آموزش دوخت پرده + اصول و مقدمات (1)
کد خبر: ۸۹۵۹
تاریخ انتشار: 2015 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
این نوع پرده نیاز به الگو ندارد. پارچه پرده ای را روی میز یا سطح تمیز پهن کنید. اگر پارچه شما سرکج داشت به وسیله یک گونیا علامت گذاری کنید و محل علامت گذاری شده را ببرید.
ویژگی های پارچه

برای انتخاب یک پارچه مناسب جهت دوخت پرده باید شناخت کافی درباره؛

ـ الیاف
ـ طرح پارچه                                       
ـ بافت
ـ انواع پارچه                                         
ـ وزن

و همچنین مکان استفاده پرده داشته باشید تا بتوانید پرده ای ایده آل طراحی کنید و بدوزید.
 
در موقع خرید پارچه نکات زیر را در نظر بگیرید:

*  چه میزان پول برای خرید آن در نظر گرفته اید؟
* نیاز به آسترکشی دارد؟
* در مقابل تابش نورخورشید چقدر مقاومت دارد؟
*  قابل شستشو می باشد یا نیاز به خشک شویی دارد؟
* به راحتی لک می شود یا خیر؟
*  پارچه مورد نظر آب می رود یا خیر؟
* برای چه محیطی تهیه می شود؟ اداری، رسمی، پذیرایی،مطالعه، نشیمن، خواب، اطفال، نوجوان، جوان، والدین، سالمندان، آشپزخانه حمام و توالت و....


- درصورت طرح دار بودن پارچه متراژ بیشتری باید تهیه شود.
-  با توجه به رنگ اصلی مکان مورد استفاده پرده، رنگ آن را انتخاب کنید.
 
محاسبه متراژ پارچه  مورد نیاز برش و دوخت

پرده ساده

ـ اندازه طول و عرض پرده خود را به دست آورید.
ـ نوع نوار پرده مورد استفاده تان را مشخص کنید.
ـ نوع پارچه مصرفی را مشخص کنید برای پارچه های نازک و توری  2 الی 4 برابر میله پرده پارچه نیاز است برای پارچه های ضخیم 2 الی 3 برابر میله پرده پارچه نیاز است.
ـ مشخص کنید که پارچه ساده،گل دار یا حاشیه دار است درصورت انتخاب پارچه ساده یا گل دار ترکی پارچه به عنوان طول پرده استفاده می شود ولی در مورد پارچه های حاشیه دار ترکی پارچه به عنوان عرض پرده (خط افقی) استفاده می شود در پارچه های حاشیه دار می توانید پرده را یک تخته برش بزنید و بدوزید ولی در پارچه های ساده و گل دار از چند تخته پارچه استفاده می شود.
     

طریقه برش ودوخت پرده ساده

آموزش دوخت پرده + اصول و مقدمات (1)


 این نوع پرده نیاز به الگو ندارد. پارچه پرده ای را روی میز یا سطح تمیز پهن کنید. اگر پارچه شما سرکج داشت به وسیله یک گونیا علامت گذاری کنید و محل علامت گذاری شده را ببرید. از دو سر عرض پارچه که صاف کرده اید روی طول، ترکی قد به دست می آید تخته های پرده را که علامت گذاری کرده اید به هم وصل کنید و این خطوط را ببرید. قطعه هایی را که بریده اید دوبه دو کنار هم قرار دهید وبا فاصله 5/1 س.م از  ترکی با دقت به هم بدوزید. لبه ترکی کناره های پرده رابه اندازه 1 س.م تابزنید و اتو کنید  دوباره یک بار دیگر به اندازه 2س.م تا بزنید و بار دیگر اتو کنید و سپس با فاصله 2 میلی متر از لبه تا شده بدوزید.

لبه پایین پرده را ابتدا 5/1 س.م تا بزنیدو اتو کنید و سپس 10 س.م دیگرلبه را تا زده و بار دیگر اتو کنید و سپس با فاصله 2 میلی متر از لبه تا  شده بدوزید. بعد از آماده شدن لبه پایین پرده قد محاسبه شده پرده به علاوه 5/1 س.م را از لبه پایین پرده به طرف بالا اندازه بزنید و علامت گذاری کنید این اندازه را درطول لبه پایین به طرف بالا چند مرتبه تکرار و علامت گذاری کنید و لبه بالایی را از روی این علامت ها تا بزنید و اطو کنید. اگر پارچه پرده نازک و لطیف است به اندازه نوار پرده + 5/1 س.م زاپاس نیاز است ولی اگر پارچه ضخیم است به اندازه 5/2 س.م زاپاس نیاز می باشد اگر زاپاس بالای پرده بیشتر بود برش بزنید و دور ریز کنید.

 لبه بالایی نوار پرده را 5/1 س.م  پایین تراز لبه اطو شده پرده قرار دهید وبا سنجاق ثابت کنید. با فاصله 2 میلی متر از لبه نوار پرده شروع به دوخت لبه بالا و پایینی نوار پرده کنید و ابتدا و انتهای دوخت را دوخت معکوس بزنید. نخ های طرف آزاد نوار پرده را همزمان با هم بکشید تا پرده به اندازه پرده خور شود سپس این نخ ها را به هم گره بزنید و چین ها را مرتب کنید و بعد گیره پرده ها را روی نوار پرده سوار کنید. پرده را روی میله پرده سوار کنید با فاصله به چین های پرده نگاه کنید ودرصورت نیاز چین ها را بطور کامل مرتب کنید.

کوک


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار