چیزهایی که باید درباره بافتن مو و تاریخچه آن بدانید
کد خبر: ۹۲۶۲۸
تاریخ انتشار: 2017 November 25    -    ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
در این مقاله همه چیزهایی را که درباره بافتن مو و تاریخچه اختصاصی آن باید بدانید به شما خواهیم گفت. در ادامه نیز یک روش جدید و جذاب برای بافتن مو را به شما آموزش خواهیم داد.
چیزهایی که باید درباره بافتن مو و تاریخچه آن بدانید
در دنیایی که هرروز و حتی هر ساعت ترندهای جدیدی در زمینه‌های مختلف مد و زیبایی معرفی می‌شود بافتن مو جزو آن چیزهایی بوده است که هرگز از مد نیفتاده و همیشه جایگاه خاص خود را در آرایش و زیبایی مو داشته است. اما تا چه اندازه درباره بافتن مو و تاریخچه آن اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید این روش از چه زمانی اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت؟ موضوع از چند دهه و چند قرن هم فراتر می‌رود و به دوران باستان می‌رسد. در این مقاله همه چیزهایی را که درباره بافتن مو و تاریخچه اختصاصی آن باید بدانید به شما خواهیم گفت. در ادامه نیز یک روش جدید و جذاب برای بافتن مو را به شما آموزش خواهیم داد.
 
چیزهایی که باید درباره بافتن مو و تاریخچه آن بدانید 

تاریخچه بافتن مو

شواهد تاریخی حاکی از آن است که بشر از حدود 3500 سال پیش از میلاد یعنی بیش از 55 قرن پیش روش بافتن موها را ابداع کرده است که در ابتداع به صورت بافت سنبلی ساده‌ای که همه ما می‌شناسیم بوده است اما به تدریج روش‌های دیگری برای بافت مو هم ابتداع شده است مثل بافت فرانسوی، بافت آلمانی، بافت چهارتایی و بافت‌های دیگری که هرکدام به یک نشانه فرهنگی و مذهبی خاص در جامعه زمان خود تبدیل شده اند. آن طور که کارشناسان تاریخی و آرایشی می‌گویند بافتن مو به عنوان یکی از روش‌های آرایش و جمع کردن مو تاریخچه بلند و بالایی برای خود دارد که در این مقاله به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.

ریشه‌های بافت مو به قاره آفریقا بازمی‌گردد، در حدود 3500 سال قبل از میلاد زنان آفریقایی علاقه خاصی به بافتن موهای خود پیدا کردند، اولین قبیله آفریقایی که بافتن مو (به شکل افریقایی شناخته شده) را به عنوان یک سنت خاص به کار برد قبیله هیمبا Himba در نامیبیا بود که برای قرن‌ها ادامه داشت و به قبایل دیگر نیز منتقل شد و روش و شکل خاصی که هر قبیله برای بافتن موهای خود به کار می‌برد به عنوان نشانه خاص مردم آن قبیله و حتی نشانه سن، ثروت، وضعیت تاهل و مذهب آنان نیز شناخته می‌شد. در این زمان بافتن مو در واقع نوعی هنر اجتماعی بود چون به خاطر دشواری و زمانبر بودن این کار باعث ایجاد ارتباط بین افراد می‌شد به طور مثال وقتی افراد مسن موهای کوچک‌ترها را می‌بافتند بچه‌ها نیز این روش را از آن‌ها فراگرفته و خود روش‌های جدیدتری را ابداع می‌کردند که به توسعه این هنر خاص انجامید.

بافتن مو

این هنر در طول هزاران سال به همه نقاط جهان اشاعه یافت و در اوایل قرن بیستم بود که در دنیای غرب بافتن مو به روشی محبوب تبدیل شد و همه زنان و کودکان و حتی مردان نیز این روش را برای آرایش موهای خود استفاده می‌کردند. به طور کلی می‌توان تاریخچه بافتن مو را به این شکل خلاصه کرد که در 3500 سال قبل از میلاد بافت آفریقایی ساده در میان قبایل آفریقایی، در 3100 قبل از میلاد بافت آفروی بلند در مصر باستان و در قرن اول میلادی بافت معمولی مو گرد در بالای سر در یونان رایج شد. در قرن پنجم میلادی نیز بافت ساده  میان قبایل سرخپوستی آمریکای شمالی رایج بود در حالی که بین سال‌های 1066 تا 1485 بافتن ساده مو پشت سر در اروپا محبوبیت زیادی داشت. چینی‌ها نیز بافت ساده پله‌ای را در بین سال‌های 1644 و 1912 به کار می‌بردند اما مدل بافت کارائیبی در دهه 1970 محبوب شد و در حال حاضر با وجود اینستاگرام، یوتیوب و شبکه‌های دیگر مدل‌های مختلف بافت مو محبوب و مورد استفاده بسیاری از افرادد در جهان است و شما می‌توانید با این ویدئوهای آموزشی انواع مختلف بافت مو را به سادگی فرابگیرید و روی موهای خود امتحان کنید.
 
چیزهایی که باید درباره بافتن مو و تاریخچه آن بدانید
 
تحولات هنر بافت مو

در طول قرن‌ها اگرچه روش‌های اصلی بافت مو بدون تغییر باقی مانده است اما ترفندهای استایل آن روز به روز تغییر می‌کند و در هر دوره شاهد معرفی ترندهای جدیدی برای آن هستیم. در دوره حاضر بافت مو بسیار محبوب است و به اشکال مختلفی مرد استفاده قرار می‌گیرد و حتی زنان و مردانی که در گذشته از آن استفاده نمی‌کردند امروزه به لطف اینترنت و فرهنگ جهانی ناشی از آن بافت مو را به راحتی می‌پذیرند و به کار می‌برند. خانم‌ها سلیقه متنوع‌تری در استفاده از بافت مو دارند و آن را به روش‌های مختلفی از ساده و تمیز گرفته تا طبیعی و نامرتب به کار می‌برند که زیبایی خاص خود را دارد و نشانه‌ای از به روز بودن و به اصطلاح باحال بودن است. کارشناسان می‌گویند در دنیای امروز مدل‌های آزادتر و نامرتب‌تر بافت مو مقبولیت بیشتری دارد و مدل‌های سفت و سخت (مثل روشی که سرخپوستان به کار می‌بردند) چندان محبوب نیست و اگ دوست دارید به روز باشید بهتر است مدل‌های آزاد و نامرتب بافتن مو را به کار ببرید چون شیک‌تر، راحت‌تر و برای موهای کم ضررتر است. حتی روش بافت آفریقایی که در میان مردم آفریقایی-آمریکایی رایج شده است به روز شده و مدل‌های متنوع‌تری برای آن معرفی شده که به سفت و سختی گذشته نیست و آزادی بیشتری دارد. اگر نگاهی به سالن‌های زیبایی محله هارلم نیویورک بیندازید متوجه معنای این گفته خواهید شد.
 
چیزهایی که باید درباره بافتن مو و تاریخچه آن بدانید
 
بافتن مو و فرهنگ مرتبط با آن

همان طور که گفتیم بافتن مو تنها یک روش و استایل آرایش مو نیست بلکه یک هنر از نوع اجتماعی است. امروزه زنان و مردان به دلایل مختلف چه آرایش روزمره و چه آماده شدن برای مناسبت‌های مختلف موهای خود را می‌بافند و معنای فرهنگی که در گذشته در ارتباط با آن وجود داشت تقریبا از بین رفته است هرچند می‌توان نشانه‌هایی از آن را در خرده فرهنگ‌های کشورهای غربی مثل فرهنگ آفریقایی-آمریکایی یا بومیان آمریکای شمالی مشاهده کرد.

اگر قصد بافتن موهای خود را دارید توصیه می‌کنیم از بافت و جنس طبیعی موهای خود برای این کار بهره ببرید و هر گونه صاف کردن یا ویو کردن را کنار بگذارید تا به این شکل آسیب و فشار کمتری به موها وارد کنید. در ادامه یک روش جدید و مناسب برای بافت و جمع کردن مو به صورت گرد بالای سر را به شما آموزش می‌دهیم:

روش بافتن مو

موها را از فاصله گوش تا گوش در پشت سر جدا کنید و قسمت بالا را روی سر دم اسبی کنید. چون قرار است کش دم اسبی زیر موها مخفی شود پس می‌توانید از هر رنگی برای کش استفاده کنید. روی دم اسبی کمی اسپری بافت دهنده بزنید تا موها حجم پیدا کنند و راحت‌تر حالت بگیرند. سپس موها را به صورت سه تایی ببافید، سعی کنید تاحد ممکن تا نوک موها را ببافید و مقدار کمتری را آزاد بگذارید. با دست خود بافته را از هم باز کنید تا از نظر عرضی کمی حجم بگیرد سپس انتهای آن را با کش نامرئی ببندید. حال این بافته را دور پایه دم اسبی خود بپیچید و نوک بافته را داخل موها فرو کنید و با سنجاق مویی محکم کنید. باقیمانده موها را با فرکننده حرارتی یا با روش‌های دیگر حالت دهید و زیباتر کنید.
 
مجله قرمز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار