چرا کسی خانه نمی خرد؟
کد خبر: ۹۰۶۸
تاریخ انتشار: 2015 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
مشاوران املاک این روزها کرکره مغازه‌های خود را در حسرت روزهای پرسود چند سال پیش بالا می‌زنند اما دریغ از یک دادوستد نان و آب دار!.

به گفته آنها، بیشتر هموطنانی که به دفاتر املاک مراجعه می‌کنند، مستاجرانی هستند که در پی تمدید قرارداد اجاره‌اند.دیگر خبری از چانه‌زنی‌های گرمی که چند سال پیش بر سر جوش دادن معامله خرید مسکن در بنگاه‌ها جاری بود نیست.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار مسکن روند رشد فزاینده قیمت متوقف شده اما با این حال به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم و انتظار عمومی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها از یک سو و افزایش قیمت تمام شده ساخت وساز از سوی دیگر، رکود دوساله بازار مسکن، شدیدتر هم شده است. رکودی که حتی با وام‌های ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی و به تازگی با وعده وام ۱۲۰ میلیونی نیز گویا قصد رها کردن بازار مسکن را ندارد.

تحلیل «المانیتور» از رکود مسکن

در این باره پایگاه خبری «المانیتور» در گزارشی با اشاره به فشار تورم انباشته در بازار مسکن ایران و خودداری دولت از فعال کردن ساخت و ساز می نویسد: بازار مسکن پس از دو سال هنوز در رکود است اما می‌توان انتظار رونق بویژه تقاضای خرید را در ۱۲ ماه آینده داشت.

المانیتور می‌افزاید: میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران در ماه جولای(تیر ومرداد) ۱/۳ درصد کاهش یافته است. فروش همه خانه‌ها نیز  ۵/۱۶ درصد کاهش یافته است. برخی از فعالان بازار مسکن این تصور را دارند که در دولت یازدهم هیچ افق روشنی در انتظار بازار مسکن کشور نیست.
این پایگاه خبری به نقل از یک عامل املاک و مستغلات مستقر در تهران می‌نویسد: «هیچ رشد قابل توجهی برای بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود.رکود اقتصادی (بازار مسکن) هیچ ربطی به مسأله  هسته‌ای و یا تحریم ها ندارد. اگر واقعا مقامات بخواهند بازار مسکن را تقویت کنند قادر به انجام این کار خواهند بود، اما آنها به سادگی از انجام این کار سر باز می‌زنند زیرا در حال حاضر آنها برای جلوگیری از نوسانات غیر طبیعی قیمت‌ها وعده داده اند.»

رکود، امسال هم ادامه دارد

«حسام عقبایی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره می‌گوید: امیدورایم امسال رونق به بازار مسکن بازگردد چرا که بخش مسکن می‌تواند به طور مستقیم ۱۵۰ فرصت شغلی ایجاد کند.
وی درباره تاثیر پرداخت وام مسکن می‌گوید: پرداخت وام ۶۰ میلیونی و ۸۰ میلیونی می‌تواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، به این شرط که اقساط آن بالا نباشد. بالا رفتن قیمت مسکن به خاطر پرداخت این وام‌ها نیست بلکه افزایش قیمت مسکن به خاطر بالا رفتن هزینه‌های ساخت مثل عوارض شهرداری، بیمه، مصالح ساختمانی و حقوق کارگران است.

عقبایی درباره اینکه بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود، می‌گوید: همواره خروج از رکود و شروع رونق مسکن حدودا شش ماه پس از ایجاد رونق در کل اقتصاد ایران بوده؛ بنابراین به دلیل عدم انتظار رشد اقتصادی بالا در سال آینده، نمی‌توان به خروج بخش مسکن از رکود خوشبین بود. از سوی دیگر در مورد قیمت‌ها نیز افزایش چندانی روی نخواهد داد و با توجه به افزایش اندک تورم، افزایش قیمت مصالح و دستمزد حتی کمتر از نرخ تورم سال آینده خواهد بود. بنابراین جهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد تنها به دلیل رشد اندک مصالح و دستمزدها، افزایش قیمتی به همان نسبت در ساختمان پیش‌بینی می‌شود.

کاهش ۷۰ درصدی فعالیت انبوه‌سازان

«جمشید برزگر» رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در تحلیل شرایط حاکم بر عرضه و تقاضای مسکن می‌گوید: در دو سال اخیر ۷۰ درصد فعالیت انبوه‌سازان کاهش یافته است.

برزگر با بیان اینکه در سه سال اخیر هیچ پروژه جدیدی توسط انبوه‌سازان به دلیل مشکلات عدیده شروع نشده ، می‌افزاید: فکر نمی کنم کسی جرات داشته باشد که پروژه جدیدی را شروع کند و پروژه های موجود متعلق به گذشته است. به‌عنوان نمونه در شهر تهران به جز منطقه ۲۲ ساخت و ساز انجام نمی‌شود.همه کارخانه‌های تولیدی مادر مانند کارخانه‌های تولید سیمان، آهن آلات و… دچار رکود شده‌، از دولت می‌خواهیم حرف فعالان اقتصادی در حوزه‌های اختصاصی را باور کند.
آمار بالای اجاره نشینی

برزگر با اشاره به اینکه آمار ۳۸ درصدی اجاره‌نشینی یک معضل است، می‌گوید: اگر این معضل را مهار نکنیم ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت،‌ سلامت اهمیت دارد اما آیا نیاز به سرپناه اهمیت ندارد؟دولتی‌ها چشم دوخته‌اند به اینکه یک شبه هزینه‌های دولت را از محل مالیات‌ها تامین کنند، اما این برنامه برای کشوری که در حال گذار است امکان‌پذیر نیست و باید مقدمات آن فراهم شود.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد دولت در رها کردن بخش مسکن، می‌افزاید:‌ کوچکترین تسهیلاتی در این زمینه علی‌رغم وعده‌های داده شده محقق نشده است.واحدهای تولید بخش مسکن در آستانه ورشکستگی قرار دارند و برخی آنها ورشکسته شده‌اند.

برزگر با تاکید بر این‌که یکی از مشکلات بازار مسکن بانک مرکزی است، می‌گوید: متاسفانه بانک مرکزی وام را به بخش خرید سوق داده و این باعث دلالی می‌شود.انبوه سازان برای تقویت سمت عرضه پیشنهاد پرداخت وام ۱۲۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در تهران را به بانک مرکزی داده‌اند.
اما در حالی که بازار خرید و فروش و ساخت وساز مسکن سر در لاک رکود برده‌است، بازار اجاره نشینی داغ‌تر شده است.

افزایش ۱۵ درصدی اجاره‌بها

«حامد مظاهریان» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رصد معاملات در بازار مسکن حاکی از افزایش یافتن قیمت اجاره برابر با نرخ تورم است می‌گوید: نرخ تورم در کشور ۱۴ تا ۱۵ درصد است و افزایش قیمت اجاره در برخی از مناطق پایین تر از این نرخ است.

وی می‌افزاید: فصل نقل و انتقالات از نیمه خرداد ماه آغاز و تا نیمه شهریور ماه ادامه می‌یابد و با توجه به اینکه در اواخر فصل تابستان هستیم رصد معاملات املاک از افزایش یافتن قیمت اجاره در سطحی پایین‌تر از نرخ تورم حکایت دارد. در حال حاضر مالکان نیز افزایش قیمتی که برای واحدها پیشنهاد می‌دهند در کلان شهرها در حوزه تورم و حتی پایین‌تر از آن است. این موضوع نشان می‌دهد که التهابی در بازار وجود ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: مستاجران پس از گذشت یک سال با افزایش قیمتی که رخ داده احساس آزردگی می‌کنند؛ اما در اقتصاد کشور این افزایش برابر با نرخ تورم است. در پایان این فصل نیز قیمت‌های اجاره و خرید مسکن تغییر چندانی نمی‌کند و ما با افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود.در بحث خرید و فرش و اجاره بها ما هیچ التهابی مشاهده نمی‌کنیم و حتی با افزایش تقاضا نیز دچار التهاب نخواهد شد.
المانیتور
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار