آداب غذا خوردن از دیدگاه طب ایرانی
کد خبر: ۹۱۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 07    -    ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
غذا باید به آهستگی و آرام خورده و کاملآ جویده شود. اهمیت این موضوع به حدی است که طبق فرمایش معصومین(ع) مدت زمانی که سر سفره غذا می مانیم جزو عمر ما محسوب نمی شود.
آداب غذا خوردن از دیدگاه طب اسلامی و ایرانی آداب غذا خوردن از دیدگاه طب اسلامی و ایرانی

1-  گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ابتدای غذا و به جای آوردن حمد و شکر آخر غذا، مورد تأکید فراوان طب اسلامی و معصومین(ع) است.

2- مصرف اندکی نمک ابتدا و انتهای غذا توصیه شده است. نمک ضد بلغم معده عمل کرده و هضم غذا را بهتر میکند. همچنین برطرف کننده بوی بد دهان نیز می باشد.

3- غذا باید به آهستگی و آرام خورده و کاملآ جویده شود. اهمیت این موضوع به حدی است که طبق فرمایش معصومین(ع) مدت زمانی که سر سفره غذا می مانیم جزو عمر ما محسوب نمی شود. شاید یک حکمت این روایت این است که انسان تشویق شود تا با آرامش و حوصله و صرف وقت بیشتری به غذا خوردن بپردازد. تند غذا خوردن سبب ترشح آنزیم های گوارشی شده که هضم را مختل خواهد کرد.

4- ایستاده غذا خوردن، پشت میز و صندلی غذا خوردن سودا زا است و خون را به شدت غلیظ می کند.

5- بهتر است غذا مزه مزه شود  و به آن نگاه کنیم و آب جرعه جرعه نوشیده شود و حتی توصیه شده آب هم مزه مزه شود و در حین نوشیدن به آن نگاه کنیم.

6- دست کشیدن از غذا قبل از سیری کامل نیز توصیه مهم طب اسلامی است و جزو ارکان طول عمر شمرده شده است. همگان شنیده ایم که آن طبیب مشهور زمان صدر اسلام گفت" تا زمانی که مسلمین این عادت را دارند (یعنی قبل از سیر شدن کامل دست از غذا می کشند)ما پزشکان مشتری نخواهیم داشت"

7- خواب پس از غذا مضر است و خون غلیظ و سودایی تولید می کند. حداکثر بیست دقیقه خواب کوتاه پس از صرف ناهار، مجاز دانسته شده است.

8- غذاهای بسیار سرد و بسیار داغ، هر دو مضر است.

9- یخ سودا زاست و آبی که درون آن یخ انداخته باشیم باعث افزایش سودا در خون می گردد و خون را غلیظ میکند. ابوعلی سینا می فرماید:آب یخ خوردن ضرر خود را اگر در جوانی نشان ندهد، در پیری حتمآ ضربه خود را به تو خواهد زد. آبی که در یخچال گذاشته شود تا خنک شود ضرر چندانی ندارد.

برگرفته از کتاب طب ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
2
4
فکر می کنم این موارد مربوط به طب اسلامی است.
پاسخ ها
یک نفر
| |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
آفرین به این فکر تو!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار