پرهزینه ترین ارتش های خاورمیانه +عکس
کد خبر: ۹۰۶۴
تاریخ انتشار: 2015 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
اگرچه خاورمیانه سال هاست که دیگر روی خوش به خود ندیده است، با این حال کشورهای عرب منطقه هنوز نتوانسته اند ارتشی متناسب با اوضاع آشفته منطقه برای خود دست و پا کنند. با بی میلی آمریکا و اروپا برای بازگشت نظامی به خاورمیانه باید دید آیا این کشورها می توانند گلیم خود را درحوزه نظامی از آب بیرون بکشند؟نگاه به گذشته این کشورها ناظران را نا امید از تحقق این قضیه می کند.

این روزها حتی با وجود کمک های نظامی و حمایت های کشورهای غربی، در میانه نبرد، حفظ و نگهبانی از خاک سرزمین شان، با مشکلات متععدی رو به رو می شود. برای مثال، بخش زیادی از ارتش عراق، با این که میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز آن خرج شده بود، در برابر گروه کوچکی مانند داعش تاب نیاورد و موصل را تسلیم این گروه کرد.در یمن و لیبی نیز اوضاع بهتر از این نیست.حتی در لبنان نیز، با این که ارتش تنها بر بخشی از این کشور حکم رانی می کند، نمی تواند جلوی تجاوزات را کاملا بگیرد.

مشکل کشورهای عرب از نبودن اراده و یا پول و تجهیزات نیست. کشورهای منطقه سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی تخصیص می دهند.یکی از دلایل ضعف ارتش های کشورهای عربی خرید تجهیزات نامربوطی مانند جت جنگی وزیردریایی است که گرچه نام پر زرق وبرقی دارند اما به کار جنگ هایی که منطقه درگیر آن است نمی آیند

بر پایه موسسه بین المللی مطالعات راهبردی که یک اندیشکده انگلیسی است، ۸ کشور از ۱۵ کشور پرخرج دنیا از لحاظ نظامی را، کشورهایی واقع در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرده است.

پرخرج ترین ارتش‌های خاورمیانه+عکس

طبق این اینفوگرافی، عمان با بودجه ای بیش تر از ۱۱ میلیارد دلار، پرخرج ترین کشور خاورمیانه در حوزه نظامی است.پس از عمان نیز، عربستان و عراق در جایگاه های بعدی قرار می گیرند. این در حالی است که ایران، تقریبا یک سوم کشورهایی مانند عمان و عربستان بودجه نظامی دارد. نکته قابل توجه در این آمار، بودجه نظامی کشورهایی کوچک مانند بحرین، امارات و کویت است. بحرین که تا چند دهه پیش یکی از استان های ایران محسوب می شد، اکنون بودجه ای نظامی برابر ایران دارد مصر و تونس با حدود ۲ میلیارد دلار بودجه نظامی کم ترین بودجه در بین کشورهای این منطقه را دارا هستند.

این مقاله که در اکونومیست منتشر شده اذعان دارد که کشورهایی مانند ایران و مصر از بیش ترین نیروی نظامی بهره می برند.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار