شیمی درمانی و ریزش موها از چیست؟
کد خبر: ۹۰۵۵
تاریخ انتشار: 2015 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
 دکتر حسین اصفهانی با بیان اینکه به هرگونه دارو شیمیایی که برای بیماران استفاده می‌شود، شیمی درمانی گفته می‌شود، افزود: اما شیمی درمانی به عنوان یک اصطلاح برای بیماری‌های بدخیم جا افتاده است.

وی تصریح کرد: دسته‌ای از داروها هستند که بر روی سلول‌های سرطانی تاثیر گذاشته و موجب توقف رشد یا از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود. در دوره‌ای که چرخه سلولی در حال ساخت جداره و هسته سلولی است، شیمی درمانی چرخه را متوقف کرده و در زمان خاصی از چرخه سلول، تخریب سلول‌های سرطانی را به دنبال دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از شیمی درمانی، لوله‌هایی را که موجب چسبیدن DNA به یکدیگر شده و تشکیل کرومزوم‌های سرطانی می‌شود را تخریب می‌کند. پس از انجام شیمی درمانی عوارضی نظیر زخم دهان، سوزش و عفونت‌های ادراری، مشکلات گوارشی، ضعیف شدن ریه‌ها، تهوع، درد شکم و کاهش مغز استخوان بروز می‌کند. عوارض یاد شده محدود بوده و طی مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود.

اصفهانی تصریح کرد: شیمی درمانی درمان اولیه بیماری است و در این مرحله بیش از ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی از میان می‌روند تا علامت‌های اولیه پاک شوند. همچنین درمان اولیه در دو ماه اول انجام می‌شود و بقیه درمان نیز در سه سال اول دمان صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: برای درمان توده‌های خوش خیم، تنها راه درمان برداشتن آن توسط جراحی است، اما در توده‌های بدخیم سلول‌ها ماهیت تکثیر بیش از معمول دارند و به بافت‌های دوردست نیز دست‌اندازی می‌کنند که در این گونه موارد علاوه بر جراحی از شیمی درمانی هم استفاده می‌شود.

اصفهانی تاکید کرد: عوارض ناشی از شیمی درمانی و میزان موفقیت درمانی آن وابسته به نوع سرطان و سن بیمار است.

افکار نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار