سرمایه گذاری هندی ها و چینی ها در ماکو
کد خبر: ۹۳۵۵
تاریخ انتشار: 2015 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری اخیرش در محل این سازمان وسعت این منطقه را از عمده‌ترین مشکلات آن عنوان کرد و با بیان اینکه باید مردم منطقه را پاسخگو باشیم، درخصوص دیگر ویژگی‌های این منطقه گفت: هم مرز بودن با دو کشور ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان موقعیت تجاری خاصی به منطقه آزاد ماکو می‌دهد.

حسین فروزان گمرک مرز بازرگان را دومین گمرک کشور به لحاظ مراودات تجاری عنوان کرد و افزود: منطقه آزاد ماکو بیشترین مرز زمینی مشترک را دارد و به لحاظ موقعیتش با ترکیه، همچنین تکنولوژی پیشرفته این کشور و ارتباطاتش با اروپا، می‌تواند دالان تجاری ایران با اروپا باشد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون 55 واحد صنعتی در منطقه آزاد ماکو دایر است، ادامه داد: ما در حال حاضر 5 واحد صنعتی مشترک با ترک‌ها داریم و سرمایه‌گذاران این کشور مایلند که در صنعت با ما سرمایه‌گذاری‌های مشترک بیشتری داشته باشند.

فروزان همچنین جمهوری نخجوان را یکی از مناسب‌ترین کشورهای هدف برای تجارت و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: این کشور کوچک 440 هزار نفر جمعیت دارد و در حوزه تجارت برای ما بسیار حائز اهمیت است. آنها به کالاها و محصولات ایرانی بسیار علاقه‌مند هستند و بارها تمایل‌شان را به واردات از کشور ما اعلام کرده‌اند. امیدواریم که با برنامه‌ریزی بتوانیم تمامی بازار این کشور را در دست بگیریم.

امضای یک تفاهمنامه برای احداث یک نیروگاه 15 هزار مگاواتی با سرمایه‌گذاری مشترک با چینی‌ها از معدود سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این منطقه است. هم چنین به گفته فروزان سرمایه‌گذاران هندی نیز برای حضور در منطقه آزاد ماکو در حال مذاکره هستند. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو حجم تجارت با ترکیه را15 میلیارد دلار عنوان کرد و توضیح داد: 6 میلیارد دلار از این حجم تزانزیت اروپا به کشورهای آسیایی است و مابقی آن واردات و صادرات ایران و ترکیه است.

هندی ها و چینی ها در ماکو سرمایه گذاری می‌کنند

فروزان سرمایه‌گذاری در گردشگری را از دیگر اولویت‌های منطقه برشمرد و افزود: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر ورود و خروج مسافر و تردد 300 هزار کامیون را از مرز ترکیه داریم که می‌توانیم با ارتقای زیرساخت‌های گردشگری درآمد قابل توجهی از این صنعت داسته باشیم. وی وجود معادن غنی را از دیگر ظرفیت‌های این منطقه عنوان کرد و از بخش‌خصوصی خواست که در این منطقه به فکر سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از معادن باشند.

فروزان تعطیلی گمرک بازرگان را که از سوی برخی منابع اعلام شده بود تکذیب کرد و توضیح داد: این مسئله برای ما بسیار آسیب‌رسان بود، درحالی‌که توقف در مرز به دلیل اختلال در اینترنت و امور اداری بود. وی از احداث بزرگراه بین تبریز تا مرز بازرگان خبر داد و افزود: این بزرگراه طی پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد و این کار توسط فاینانس ترک انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افتتاح فاز اول فرودگاه منطقه آزاد ماکو را در مهرماه عملی دانست و افزود: در حال حاضر 80 درصد از باند فرودگاه پایان‌یافته و تا دو ماه آینده آن را به هواپیمایی کشوری تحویل خواهیم داد. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو مشکلات اداری و بوروکراسی را از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه تجارت عنوان کرد و افزود: 13 نهاد و سازمان در این حوزه کنترل مدیریت را در صادرات و واردات بر عهده دارند و متأسفانه هر کدام ساز خودشان را می‌زنند.

اکبر نوبخت مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو نیز در نشست خبری‌اش بزرگ‌ترین مشکل در ترانزیت در این مرز را ارزان بودن سوخت در داخل کشور و تمایل رانندگان ترک به استفاده از آن عنوان کرد و گفت: آنها با سوخت کم به ایران می‌آیند و از ما سوخت می‌خواهند، درحالی‌که کامیونی که از ترکیه به سمت ترکمنستان می‌رود باید 1700 کیلومتر سوخت همراه داشته باشد. به گفته وی این کامیون‌ها به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

احداث پایانه صادراتی از دیگر اقدامات منطقه آزاد ماکو است که به گفته نوبخت در مساحت 16 هزار متر مربع ساخته خواهد شد. این پایانه دارای انبار، امکانات تهویه و بارگیری خواهد بود و ظرفیت ارائه خدمات به 500 کامیون را خواهد داشت.

یه گزارش «فرصت امروز» منطقه آزاد ماکو در سال 1390 تصویب شد و در سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد. به گفته مدیرعامل آن بهترین منطقه برای دروازه تجارت با اروپا است. ترکان ریاست شورای عالی مناطق آزاد نیز در مورد این منطقه در اظهارنظری گفته بود: منطقه آزاد ماکو می‌تواند به ‌تنهایی تمامی حجم 30 میلیارد دلاری را که در آینده تجاری ایران با ترکیه ترسیم شده انجام دهد. این منطقه 5000 کیلومترمربع وسعت دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار