تک‌فرزندها چه چیزهایی را از دست می‌دهند؟
کد خبر: ۸۹۹۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2015 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
روایت علیرضا مرندی از آسیب‌های تک‌فرزندی
به هرحال والدین برای همیشه نمی‌توانند پشتیبان فرزند خود باشند و در سنین بالاتر نیز انرژی لازم را ندارند. بنابراین در روزگاری او را بالاخره تنها در این دنیا رها می‌کنند زیرا این قانون طبیعت است.
 تجربه برادری و یا خواهری از آن موهبت‌ها و نعمت‌هایی است که گاهی به مثابه آب برای ماهی است؛ وقتی وجود آن را احساس می‌کنید که آن را نداشته باشید اما به راستی این نعمت نامحسوس اگر نباشد تک‌فرزند شما چه چیزهایی را در زندگی خود از دست خواهد داد؟

حس شیرین هم‌خانوادگی، بزرگ شدن زیر یک سقف، از یک پدر و مادر بودن و زندگی خانوادگی کنار هم پر از احساسات شیرین و تجربیات به یادماندنی است که در طول عمر در ذهن آدمی می‌ماند اما تک‌فرزندها فاقد این احساسات و خاطرات شیرین در حافظه تاریخی خود هستند.

همچنین آنکه نقش‌های خواهر یا برادر در زیر سیستم خانواده چیزی نیست که بشود آنها را با افراد دیگری پر کرد. تاثیری که خواهران و برادران بر روی تربیت هم می‌گذارند، غیر قابل انکار است. شما با ایفای این نقش‌ها رشد می‌کنید و مفاهیم ذهنی جدیدی یاد می‌گیرید.

به هرحال والدین برای همیشه نمی‌توانند پشتیبان فرزند خود باشند و در سنین بالاتر نیز انرژی لازم را ندارند. بنابراین در روزگاری او را بالاخره تنها در این دنیا رها می‌کنند زیرا این قانون طبیعت است. در چنین شرایطی خواهران و برادران پشتوانه‌های هم برای زندگی در روزگاری هستند که ممکن است والدین دیگر حضور نداشته باشند. بدیهی است که تک فرزندها پشتوانه خانوادگی برای زندگی آینده خود ندارند.

تک‌فرزندی مشکلات خاص خودش را دارد. ممکن است والدینی باشند که به خاطر اینکه به فرض مادر مریض است و مشکل دارد، نتواند دیگر فرزند دوم را بیاورد. یا اینکه ازدواجشان اینقدر دیر صورت گرفته است که مادر از سن 35 و 40 هم عبور کرده است و صلاحش نیست که فرزند دوم را بیاورد، اما اینها استثناء هستند.

وزیر چین که قانون تک فرززندی را در آنجا اعمال می‌کرد، مدعی بود که اینقدر والدین نگران تک فرزندشان هستند که وقتی عطسه می‌کند، پدر و مادر به اضافه پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها دنبالش راه می‌افتند و به مراکز بهداشتی درمانی می‌آیند. بعد هم اینکه شش تا قاشق هم دستشان است که بهش غذا بخورانند. بنابراین چاقی هم دارد در کشور ما زیاد می‌شود.

این‌ها تنها جزیی از مشکلاتی است که تک فرزندی ایجاد می‌کند؛ نگرانی‌ای که در پدر و مادرها می‌بینیم طبیعی نیست. واقعا دست و پایشان می‌لرزد برای هر مطلب مربوط به بچه و این روی شخصیت بچه هم اثر می‌گذارد. این بچه بلوغ لازم را پیدا نمی‌کند، چون والدین همه کارهای کودک را می‌کنند و گاهی شاهد آن هستیم که فرد پانزده سال دارد اما هنوز والدین لباسش را به تن می‌کنند یا همبازی ندارد، بلد نیست با هم سالان خود چطور برخورد بکند.

به همه خانواده‌ها توصیه‌ام این است که تا حدی که می‌توانند و با رعایت فاصله و نکات دیگر مربوط به سلامت، تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند مگر آنهایی که مشکلات جسمی دارند. تک فرزندی چیز مطلوبی نیست. حتی دو فرزند هم گاهی ممکن است کافی نباشد. خانواده‌ای هستند که ممکن است با رعایت همه اصول بتوانند چهار فرزند را اداره کنند.

ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
5
12
اطلاعات نادرستی بود تک فرزند اگر ازدواج کند دیگر تنها نیست
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
تک فرزندی که این چنین نازپرورده و غلط بارآمده ، اگر ازدواج کند خدا آخر و عاقبت آن ازدواج را بخیر نماید ، خصوصا آنکه همسر او هم یکی یک دانه ای مانند خودش باشد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
4
5
تک فرزندها فرصت بیشتری برای فکر کردن در سکوت دارند، بهمین دلیل اکثرا صاحب اندیشه های بزرگ هستند.


تک فرزند ها کلک و حقه های خواهر و برادرشان را یاد نمیگیرند.


چون از کودکی خواهر و برادری ندارند تا به او حسادت کنند، آدمهای حسودی نمیشوند.

پس چون «اکثرا» کلک نمیزنند و حسود نیستند ور فکر بلندی دارند، بسیار سلیم النفس هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
2
5
نه که الان همه خواهر برادرها بعد از ازدواج ارتباط دارند باهم !
چیزی که ما می بینیم اینه که تا پدر و مادر زنده اند باز یه جوری بچه ها از هم خبر دارند ، بعد از رفتن اونا که خیلی ها عید به عید هم همدیگه رو نمیبینن و
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
2
6
ممنون از صفحه تابناک با تو کارتون عالیه
نه واقعا تک فرزندی بده . تو یه سنی آدم نیاز داره خواهر یا برادر داشته باشه تا باهاش حرف برنه . بعد ازدواج اگر مشکلی با همسرش پیدا کرد به خواهر یا برادرش بگه . به نظر منم داشتن خواهر یا برادر یه نعمته .
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
3
تک فرزند نبودن حتما مزایایی دارد اما با شرط های خودش. اکنون تک فرزندی بیشتر در خانواده هایی رواج دارد که دیر ازدواج کرده اند و به لحاظ اقتصادی و جسمی و روحی زمان کافی برای پرورش صحیح بیش از یک فرزند را ندارند. متاسفانه به دلیل شرایط نا مطلوب اقتصادی تعداد این خانواده ها زیادتر شده است. البته توجیه تنها نماندن فرزند در آینده چندان صحیح نیست. اکنون من 45 سال دارم و خواهرم را کمتر از ماهی یکبار ملاقات می کنم. بیشتر رفت و آمد ها هم با گروه دوستان است تا خانواده. اصولا رفیق دوران بزرگسالی همسر است نه خواهر و برادر. تک فرزندی البته از لحاظ اقتصادی برای فرزند خانواده نسبت به دو فرزندی 100 در 100 و نسبت به سه فرزندی 200 در 100 و نسبت به 4 فرزندی 300 درصد بهتر است!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
3
والا بت اين اوضاع قمر در عقربي كه حاكمه يكيشم زياده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
1
3
چهارتا بچه يه كمي زياد نيست؟! اونم تو شرايط فعلي كه خانم شاغل است. من يك بچه دو ساله دارم كه به لطف مربي مهد و پدربزرگ و مادربزرگش از عهده نگهداري اش بر مي آيم. چهار تا را چه كسي مي خواد نگه داره!
تک فرزند دارم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
4
تا وقتی این شرایط اقتصادی جامعه مون است نمیخاد تبلیغ ازدیاد فرزند کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار