بالاترین آمار پوسیدگی دندان مربوط به کودکان تهرانی
کد خبر: ۹۳۵۷
تاریخ انتشار: 2015 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
باقر شهنی‌زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی در نشست خبری این انجمن که صبح امروز در انجمن دندانپزشکان عمومی برگزار شد، با اشاره به بروز 1.8درصدی پوسیدگی دندان در سال 60 و تعیین DMF به عنوان معیار جهانی سلامت دهان و دندان اظهار داشت: میزان پوسیدگی دندان در برخی نقاط کشور به دلیل فقر اقتصادی و بهداشتی بیشتر است این مسئله در مناطقی چون سیستان و بلوچستان و بنادر به میزان بیشتری دیده می‌شود. همچنین میزان پوسیدگی دندان در افراد 33 تا 48 ساله، 13 درصد است.

اجرای پروژه دندانپزشکی برای افراد 6 تا 12 ساله

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی با اشاره به پروژه دندانپزشکی برای افراد 6 تا 12 ساله بیان کرد: در مرحله اول این پروژه، سطح معیشت افراد و بهداشت عمومی دهان و دندان باید افزایش پیدا کند و از آن جا که تهیه مسواک و خمیر دندان برای برخی خانواده‌ها، هزینه بالایی دارد، افرادی که دندان‌های آن‌ها دچار پوسیدگی نشود و دندان‌های افرادی که به پوسیدگی در سطح وسیعی مبتلا هستند، درمان شود.

شهنی‌زاده تصریح کرد: گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه نیز در زمینه پوسیدگی دندان در مراکز و شبکه‌های بهداشتی کشور تحت معاینه قرار گیرند. دفترچه بیمه نیز برای این افراد، تعریف شده است.

اعلام آمادگی انجمن دندانپزشکی در خصوص درمان پوسیدگی دندان
وی ادامه داد: انجمن دندانپزشکان عمومی آماده است که به مکان های مورد نیاز دولت، دندانپزشک اعزام کند و این افراد به درمان پوسیدگی دندان بپردازد.

فیشور سیلندرتراپی تحت پوشش بیمه قرار دارد

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی با اشاره به خدمات تحت پوشش بیمه دندانپزشکی افزود: خدمات دندانپزشکی چون فیشور سیلندرتراپی، درمان پوسیدگی دندان و پرکردن تحت پوشش بیمه دندانپزشکی قرار دارند. فیشور سیلندرتراپی نیز برای کودکان انجام می‌شود اما باید بودجه مورد نیاز آن تامین شود.

دندانپزشکان عمومی، سنگربانان اصلی پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان

شهنی‌زاده با اشاره به نقش رشته تشخیص بیماری‌های دهان و دندان در مسئله پیشگیری از بیماری‌های این عضو تصریح کرد: سنگربان اصلی بحث پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان، دندانپزشکان عمومی هستند. تشخیص به موقع بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند در درمان بهتر آن تاثیر بگذارد. همه افراد یک عکس پارانومیک و بین دندانی در دوران بلوغ از دهان خود بگیرند تا بدین وسیله بتوان احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان را در سال‌های بعد تشخیص داد. انجمن دندانپزشکان عمومی تمام عکس‌های OPG را از دندانپزشکان سراسر کشور دریافت می‌کند و بر روی این عکس‌ها با هدف افزایش دقت تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، تحقیق می‌کند.


وزارت بهداشت، آموزش بهداشت دهان و دندان را اجرایی کند

وی با اشاره به آموزش بهداشت دهان و دندان تصریح کرد: بیش از 2 هزار نفر در شبکه بهداشت دهان و دندان به فعالیت می‌پردازند. دولت باید از میان بهداشت‌کاران حاضر در این مراکز، افرادی را موظف کند به آموزش بهداشت دهان و دندان کشور بپردازند مسئله پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در دانشگاه‌های کشور آموزش داده نمی‌شود. اجرای پروژه‌های 2 تا 5 ساله می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. البته در این پروژه‌ها، باید نظارت کافی وجود داشته باشد.

کودکان 4 ساله بیشترین مبتلایان به پوسیدگی دندان در تهران

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ادامه داد: کودکان 4 ساله بیشترین مبتلایان به پوسیدگی دندان در تهران هستند. این مسئله در خوزستان به میزان کمتر و در شهر تهران به مقدار بیشتری مشاهده می‌شود. مسئله پوسیدگی دندان در افراد ثروتمند به دلیل مصرف فراوان شکلات بروز می‌کند به همین دلیل تعداد دندان‌های پرشده این افراد زیاد است. اما افراد فقیر به دلیل کمبود مواد معدنی بدن، دچار پوسیدگی دندان می‌شوند و به دنبال آن تعداد دندان‌های کشیده شده در این افراد بیشتر است.

اهمیت بیشتر زیبایی دهان و دندان نسبت به پیشگیری

شهنی‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون مسئله زیبایی دهان و دندان نسبت به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های این عضو اهمیت بیشتری دارد. به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان، باید در هنگام استفاده از مسواک برس آن برگردد چگونگی انتخاب مسواک افراد به میزان بهداشت دهان فرد بستگی دارد.

افراد مبتلا به پوسیدگی از مسواک زبرتری استفاده کنند

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی با اشاره به اینکه باید لوله خمیر دندان بر روی سطح برس آن قرار گیرد، ادامه داد:‌ پس از از استفاده از مسواک، باید سطح برس آن را به طور کامل تمیز و خشک کرد سپس داخل پوشش مسواک قرار داد. همچنین از هر نوع وسیله‌ای که به بافت دندان آسیب‌ می‌زند مانند خلال دندان یا چوب نباید استفاده کرد. مگر آنکه خلال دندان در بسته‌بندی بهداشتی عرضه شده باشد. استفاده از خلال دندان‌های جدید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود آسیب‌های جرم بیش از جرم‌گیری دندان است.

شهنی‌زاده افزود: به دلیل آنکه میزان خسارت جرم دندان از جرم‌گیری آن بیشتر است هر دندانپزشکی موظف است پس از درمان‌های اورژانسی دندان، جرم گیری را به عنوان گزینه اول درمانی، انتخاب کند. به کار بردن جرم‌گیری با استفاده از دستگاه‌های استاندارد به نفع بیمار خواهد بود. برخی دهان‌ها به اصطلاح جرم‌خیز محسوب می‌شود صاحبان اینگونه دهان‌ها که هیچ راهی جز رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان برای پیشگیری از بروز پوسیدگی ندارند.
شفاآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار