۳ درصد ایرانی ها کارت اهدای عضو دارند
کد خبر: ۹۳۶
تاریخ انتشار: 2015 May 23    -    ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
قائم مقام رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۳ درصد مردم ایران کارت اهدای عضو دارند افزود: با وجود پیشرفت های زیاد، تاکنون فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه نداشته ایم.

دکتر امید قبادی اظهار داشت: به عنوان نمونه در اسپانیا به اندازه ای که مردم تیم فوتبال بارسلونا را می شناسند، اهداء عضو را نیز می شناسند. در این کشور چیزی به عنوان رضایت وجود ندارد و حدود ۹۰ درصد خانواده ها به اهداء عضو عزیزانشان رضایت دارند.

وی گفت: سال ۸۱ که فعالیت واحد اهداء عضو آغاز شد، هر ماه ۳۰ نفر متقاضی اهدای عضو بودند اما در حال حاضر این تعداد به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

قبادی با بیان اینکه کارت اهداء عضو به هیچ عنوان وجهه قانونی ندارد تصریح کرد: اگر کسی دچار مرگ مغزی شد حتما با رضایت خانواده فرد، عضو اهدا می شود بنابراین کارت اهداء عضو، اعلام باور قلبی یک انسان در قید حیات نسبت به مرگ مغزی است که این اعلام می تواند به صورت کارت، شفاهی یا رضایت خانواده باشد.

قائم مقام رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: برخلاف برخی که تصور می کنند افراد مرگ مغزی به زندگی بر می گردند، چنین چیزی امکان ندارد و تأیید مرگ مغزی فقط به عهده تعدادی پزشک متخصص این رشته است.

قبادی گفت: تأیید مرگ مغزی را تنها ۴ گروه متخصصان مغز و اعصاب، جراحی اعصاب، بیهوشی و داخلی اعلام می کنند ضمن اینکه این پزشکان معتمد وزارت بهداشت و دارای حکم از وزیر بهداشت نیز هستند.

قائم مقام رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت افزود: مرگ مغزی از نظر شکل به کما بسیار نزدیک است و کسی که به کما وارد می شود بدون ارتباط با بیرون، روی تخت قرار دارد و ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی وصل باشد و در افراد مرگ مغزی نیز این شرایط وجود دارد.

وی تفاوت مرگ مغزی با کما را اینگونه تشریح کرد: در مرگ مغزی، بافت مغز به طور کامل از بین رفته و به خمیر تبدیل شده است اما در کما به خاطر شوکی که به دلیل عدم خون رسانی به صورت گذرا یا عدم اکسیژن رسانی و افت قند به صورت حاد وارد شده، سلول های مغز عملکرد خود را از دست داده اند اما اگر جمجمه یک فرد که به کما رفته را بردارند مغز کاملا سالم است

قبادی تأکید کرد: سلول های عصبی، تنها سلول های بدن هستند که قابلیت برگشت در آنها وجود ندارد و عدم بهبود افراد قطع نخاع نیز به همین دلیل است زیرا ترمیم سلول بسیار ضعیف است و  بهبود آن به عمر فرد نمی رسد.

وی یادآور شد: تأیید مرگ مغزی کار دشواری نیست چرا که تجهیزات تصویر برداری از مغز در دنیا و ایران پیشرفت زیادی داشته است و در حال حاضر با یک تصویر برداری تخصصی مشخص می شود که فرد در کما است یا دچار مرگ مغزی شده است.
مهر


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار