خطر: شيوع جهاني عفونت هپاتيت مزمن B
کد خبر: ۹۳۰۰
تاریخ انتشار: 2015 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
عفونت هپاتيت مزمن B با سرطان کبد و سيروز همراه است. براي دستيابي به ميزان شيوع جهاني اين بيماري، محققان با حمايت سازمان جهاني بهداشت، ميزان عفونت هپاتيت مزمن B را در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني، با مطالعه تحقيقات منتشر شده در فاصله سال‌هاي 1965 و 2013، مورد ارزيابي قرار دادند.

پژوهشگران مطالعه‌هايي را که در آنها، داده‌هاي مربوط به شيوع سرمي آنتي‌ژن سطحي HBV آورده نشده بود يا مطالعه صرفا روي جمعيت‌هاي پرخطر انجام شده بود، از بررسي خود کنار گذاشتند. در نهايت، از داده‌هاي جمعيتي سال 2010 براي تخمين تعداد افراد آلوده استفاده کردند.

نتايج مطالعه‌هاي مورد بررسي نشان دادند که در کل دنيا، حدود 248 ميليون فرد (61/3 درصد) با عفونت هپاتيت مزمن B زندگي مي‌کنند. اين ميزان عفونت بيشتر در کشورهاي با درآمد کم تمرکز دارد. بيشترين ميزان شيوع در آفريقا و مناطق غربي اقيانوس آرام (به ترتيب، 83/8 و 26/5 درصد) ديده مي‌شود. شيوع آن در کشورهاي مختلف، از 01/0 درصد در نروژ و بريتانيا، تا بيش از 20 درصد در سودان جنوبي و کريباتي متغير است.

بيشترين تعداد افراد آلوده در چين (74 ميليون)، هند (17 ميليون)، و نيجريه (15 ميليون) وجود دارد. مناطق غربي اقيانوس آرام (بيش از 95 ميليون) و آفريقا (بيش از 75 ميليون)، آلوده‌ترين مناطق هستند. شيوع عفونت هپاتيت مزمن B در اغلب نواحي آمريکا پائين و در حدود 27/0 درصد گزارش شده، اما در هائيتي به 55/13 درصد مي‌رسد

.اين يافته‌ها اهميت نياز برآورد نشده را در پيشگيري و کنترل HBV نشان مي‌دهند، برخلاف اينکه ابزاري، مانند واکسيناسيون عليه هپاتيت B و غربالگري محصولات خوني، در دسترس قرار دارند. هرچند شيوع اين بيماري در اغلب مناطق کاهش داشته، در درجه اول در مناطقي که ايميونيزاسيون روتين نوزادان انجام مي‌شود، تلاش براي واکسيناسيون در سطح جهان بايد جدي‌تر گرفته شود. محققان تاکيد مي‌کنند که تخمين‌هاي اخير، عفونت HBV را که باعث مرگ حدود 686 هزار نفر در سال 2013 شده، در ميان 20 دليل اصلي مورتاليتي در جوامع مختلف قرار داده است. آنها همچنين متذکر مي‌شوند که کنار گذاشتن مطالعه‌هايي که روي جمعيت‌هاي پرخطر انجام شده بود، شايد تعداد کلي موارد ابتلا را به عفونت کمتر از ميزان واقعي خود برآورد کرده باشد.

سازمان جهاني بهداشت، اخيرا دستورالعمل‌هاي جديدي را براي مديريت عفونت هپاتيت مزمن B منتشر کرده است. همانطور که مولفان اين مقاله و سردبيران نشريه لنست يادآور مي‌شوند، به دست آوردن داده‌هاي دقيق اپيدميولوژيکي براي آگاه شدن از استراتژي‌هاي کنترل بيماري الزامي است.
شفاآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار