چه کشورهایی خواهان چای ایرانی هستند؟
کد خبر: ۹۰۱
تاریخ انتشار: 2015 May 23    -    ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
چای ایرانی از قیمت‌های کیلویی کمتر از یک دلار تا کیلویی یک میلیون تومان صادر می‌شود که گران‌ترین قیمت این محصول صادراتی چای سفید یا‌‌ همان برگ باز نشده چای است که با قیمت کیلویی حدود یک میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر می‌شود.
رییس سازمان چای کشور گفت: عمده مقصد چای صادراتی ایرانی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس است که البته در موارد بسیار معدودی نیز چای ایرانی که به همسایگان ایران صادر می‌شود، مجددا به عنوان چای وارداتی به ایران باز می‌گردد.

محمدولی روزبهان گفت: چای را در دو زمینه می‌توان مدنظر قرار داد یکی در اقتصاد استان و منطقه و دوم در اقتصاد کشور. در اقتصاد استان‌های گیلان و مازندران چای یک رکن اصلی اشتغال و درآمد و ایجاد ثروت است، چرا که در سال‌هایی که چای پررونق است بازار گیلان و مازندران نیز رونق بیشتری دارد و به عنوان مثال این هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که تاکنون وام به‌زراعی دادیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود ۱۵ میلیارد تومان هم برسد، تاثیر روانی روی مردم گذاشته است، چرا که چایکاران بیش از ۱۰ سال است که وامی به عنوان وام به‌زراعی دریافت نکرده‌اند و هیمن سبب شده تا رونق به باغات نیز بازگردد.

وی اضافه کرد: این روند از حالت نزولی به حالت تعادل رسیده است و برای سال جاری برای اولین بار حدود ۲۰۰۰ هکتار باغ‌‌ رها شده سال‌های قبل را داریم که دوباره هرس و احیاء شده و اعلام کردیم که به این باغ‌ها هم وام می‌دهیم، آن‌ها نیز که طی چند سال پیش تاکنون از گردونه تولید خارج شده بودند، دوباره به ادامه تولید امیدوار شده‌اند.

رییس سازمان چای کشور درخصوص اینکه میزان صادرات چای خشک ایرانی چقدر و به کدام کشورهاست، تصریح کرد: صادرات چای بسیار محدود است که به حدود دو تا ۳۰۰۰ تن در سال می‌رسد و عمده مقصد چای صادراتی ایرانی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس است که البته در موارد بسیار معدودی نیز چای ایرانی که به همسایگان ایران صادر می‌شود، مجددا به عنوان چای وارداتی به ایران باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: چای صادراتی عمدتا با گونی و کیسه می‌رود، اما برخی از چای‌های صادراتی ارگانیک بوده و با برند خاص خود صادر می‌شود و از آنجا که در باغ‌های چای ایران حتی از یک گرم سم هم برای تولید این محصول استفاده نمی‌شود، بخشی از محصول ایرانی صادر می‌شود.

روزبهان گفت: چای ایرانی از قیمت‌های کیلویی کمتر از یک دلار تا کیلویی یک میلیون تومان صادر می‌شود که گران‌ترین قیمت این محصول صادراتی چای سفید یا‌‌ همان برگ باز نشده چای است که با قیمت کیلویی حدود یک میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر می‌شود. البته قیمت چای سفید در بازار داخلی با قیمت کمتر و البته کیفیت متفاوت‌تر عرضه می‌شود.

تخصیص ۶۰ میلیارد تومانی برای اجرای عملیات به زراعی از جمله اقدامات دولت در راستای حمایت از چایکاران انجام شد.

محمدولی روزبهان گفت: دولت در سال گذشته بودجه خوبی برای حمایت از چایکاران تصویب کرد؛ به گونه‌ای که در قالب خرید تضمینی برگ سبز چای ۵۰ درصد افزایش قیمت اتفاق افتاد، اما چون زمان اعلام آن به موقع نبود، تاثیرگذاری چندانی نداشت، چرا که باید در زمستان در باغات چای کار کرد و اگر فصل زمستان بگذرد حتی اگر قیمت این محصول کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم بشود، دیگر فایده‌ای ندارد.

وی گفت: اما اگر به موقع اعلام شود چایکار باغ خود را آماده کرده و با علف‌های هرز به موقع مبارزه می‌کند و منتظر ‌برداشت خوب محصول می‌نشیند؛ اگرچه نرخ‌های افزایش یافته خرید تضمینی چای برای سال گذشته دیر اعلام شد، اما تاثیر خوبی در افزایش امید چایکاران داشت، چرا که مردم به حمایت از طرف دولت امیدوار شدند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام شد این بود که دولت ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی برگ سبز و ۶۰ میلیارد تومان هم برای اجرای عملیات به زراعی بودجه تعیین کرد که از آن ۱۰۰ میلیارد تومان حدود ۶۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی برگ سبز چای هزینه شد، چرا که علی رغم پیش بینی‌ها به دلیل خشکسالی بی‌سابقه و سوختگی باغات چای میزان تولید برگ سبز چای کمتر شد.

وی گفت: بوته‌های چای هم بهار و هم تابستان باران زیاد می‌خواهد یا حداقل اگر بارش هم زیاد نباشد، باید حدود یکی – دو بار در هر ماه باران ببارد تا خشکسالی و سوختگی باغات چای که عمدتا در ارتفاعات نیز قرار دارند، اتفاق نیفتد.

رییس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر برداشت چای شروع شده است که عمدتا به وسیله قیچی‌های مخصوص یا ماشین آلات برداشت برگ سبز چای صورت می‌گیرد، اما بهترین چای آن است که به صورت دستی برداشت شود، چرا که قدرت انتخاب وجود دارد و می‌دانید کدام برگ زمان برداشتش فرا رسیده، اما به دلیل اینکه از نظر اقتصادی برای چایکار صرفه ندارد که یک بار دیگر به باغ وارد شود، برداشت برگ سبز به صورت ماشینی انجام می‌شود و همه محصول رسیده و نرسیده یکجا برداشت می‌شود که همین امر روی کیفیت برگ تاثیر می‌گذارد، چرا اگر بخواهیم دستی برگ سبز را برداشت کنیم، آنقدر هزینه دارد که حتی بهای محصول برداشت شده به اندازه دستمزد کارگران هم نیست، اما اگر ارقام بوته‌های چای اصلاح شوند، باغ یکدست‌تر می‌شود و با هم می‌رسند.

وی تصریح کرد: در زمینه خرید تضمینی چای یکی از اقدامات مناسب این بود که برای اولین بار بلافاصله پس از برداشت برگ سبز پول چایکاران پرداخت شد؛ به گونه‌ای که ۳۰ مهر ماه آخرین روزهای برداشت برگ سبز چای بود و در آبان ماه آخرین قسط مطالبات چایکاران پرداخت شد.

روزبهان گفت: اقدام دیگر دولت تخصیص ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات به زراعی بود که البته میزان این تسهیلات برای عملیات‌های مختلف به زارعی نیز متفاوت است. بوته‌های چای قدیمی و فرسوده هستند. چای محصولی نیست که هر سال بکارید و برداشت کنید، چای درختی است که آرایشش می‌کنیم و آن را کوتاه نگه می‌داریم تا بتوانیم به راحتی برگ سبز آن را برداشت کنیم. البته در ارتفاع پایین‌تر نیز تبخیر و تعرق برای این محصول بهتر صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار