اهدای اعضای بدن 10 بیمار مرگ مغری
کد خبر: ۹۱۰۰
تاریخ انتشار: 2015 August 28    -    ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مسوول هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اهدای اعضای بدن 10 بیمار مرگ مغزی در6 سال گذشته دراین استان خبر داد.

حمید زنگنه بااشاره به اینکه امسال سه مورد اهدا عضو در استان بوشهر انجام شده است افزود:درشش سال اخیر در مجموع 10 مورد اهدای عضو در استان بوشهر انجام شده است و در مجموع 30 بیمار نیازمند به پیوند حیات دوباره یافته اند.

وی یادآورشد:از مجموع اهدا کنندگان دو مورد زن و مابقی مرد هستند.

مسوول هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: اهدا کنندگان عضو مربوط به شهرستان های بوشهر، دشتستان ، دیلم،گناوه و دیر هستند که پس از مرگ مغزی با رضایت خانوادهایشان مراحل اهدای عضو انجام شده است .

مسوول هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی بوشهربرخی مسایل فرهنگی، باورهای اعتقادی و وابستگی عاطفی ،مشکل اهدا ی عضو را در این استان دانست .

زنگنه اضافه کرد: ترویج این کار حسنه نیازمند فرهنگ سازی است وهم اینک در استان بوشهر فقط کلیه و کبد بیماران مرگ مغزی جدا سازی می شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه نام نویسی برای اهدای عضو از طریق اینترنتی مرکز اهدا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام می شود آمار دقیقی از شمار ثبت نام کنندگان اهدای عضو در استان بوشهر وجود ندارد.

مسوول مرکز فراهم آوری عضو برای پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی بوشهرنیز گفت: هم اینک بدلیل فقدان بستر لازم ،پیوند عضو در این استان انجام نمی شود اما باتوجه به وجود نیروهای متخصص لازم، مقدمات تحقق این مهم در بوشهر درحال انجام است.

دکتر سعید کشمیری افزود: در زمان حاضر تیم جدا سازی عضو از بیمارستان نمازی استان فارس به بوشهر اعزام و اعضا را برای پیوند به شیراز منتقل می کنند.

وی یادآورشد: باتوجه به حادثه خیز بودن و شمار تصادف ها احتمال سالانه مرگ مغزی 40 تا 50 نفر در استان بوشهر پیش بینی می شود اما شمار اهدا کنندگان به نسبت مرگ مغزی ها ناچیز است.

کشمیری اضافه کرد: وقتی بیمار دچار مرگ مغزی می شود امیدی به زنده مانده وی نیست برهمین اساس متقاعد کردن و تشویق خانواده ها برای اهدای اعضای بیماران زمینه حیات بیماران نیازمند به پیوند عضو را فراهم می کند.

مسوول مرکز فراهم آوری عضو برای پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شبکه ای از همکاران شامل هماهنگ کننده، معاینه و تایید کنندگان بیماران مرگ مغزی در این دانشگاه راه اندازی خواهد شد تا افزون بر ترویج فرهنگ حسنه اهدا عضو ، برخی از بیماران مرگ مغزی را نیز که به موقع شناسایی نمی شوند را شناسایی و زمینه اهدا عضو را فراهم کنند.

کشمیری افزود: بدلیل فقدان سیستم بیمار یابی مرگ مغزی شده در استان بوشهر شماری از بیماران یا شناسایی نمی شوند یا زمانی مطلع می شویم که دیگر امکان اهدا عضو فراهم نیست.

وی ادامه داد: برخی از بیماران دچار مرگ مغزی شده نیز بدلیل وخامت قبل از اقدام برای جداسازی عضو فوت می کنند.

مسوول مرکز فراهم آوری عضو برای پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تجهیزات و مکان لازم برای راه اندازی 'ای سی یو 'مخصوص بیماران مرگ مغزی در بوشهر فراهم شده و با تحقق این مهم امکان برداشت عضو بیشتر خواهد شد.

وی یادآورشد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طرح انتقال هوایی بیماران دچار مرگ مغزی شده را در دستور کار قرار داده تا با انتقال بیماران یادشده از استان ها به تهران شمار بیشتری از اعضا از جمله قلب و ریه نیز جدا سازی و پیوند زده شود.
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار