دلیل رکود عمیق بازار مسکن
کد خبر: ۹۳۲۳
تاریخ انتشار: 2015 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
مهدی تقوی درباره وضعیت بازار مشکن و عوامل بروز رکود در این بخش طی سال‌های اخیر اظهار داشت: افت معاملات در بازار مسکن به‌دلیل رکود اقتصاد کشور طی ۴ سال گذشته و به دنبال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است.

وی افزود: به علت کاهش نرخ رشد اقتصادی و منفی شدن آن و نیز افزایش نرخ تورم به ۴۰ درصد و در عین حال، با وجود رشد ۱۵ درصدی درآمدها، اما قدرت خرید مردم ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و به حد تامین مخارج روزانه رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی عنوان کرد: به این ترتیب و در این شرایط، تقاضا برای خرید خانه که در کشور ما نیاز به سرمایه بالایی دارد و نباید آن را جزو کالاهای اساسی طبقه‌بندی کرد، بی‌پاسخ ماند.

تقوی متذکر شد: در چنین شرایطی، اغلب مردم و به عبارتی، طبقه متوسط به پایین کشور در ابتدای امر می‌بایست پس‌انداز کنند تا با سپرده‌گذاری تسهیلات دریافت کنند، ولی مساله این‌جاست که با وجود سود بالای ۲۰ درصد نیز امکان پرداخت اقساط بانکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه این مساله و افت قدرت خرید مردم و در عین حال، افزایش تعداد بیکاران کشور موجب شد که حوزه مسکن نیز مانند سایر حوزه‌ها و صنایع کشور به رکود برود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این در شرایطی است که رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز رشد قیمت تمام‌شده تولید مسکن را نیز به دنبال داشت و در نهایت رشد قیمت مسکن، عاملی برای کاهش معاملات مسکن شد.

تقوی درباره بورس مسکن نیز اظهار داشت: در حال حاضر ایجاد کردن بورس در بخش‌های مختلف تبدیل به مُد شده است.

وی ادامه داد: البته باید نیت از ایجاد بورس مسکن، متمرکز کردن بازار غیرمتمرکز مسکن باشد؛ به طوری که متقاضیان خانه به جای رفتن به سراغ مشاوران املاک برای خرید مسکن، به سراغ بورس مسکن بروند و در واقع امکان مبادله تک واحدی در بورس مسکن نیز وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی یادآور شد: این کار با وجود این‌که باعث می‌شود بازار کار مشاوران املاک کساد شود، اما موجب کاهش هزینه دلالی در قیمت مسکن می‌شود.
افکار خبر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار