چرا وِیز فیلتر شد و تلگرام نشد؟
کد خبر: ۹۲۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 26    -    ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
 استفاده از دو اپلیکیشن کاربردی مبتنی بر موقعیت مکانی  برای کاربران موبایل ایرانی ناممکن شد.  وزیر ارتباطات در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود نوشت فیلتر شدن این دو برنامک با حکم قضایی و به دلیل خلاف عفت عمومی بودن آن‌ها صورت گرفته است.
 
صرف‌نظر از این‌که قانون‌گذار  جرم علیه عفت و اخلاق عمومی را تعریف نکرده و فقط به ذکر مصادیق آن اکتفا کرده است که درنتیجه می‌تواند تفسیر مختلف قضات را در پی داشته باشد، اکنون موضوع اصلی، واکنش‌های مختلف دولت و در رأس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چنین حکم‌هایی است؛ به‌عنوان مثال تاکنون احکام مشابهی برای دو اپلیکیشن پرطرفدار دیگر یعنی اینستاگرام و تلگرام صادر شده است که دولت همواره سعی کرده در برابر اجرای آن مقاومت کند.
 
اما دلیل اصلی این مقاومت یا بهتر است بگویم این رفتار دوپهلو چیست؟‌ براساس گزارش‌های مختلف، تلگرام نزدیک به ۶۰درصد و اینستاگرام نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پهنای باند مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند؛ باز هم براساس گزارش‌های مختلف پهنای باند ارائه‌شده از سوی شرکت زیرساخت ۱۵ تا ۲۵ برابر گران‌تر از آن‌چه لب مرز خریداری می‌شود به دست کاربران ایرانی می‌رسد.
 
یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد برای دولت که شرکت ارتباطات زیرساخت آن واردکننده انحصاری پهنای باند و عامل اصلی گران‌فروشی آن در کشور است، به‌صرفه است تلگرام و اینستاگرام فیلتر نشوند.
 
چراکه با توجه به دلایل گفته‌شده درآمد سرشاری از محل استفاده این دو برنامه موبایلی به جیب دولت ریخته می‌شود؛ به‌خصوص که در هفته‌های گذشته فرمول فروش سرویس‌های اینترنتی به‌ظاهر و برای سود مصرف‌کننده نهایی تغییر کرده است، اما در باطن باز هم برای مصرف‌کننده گران‌تر تمام می‌شود.

روزنامه آسمان آبی
برچسب ها: ویز ، تلگرام ، فیلتر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
اولا بافيلترينگ دركل مخالفم چون مضراتش بيشترازفوايدشه وخوب اگه كسى بخوادمى تونه فيلترينگ رودوربزنه
ولى واقعادرك نمى كنم مثلا يوتيوپ چه فرقى با اينستاداره؟!جزاينكه اينستاناخداگاه كلى چرت وپرت وعكس هاى ناجوركه لايكشون بالاست ميادولى فيلترنميشه! يا ويز چه اطلاعاتى روجمع مى كنه كه گوگل مپ جمع نميكنه؟ واقعايه لارفيلتركننده محترم به جاى فتوادادن دليل محكم ارائه كنه؟ ويز توخارجم جزمحبوب ترين هاست ومثل تلگرام نيست كه اگه ايرانى هاازش خارج بشن بيش از٥٠ درصدمشترى هاشو ازدست ميده وواقعا اين تعداداستفاده منندگان ويزكه قابل مقايسه با اينستاوتلگرام نيست تاثيرى اثرگذار درارزش ويزندارد
واقعادليلش پهناى بانده وگرم شدن سرمردم تواينستاكه يه دقيقه يه دقيقه دوساعت كلشون توموبايله ولى يوتيوپ پر مطالب فنى،علمى وآموزشيه از تاريخ بگير...خوب اين چيزخوبى نيست
هميشه ده قدم عقبيم... يه موقع نواركاست ممنوع بود وسازموسيقى، بعد ويدئو......تنهاچيزى كه ارزش نداره احترام به شعور مخاطبه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار