ورزش در نوجوانی، جلوگیری از دیابت نوع دو
کد خبر: ۹۴۰۷
تاریخ انتشار: 2015 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
ورزش در نوجوانی از احتمال ابتلا به دیابت نوع دو می‌کاهد

ورزش در سنین خاصی تأثیر بیشتری بر جلوگیری از مقاومت انسولین و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو دارد.

مطالعات درباره تأثیر ورزش بر سلامت نوجوانان نشان داده است که بیشترین تأثیر ورزش بر مقاومت انسولین و در نتیجه جلوگیری از دیابت نوع دو در سن ۱۳ سالگی است و از ۱۶ سالگی به بعد ورزش تاثیری بر مقاومت انسولین ندارد.
برای انجام این مطالعات محققان میزان مقاومت انسولین در ۳۰۰ کودک بین ۹ تا ۱۶ سال را اندازه‌گیری کردند. مقاومت انسولین باعث افزایش قند خون و افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

نتایج بررسی‌ها نشان داد نوجوانان ۱۳ ساله ای که فعال هستند به میزان ۱۷ درصد مقاومت انسولین پایین‌تری دارند و هر قدر سن آن‌ها به ۱۶ سالگی نزدیک تر می‌شود این تأثیر کاهش می‌یابد.

مدیر این تحقیقات هدف از انجام بررسی‌ها را برنامه‌ای برای کاهش مقاومت انسولین کودکان اعلام کرد. او در این باره گفت: مقاومت انسولین از ۹ تا ۱۳ سالگی به میزان زیادی افزایش می‌یابد و از سن ۱۳ تا ۱۶ سالگی کاهش پیدا می‌کند. بررسی‌های ما نشان داد که فعالیت فیزیکی باعث می‌شود که از افزایش مقاومت انسولین در سن ۱۳ سالگی جلوگیری شود.

این مساله می‌تواند از نیاز به تولید انسولین توسط سلول‌ها بکاهد که در نهایت منجر به طول عمر بیشتر آن‌ها می‌شود. ما نمی‌گوییم که نوجوانان ۱۶ ساله ورزش نکنند. ورزش در هر سنی فواید خاص خود را دارد.

در دهه‌های اخیر در کشورهای صنعتی چاقی مفرط در کودکان افزایش یافته است. در آمریکا و انگلیس یک ششم کودکان دچار چاقی مفرط هستند. چاقی مفرط باعث افزایش مقاومت انسولین می‌شود که بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی و سندرم
متابولیک را در پی دارد.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار