آنچه از فشار چشم بالا باید بدانیم
کد خبر: ۹۴۳۱
تاریخ انتشار: 2015 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
یک چشم‌پزشک گفت: هر چند فشار چشم مترادف با بروز گلوکوم یا آب سیاه در افراد نیست، اما افرادی که دچار فشار چشم هستند باید تحت نظر پزشک بوده و از نظر ابتلا به گلوکوم نیز مورد معاینه قرار گیرند.


دکتر محبوبه قادرپناه اظهار کرد: در داخل کره چشم، مایعی به نام زلالیه وجود دارد که در پشت لایه رنگی جلوی چشم تولید شده و سپس از طریق سوراخ مردمک به داخل قسمت قدامی جریان می​یابد و بعد از طریق کانال​های خروجی دور قرنیه، خارج می​شود. به طور تقریبی مقدار زلالیه تولید شده در چشم با میزان خارج شده از آن برابر است و در نتیجه فشار چشم ثابت باقی می​ماند، اما در صورتی که انسدادی در مسیر خروجی زلالیه وجود داشته باشد و مقدار کافی از این مایع به خارج از چشم راه نیابد، فشار داخلی چشم افزایش خواهد یافت.


وی افزود: بالا بودن فشار داخل چشم می‌تواند موجب آسیب به بافت‌های ظریف آن شود. هر چند فشار چشم، مترادف با بروز گلوکوم یا آب سیاه در افراد نیست، اما افرادی که دچار فشار چشم هستند باید تحت نظر پزشک بوده و از نظر ابتلا به گلوکوم نیز مورد معاینه قرار گیرند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: ابتلا یا عدم ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه بر اثر بالا بودن فشار چشم بستگی به میزان تحمل عصب بینایی در مقابل فشار بالای چشم دارد و این میزان در افراد مختلف متفاوت است. فشار طبیعی معمولا بین 12 تا 21 میلیمتر جیوه است، حتی در این فشار هم ممکن است شخصی مبتلا به گلوکوم باشد.


این چشم​پزشک با اشاره به علایم بیماری فشار چشم، عنوان کرد: فشار چشم در سنین بزرگسالی اتفاق می‌افتد و اغلب همراه با درد در ناحیه چشم، سردرد، حالت تهوع و تاری دید خواهد بود.


قادر​پناه با تاکید بر اهمیت معاینه روتین چشم با توجه به اهمیت و حساسیت این عضو بدن، گفت: فشار چشم معمولا در معاینات روتینی که فرد به چشم​پزشک مراجعه می​کند، مشخص می​شود و در صورتی که فرد دیر مراجعه کند و ابتلا به فشار چشم دیر تشخیص داده شود، مقدار زیادی از دید خود را از دست خواهد داد.


وی افزود: البته ممکن است فشار چشم به دلیل وارد آمدن ضربه به چشم و نیز به دلیل وجود دیگر بیماری​های چشمی، بالا رود و موجب بروز آب سیاه شود. بالا بودن فشار چشم منجر به تحلیل عصب بینایی و کاهش بینایی می​شود و میزان آسیب نیز به شدت و مدت افزایش فشار داخل چشم بستگی دارد.


قادرپناه با اشاره به چگونگی درمان فشار چشم گفت: درمان دارویی اولین اقدام در درمان این بیماری است که بستگی به میزان فشار چشم دارد. پزشک در روند درمان، داروها را به صورت متناوب تغییر خواهد داد و تا زمانی که فشار چشم قابل کنترل و برای عصب چشم نیز قابل تحمل باشد، دارو تجویز خواهد شد.


این چشم‌پزشک افزود: در صورتی که درمان دارویی دیگر جواب ندهد، اقدام به جراحی چشم خواهد شد که اغلب عمل​های ساده​ای هستند مانند روش ایریدوتومی لیزری که نوعی جراحی سرپایی است و در مدت زمان کوتاهی انجام می​شود.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار