چگونه سلول های سرطانی به سالم تبدیل می شود
کد خبر: ۸۹۸۱
تاریخ انتشار: 2015 August 28    -    ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
دانشمندان امریکایی موفق به یافتن روشی شده اند که می تواند مانع از تکثیر تومورهای سرطانی شده و بافت بیمار را تبدیل به بافتی سالم کند. محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند قادر به کنترل رشد سلول های سرطانی باشند.

محققان مایوکلینیک در تحقیقات خود پی به ارتباط چسبیدن سلولی ( Cell adhesion) با ریز آر ان ای (miRNA) بردند در حالی که تا پیش از این تصور می شد این دو ربطی به یکدیگر ندارند. محققان در این مطالعات دریافتند، زمانی که سلول های عادی با یکدیگر در تماس هستند، زیر مجموعه های مشخصی از miRNAs ژن هایی را که رشد سلولی را ترویج می دهند، سرکوب می کنند.

اما در صورتی که چسبندگی در سلول های سرطانی دچار اختلال شود، تنظیم miRNAs با مشکل مواجه شده و رشد سلول از کنترل خارج می شود. محققان در محیط آزمایشگاهی دریافتند که بازیابی سطوح عادی miRNAs در سلول های بیمار می تواند رشد سلولی را منحرف کند.

Antonis Kourtidis یکی از محققان این پروژه می گوید: « از این مطالعه می توان به عنوان گام مهمی در علم پزشکی یاد کرد زیرا در این تحقیق به دو حوزه ای پرداخته شده که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. یکی از آنها مربوط به چسبندگی سلول به سلول و دیگری مطالعه miRNA بود. از این مطالعه می توان به عنوان پژوهشی جدید برای درمان سرطان یاد کرد.

علاوه بر این، گزارش های ضد و نقیضی درباره دو پروتئین E-cadherin و p۱۲۰ catenin وجود داشت و دانشمندان نمی دانستند چرا این دو پروتئین در نقش چسب سلولی بوده و به عنوان متوقف کننده رشد تومور شناخته می شوند.

اما در مطالعات جدید، پروتئین متفاوت با نام PLEKHA۷ را مورد مطالعه قرار دادند که بین چسب سلولی و RNA ارتباط برقرار می کند. زمانی که سلول ها به یکدیگر می چسبند، microRNA پیام توقف رشد را صادر می کنند اما وقتی سلول ها سرطانی می شوند، این ارتباط مختل شده در نتیجه microRNA دچار بی نظمی شده و دیگر قادر به انجام وظایف خود نیستند.
مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار