اندوسکوپی جدید مغز با تصاویر سه ‌بعدی
کد خبر: ۹۲۹۱
تاریخ انتشار: 2015 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
دانشمندان در آمریکا ابزار اندوسکوپی را برای جراحی غیرتهاجمی مغز ارائه کرده‌اند که مجهز به یکی از کوچک‌ترین دوربین‌های دنیاست و قابلیت تصویربرداری سه بعدی دارد.

یک دوربین ریز با قابلیت تولید تصاویر سه بعدی از درون مغز به جراحان در مشاهده ظرافت‌های بیشتر بافتی که با آن برخورد دارند، کمک می‌کند و این موضوع به فرآیندهای ایمن‌تر و سریع‌تری می‌انجامد.

دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا اندوسکوپی با چنین دوربینی تولید کرده‌اند. این ابزار اندسکوپی MARVEL نام گرفته و در واقع نام کامل آن «ابزار اندسکوپی چندزوایه‌ای مشاهده عقبی» است.

این فناوری به تازگی جایزه توسعه فناوری را از کنسرسیوم آزمایشگاه فدرال دریافت کرده است. اندوسکوپ ابزاری است که داخل بخش‌های بدن را می‌بیند و ابزار اندوسکوپی ابداعی برای جراحی تقریبا غیرتهاجمی مغز طراحی شده است.

دوربین ابزار MARVEL فقط چهار میلی‌متر قطر و 15 میلی‌متر طول دارد؛ این اندسکوپ به یک گردنه قابل‌انعطاف متصل است که می‌تواند به سمت چپ یا راست حرکت کرده و با قوس 120 درجه گوشه‌ها را ببیند. این امر به اندوسکوپ امکان مانوردهی بالا را می‌دهد.

عملیات با این دوربین کوچک به کرانیوتومی باز سنتی نیازی ندارد. کرانیوتومی فرآیندی است که در آن جراحان بخش‌های بزرگ جمجمه را بیرون می‌کشند. این شیوه نیازمند هزینه‌های بالاتر و بستری‌های طولانی‌تری در بیمارستان در مقایسه با جراحی با استفاده از اندسکوپ است. اندوسکوپ‌های با تصویربرداری استریو که از سیستم‌های دودوربینه سنتی استفاده می‌کنند برای جراحی‌های غیرتهاجمی سایر بخش‌های بدن در دسترس هستند. اما جراحی بر روی مغز حتی به کوچک‌سازی بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل است که سامانه MARVEL به جای دو دوربین دارای یک لنز دوربین است.

دوربین اندسکوپ مزبور برای تولید تصاویر سه‌بعدی دارای دو روزنه مرتبط با مردمک چشم است که هر یک فیلتر رنگ خاص خود را دارد. هر فیلتری طول‌ موج‌های متمایز سبز، قرمز و آبی را مخابره می‌کند در حالی که باندهایی را که فیلتر دیگر به آن حساس است، مسدود می‌کند.

سیستم MARVEL شامل یک منبع نوری است که تمامی 6 رنگ نوری را تولید می‌کند و فیلترها با آن‌ها تنظیم شده‌اند. تصاویر تولیدشده از هر یک از این دو روزنه برای خلق اثر سه بعدی ترکیب می‌شوند.

هم‌اکنون که محققان نمونه اولیه آزمایشگاهی این سامانه را ارائه داده‌اند گام بعدی تولید نمونه اولیه بالینی آن است که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا باشد.

دانشمندان به دنبال تصحیح مهندسی این ابزار هستند تا آن را برای استفاده در محیط‌های پزشکی دنیای واقعی مناسب کنند. در آینده، فناوری دوربین MARVEL می‌تواند کاربردهایی در تفحص فضا نیز داشته باشد.

یک دوربین مینیاتوری از این دست را می‌توان بر روی ربات‌های کوچکی کار گذاشت که جهان‌های دیگر را تفحص می‌کنند و نماهای سه‌بعدی ظریفی از ویژگی‌های جغرافیایی موردنظر ارائه می‌دهند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار