آسیب جدی به بافت‌های تاریخی کرمان در پی زلزله
کد خبر: ۹۳۲۴۱
تاریخ انتشار: 2017 December 01    -    ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
 « ۱۰۰ قنات قدیمی، حدود ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در مسیر راورکرمان از زلزله شش ریشتری ۱۰ آذر آسیب جدی دیده‌اند.»

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در زلزله صبح امروز ـ جمعه ۱۰ آذر _ در بخش کوهساران شهرستان «راور کرمان» که عمق زلزله و پس لرزه‌های آن تا کرمان نیز احساس شده‌ است؛  ۱۰۰ قنات قدیمی، ۵۰ درصد خانه‌های روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در این مسیر آسیب دیده‌اند.

او با بیان اینکه "یکی، دو  روستا مانند «گروک» نسبت به کانون زلزله آسیب بیشتری دیده‌اند،" بیان می‌کند:  بافت قدیم این روستاها حدود ۲۰ درصد تخریب شده‌اند و ۵۰ درصد خانه‌های قرار گرفته در مناطق زلزله به دلیل بروز پس لرزه‌های زیاد، پس از زلزله ۶ و ۳ ریشتری ناایمن هستند و سست شدن بافت‌های قدیمی این روستاها، متاسفانه باعث شده است به مرور این مکان‌ها در حال تخریب و آسیب بیشتر باشند بنابراین تا پایان پس لرزه‌ها نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری نسبت به وضعیت آنها اعلام کنیم.
 
آسیب جدی به بافت‌های تاریخی کرمان در پی زلزله

وی ادامه داد: دیواره‌ها و خانه‌های گنبدی شکل روستاها در بافت‌های تاریخی بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند.

او همچنین ادامه داد: اهالی بیشتر روستاها اعلام کرده‌اند درصد زیادی از ۱۰۰ قنات تخریب شده به طور کامل کور شده‌اند که این اتفاق نیز منطقه را تهدید می‌کند.

افضلی با اشاره به بروز زلزله سال ۱۳۸۳ که باعث ایجاد خانه‌های مستحکم در کنار خانه‌های قدیمی روستاها شده بود، گفت:  در این مدت خانه‌های قدیمی به انبار یا طویله مردم روستاها تبدیل شده بود.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسد در طول سال‌های گذشته بررسی کاملی از وضعیت بافت‌های تاریخی این روستاها و قدمت آن‌ها انجام نشده است چون هنوز اطلاعاتی درباره‌ی قدمت و تعداد بناهای تاریخی قرار گرفته در این مناطق اعلام نمی‌شوند.
 
آسیب جدی به بافت‌های تاریخی کرمان در پی زلزله

یکی از بناهای تاریخی آسیب ندیده از زلزله

امید ابراهیمی، دوستدار میراث فرهنگی کرمان نیز که از صبح امروز 10 آذر ماه پس از زلزله در منطقه حضور داشته درباره وضعیت آثار تاریخی روستاهای زلزله زده به ایسنا می‌گوید: هر چند بخشی از خانه‌های قدیمی در روستاها به خصوص «گروک» تخریب شده‌اند اما خوشبختانه هنوز چند خانه‌ی با اصالت و معماری اصولی و صحیح سالم باقی مانده‌اند و به نظر می‌رسد بهتر و سازگارتر از معماری مدرن و نامتناسب بافت روستایی هستند.

به گزارش ایسنا، کانون زلزله ای ۶.۱ریشتری در ساعت ۶ و ۲ دقیقه صبح جمعه ۱۰ آذر در روستای «هجدک» اعلام شده و بافت تاریخی روستاهای «گروک»، «حرجند»، «راهور»، «هجدک» و «گزک» آسیب جدی دیده‌اند.

خبرنگار ایسنا در تلاش است با محمود وفایی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان؛ موحدی قائم مقام این اداره کل و محسن روحی معاون میراث فرهنگی استان کرمان درباره‌ی وضعیت این بنای تاریخی تماس برقرار کند.
 
آسیب جدی به بافت‌های تاریخی کرمان در پی زلزله

یکی از بناهای تاریخی آسیب ندیده از زلزله

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار