عجایب و رویدادهای 5 روز خودرویی+عکس
کد خبر: ۹۳۴۰۹
تاریخ انتشار: 2017 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
 نمایشگاه خودرو تهران گرچه با استانداردهای جهانی برگزاری چنین رویدادهایی فاصله زیادی دارد اما استمرار در برگزاری آن می‌تواند به افزایش سطح کیفیت رقابت در بازار خودرو ایران کمک کند به شرطی که دولت هم به توسعه رقابت در این بخش مهم از اقتصاد ایران اهتمام داشته و در سیاستگذاری‌ها تنها جانب ذی نفعان و شرکت‌های دولتی و شبه دولتی را نگیرد.

بزرگترین رویداد خودرویی سالانه ایران در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد که انتظار می‌رفت ابعاد بسیار گسترده‌تری از معرفی محصولات نوین تا نمایش آرایش جدید بازار خودرو را برای کارشناسان و رسانه‌های خودرویی آشکار کند. لیست غایبان امسال بلند بالا بود و عدم حضور جگوار لندروور، ب.ام.و، آلفا رومئو و آئودی از بین مدعیان لوکس‌ از بقیه بیشتر به چشم آمد.

عجایب و رویدادهای 5 روز خودرویی

به گزارش فرادید، در عین حال ارائه محصولاتی کاملا تازه و محبوب در این نمایشگاه باعث شد تا عیار برگزاری آن بالا رود. اینجا نکاتی که در خلال برگزاری این نمایشگاه به نظر مهم‌تر می‌آمد را ردیف کرده‌ایم که به نظر می‌رسد کلیت برگزاری چنین رویدادی را به ما نشان می‌دهد و آرایش احتمالی آینده در بازار ایران را تا حدودی مشخص می‌کند.

به عنوان نکته اول، نباید فراموش کرد تغییر تعرفه واردات همه چیز را به هم ریخت. ابهام بر سر اجازه یا عدم اجازه ورود خودروهای با حجم موتور 2500سی‌سی و نیز تغییر و تحول تعرفه خودروهای با حجم موتور 1000 تا 2500سی‌سی موجب شد تا برندهایی نظیر پورشه، سئات، ب.ام.و و نیسان تا زمان مشخص شدن دقیق شرایط واردات خودرو دست به هزینه برای حضور در نمایشگاه نزنند.

عجایب و رویدادهای 5 روز خودرویی

دور جدید حضور چینی‌ها در ایران با ورود رسمی برندهایی نظیر بیسو، هاوتای، لوکسژن، زد ایکس اوتو و هاوال وارد دور جدیدی شد تا شانس موفقیت بایک واقعا کم است در کنار حضور موفق چانگان، برلیانس، چری، جک، دانگ فنگ، فاو و لیفان شاهد ورود بیش از 10 خودروساز بزرگ چینی در بازار رو به رشد ایران از جمله شرکت دو رگه بورگوارد باشیم. بازگشت بایک دیگر برند چینی به ایران، باز هم با عجایب بسیاری همراه بود. این شرکت هنوز هم رویکرد رسمی خود را در قبال ایران اعلام نکرده و اقسامی از محصولات برقی، اقتصادی و شهری را در نمایشگاه تهران معرفی کرد.

جای کیاهیوندای چقدر خالی بود. این 2 خودروساز کره‌ای هرچه در این یک دهه در ایران موفق عمل کرده‌اند اما در یکی دو سال اخیر دچار حواشی بسیاری شده و اخیرا نیز در کمترین سطح ممکن به نمایشگاه آمدند. البته شرکت پاکرو از نسخه 2018 و فیس‌لیفت سوناتا هیبرید رونمایی کرد که اتفاق جالبی بود.

عجایب و رویدادهای 5 روز خودرویی

حیف شد میتسوبیشی نیامد. ژاپنی محبوب ایرانی‌ها با اینکه قرار بود چند محصول جدید از جمله کراس‌اوور اکلیپس‌کراس را با خود به تهران بیاورد ولی به دلایل شخصی قید حضور در نمایشگاه را زد گرچه منابع خبری از رونمایی قریب‌الوقوع مدل برقی اوت‌لندر در تهران در هفته‌های آتی حکایت دارد.

پرچم‌دار ولوو به شهر آفتاب آمد. ولوو اس‌90 به عنوان موفق‌ترین سدان برند سوئدی ولوو با حضور در شهر آفتاب به کانون توجه بسیاری از عاشقان خودروهای لوکس بدل شد چراکه ظاهری جذاب و کیفیت ساخت بالایی دارد.

رنو مثل همیشه عالی بود. این برند فرانسوی در ادامه استراتژی موفق و گام به گام خود در ایران، باز هم یک قدم استوار برداشت و در کار محصولات موفق قبلی از سدان کوچک مگان 2018 رونمایی کرد.

عجایب و رویدادهای 5 روز خودرویی

به نظر می‌رسد ماهیندرا علیه خودروسازان وطنی قیام کرده است. این برند هندی که گویا دست روی خط قرمز بازار یعنی ناحیه 40 تا 80 میلیون تومانی بازار خودروی ایران گذاشته، یکی از گزینه‌های احتمالی رقابت با محصولات رازان‌قیمت ایران خودرو و سایپا در سالیان آتی به شمار می رود.

بازگشت فولکس‌واگن بهترین اتفاق نمایشگاه بود گرچه انتظار می‌رفت ماموت خودرو نگاهی هم به قضیه تولید داشته باشد و اقسامی از محصولات ارزان‌تر فولکس مثل پولو را هم به ایران بیاورد.

عجایب و رویدادهای 5 روز خودرویی

هاوال برگ برنده بهمن در سالیان آتی است که احتمالا در سطحی وسیع خواهد توانست جای لیفان، هایما و یا حتی جک را در بازار ایران بگیرد، به شرط قیمت گذاری مناسب و استمرار بازاریابی چندسطحی برای این برند. در کل و جدا از این ده نکته، نمایشگاه خودرو تهران گرچه با استانداردهای جهانی برگزاری چنین رویدادهایی فاصله زیادی دارد اما استمرار در برگزاری آن می‌تواند به افزایش سطح کیفیت رقابت در بازار خودرو ایران کمک کند به شرطی که دولت هم به توسعه رقابت در این بخش مهم از اقتصاد ایران اهتمام داشته و در سیاستگذاری‌ها تنها جانب ذی نفعان و شرکت‌های دولتی و شبه دولتی را نگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار