستم پارکینگ خودکار را فعال کنید. خودرو با استفاده از دوربین LIDAR و تشخیص نور و مسافت به سمت فضای از پیش تعیین شده حرکت کرده و پارک می‌شود. این عملیات توسط تلفن همراه قابل کنترل است. زمانی که قصد بازگشت دارید پیش از رسیدن به خودرو می‌توانید به‌ وسیله اپلیکیشن مخصوص، خودروی خود را از پارک خارج کرده و سوار شوید. البته این فناوری هنوز به بلوغ کافی نرسیده و فعلا نیازمند پارکینگ‌هایی است که سنسورهای لازم را دارا هستند.
طی آزمون‌های انجام شده، صحت کارکرد این سیستم ثابت شده است. هم اکنون فورد، تویوتا و آوودی به صورت جدی در حال کار بر روی این فناوری هستند.

اینترنت بی‌سیم داخلی

۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند

امروزه مردم تمایل دارند همیشه و هرجا آنلاین باشند، چه در منزل و چه در محل کار! حال اگر این امکان به صورت یک آپشن در خودرو نیز در دسترس باشد که چه بهتر! در طول سفرهای درون شهری یا خارج از شهر، در حال حرکت باشیم یا ترافیک گریبان‌مان را گرفته باشد از طریق اینترنت پر سرعتی که خودروی ما در اختیارمان می‌گذارد می‌توانیم با لپ‌تاپ یا تبلت به کارهای اینترنتی خود رسیدگی کنیم یا سرگرم شویم. درحال حاضر این فناوری در کرایسلر SRT 2013، آوودی A6,A7,A8 و با پرداخت هزینه ماهانه 15 دلار دسترس خواهد بود که البته با انتخاب تعرفه 30 دلاری از 30 ماه اینترنت پرسرعت برخوردار خواهید شد.

تایرهای بدون هوا

۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند

یک حقیقت در مورد بیشتر افراد صدق می‌کند و آن این است که غالبا میزان باد چرخ‌های خودروی خود‌را کنترل نمی‌کنند. این سهل انگاری موجب بروز خطرات فراوان و اتلاف انرژی و هزینه فراوان می‌شود. شرکت بریجستون در اواخر سال 2011 اعلام کرد که درحال کار بر روی یک پنل غیر پنوماتیک برای جایگزین کردن با تایرهای بادی است. این تایر جدید به‌جای هوا از لایه‌های رزین ترموپلاستیک پر می‌شود که از استحکام لازم برخوردار است. این لاستیک مقاومت بسیار بالایی در قبال خرابی دارد و با پایان یافتن دوره مصرف قابل بازیافت خواهد بود. هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه این تایرها اعلام نشده است ولی در حال حاضر در صنایع نظامی به‌کار می‌رود.

چراغ‌های هوشمند

۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند

رانندگی در برف یا باران به خصوص اگر هوا تاریک باشد، دشوار خواهد بود. نه تنها به خاطر شرایط نامساعد جاده بلکه به دلیل محدودیت دید که توسط قطرات باران و دانه‌های برف ایجاد می‌شود. محقان دانشگاه Carnegie Mellon در حال توسعه یک سیستم چراغ جلوی پیشرفته هستند که ترکیبی از یک دوربین، پروژکتور، دیافراگم و پردازنده است. چراغ‌های جدید با نورپردازی مناسب شعاع دید راننده را بهبود می‌بخشند. این سیستم طی یک فرآیند بسیار سریع که تنها 13 میلی ثانیه به طول می‌انجامد، قادر است به صورت هوشمند ذرات برف یا باران را پرتودهی کند و از کاهش دید جلوگیری نماید. ناراسیمهان معاون اجرایی این پروژه تاکید می‌کند تا دو سال دیگر می‌توان از این تکنولوژی برای کاهش خطرات جاده‌ای استفاده کرد. هم اکنون شرکت‌های اوپل، دوج و کرایسلر نیز در حال کار بر روی چراغ‌های هوشمند خودروهای خود هستند.

شیشه‌های ضدآب

۵ فناوری جدید که رانندگی ما را آسان‌تر می‌کنند

در آب و هوای بارانی شیشه‌های اتومبیل خیس شده و محدودیت دید زیادی را به‌ وجود می‌آورد. در این مواقع استفاده از برف پاکن و گرمکن شیشه عقب شرایط را بهبود می‌بخشد ولی نه به صورت کامل! در خودروهایی که از شیشه‌های ضد آب بهره می‌برند می‌توان بدون نیاز به خرید یک قطعه یا ابزار مخصوص، همیشه شیشه‌هایی تمیز داشت. به صورتی که پس از بارندگی گویی شیشه‌های خودرو به تازگی شسته شده و خشک شده‌اند. برای اولین بار شرکت کیا بر روی مدل کادنزای جدید از این شیشه‌ها استفاده کرده است که باعث بهبود دید در شرایط مختلف جوی و از بین رفتن نقاط کور شده است.

منبع: چرخان


برچسب ها: رانندگی ، خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار