دستگاه خودکار ارسال پیام اضطراری در دریا ساخته شد
کد خبر: ۹۰۲۱
تاریخ انتشار: 2015 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام اضطراری در دریا برای کشتی های در معرض خطر شدند.

علی فتی، رئیس پارک علمی و فناوری استان هرمزگان در خصوص «دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام اضطراری در دریا» گفت: این سیستم بر پایه آخرین تکنولوژی نوین در عرصه الکترونیک و ارسال داده ها ساخته شده است.

وی افزود: دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام اضطراری در دریا به صورت خودکار اضطرارهای تعریف شده را تشخیص می دهد و پس از تشخیص با استفاده از سنسورها، اطلاعات موجود را به دستگاهی به نام« AIS » ارسال می کند.

وی ادامه داد: دستگاه «AIS» داده ها را به اطلاعات قابل ارسال تبدیل کرده و سایر اطلاعات تعریف شده را در یک بسته به دستگاه «SAR BEACON» می فرستد. همچنین در این فرایند اطلاعات به ماهواره‌های مربوطه در بالاترین مدار زمین منتقل می‌شوند.

فتی با بیان اینکه اطلاعات ارسالی مجددا از طریق ماهواره به ایستگاه‌های زمینی دریافت اطلاعات منتقل می‌شود، اظهار داشت: با توجه به تعریفی که برای سیستم انجام شده، ممکن است اطلاعات از دستگاه AIS به دستگاهی به نام « اینمارست سی» منتقل شده و از آنجا نیز به صورت خودکار به ماهواره های «اینمارست» ارسال و مجددا اطلاعات از طریق دستگاه AIS به دستگاه VHF/MF/HF DSC بر حسب نوع آن در کشتی منتقل شود.

از این طریق اطلاعات به طور خودکار به کشتی ها و ایستگاه های دریافت کننده«DSE» ارسال می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: اما پس از ارسال پیام اضطرار (بسته اطلاعاتی) از هر یک از روش های ذکر شده، نحوه ارسال اطلاعات و نوع دستگاه ارسال کننده نیز از طریق پیغام به دستگاهی با نام« ECDIS » ارسال می شود.

وی تاکید داشت: علاوه بر این دستگاه ECDIS به دستگاه های رادار نشان دهنده میزان سرعت و جهت باد، عمق یاب، موقعیت یاب و قطب نمای جایرو، متصل است و تمامی اطلاعات یاد شده برروی صفحه  نمایش و نقشه الکترونیکی دریایی را نشان می دهد به گونه ای که شناور اعلام اضطرار (خود کشتی) برروی نقشه نشان داده می شود.

فتی گفت: البته این اطلاعات به صورت تغییر رنگ نمایش روشن و خاموش می شود و اطلاعات ارسال شده از سوی شناور به همراه نوع وسیله  ارسال کننده در کنار آن به نمایش در می آید.

وی افزود: علاوه بر ایستگاه های خشکی دریافت کننده هر یک از پیام های اضطراری  ارسال شده و اقدام آنها جهت کمک رسانی و نجات کشتی در معرض خطر، کشتی های عبوری نیز می توانند به راحتی و با این سیستم جدید پیام اضطرار دریافت و به کمک شناور در معرض خطر بشتابند.

وی در خصوص مزایای این طرح گفت: کاهش میزان پیام خطای اضطراری در سیستم GMDSS، کاهش هزینه دولت ها در زمینه رسیدگی به پیام های اضطراری، افزایش اعتماد به سیستم GMDSS، بکار گیری تکنولوژی روز دنیا در این سیستم از خصوصیات دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام اضطراری در دریا به شمار می رود.

این پروژه در دنیا اجرایی نشده و حق آن به صورت ثبت اختراع به نام تیم کاری افق آزاد قشم ثبت شده است.

همچنین دولت ایران این طرح را طی سندی به سازمان بین المللی دریانوردی منعکس کرده و دولت ایالات متحده مجددا پس از تائید این طرح، طی سندی به سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان یک الزام ارجاع داده است. این دستگاه، در هفته دولت رونمایی می شود.

مهر

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار