سلامتی با این نشانه ها در چهره افراد+جزئیات
کد خبر: ۸۹۴۹
تاریخ انتشار: 2015 August 26    -    ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
رنگ چشمها، نوع پوست، چين و چروك‌ها، كبودي و ورم اطراف چشمها و... هر كدام از ویژگی‌های چهره است ...

 که نكات بسياري را درباره سلامتي ما چه از لحاظ جسمي و چه از لحاظ روحي بازگو مي‌كنند.

سعي داريم تا شما را با برخي از اين نشانه‌های چهره آشنا كنيم. در اين صورت آگاهي بهتري نسبت به خود و سلامتي پيدا خواهيد كرد.

  پوست

نوع پوست صورت ارتباط مستقيمي با تغذيه دارد. اگر در برنامه غذايي روزانه از اسيدهاي چرب ضروري و مايعات كافي بخصوص آب و همچنين خوراكي‌هاي خام مانند انواع سبزي‌ها و ميوه‌ها استفاده شود، پوست صورت كاملاً شفاف خواهد بود. اين در حالي است كه پوست كم و بيش چرب عموماً نشان دهنده وجود مقدار بسيار زياد چربي در برنامه غذايي است كه منشأ تعادل نداشتن در بدن محسوب مي‌شود.

  خشكي پوست

گاهي اوقات پوست خشك افزون بر كرم مرطوب‌كننده به مراقبتهاي جدي‌تري نيز نیاز دارد. اين در حالي است كه شمار مبتلايان به اگزما طي چند سال اخير افزايش يافته است.  گرده‌هاي گل، آلودگي هوا، صابونها، كرك حيوانات، هورمونها و بعضي از مواد غذايي حساسيت‌زا هستند. براي بهبود اين مشكل لازم است تا عامل حساسيت شناخته شده و از آن پرهيز شود.

  كشيدگي خطوط چهره

زماني كه فردي نسبت به خود يا ديگران بسيار سختگير و پرتوقع باشد، اين فشار ممكن است روي چهره نمايان شود و در نتيجه خطوط چهره بخصوص در اطراف فك محكم تر به نظر برسد. اين فشار حتي مي‌تواند با فشار غير ارادي و بيش از حد دندانها، سردرد و ديگر مشكلات سلامتي همراه باشد.

  آكنه

وجود جوشهاي پوستي مسلماً يادآور دوران نوجواني است. اما اگر اين جوشها در سنين بزرگسالي ظاهر شوند، مي‌توانند نشانه‌اي از سندرم تخمدان پلي كيستيك باشد كه اين اختلال هورموني از هر 10 خانم يك نفر را مبتلا مي‌كند.

خانمهايي كه چنين ناراحتي را دارند، معمولاً دچار تجمع كيست در اطراف تخمدان هستند. دوره‌های قاعدگي نامنظم، افزايش وزن و آكنه از جمله نشانه‌های اين سندرم است. درمانهاي لازم براي بهبود سندرم تخمدان پلي كيستيك بايد حتماً صورت گيرد تا از ديگر مشكلات سلامتي از جمله افزايش كلسترول و ديابت نوع 2  پيشگيري شود.

 لبهاي ترك خورده

كمبود آهن يكي از مشكلات تغذيه‌اي رايج خانمها بخصوص در دوران بارداري و دوره‌هاي قاعدگي است. بدن براي ساخت گلبولهاي قرمز به آهن و همچنين ويتامين B12 و اسيد فوليك نياز دارد كه كمبود اين مواد مي‌تواند منجر به كم خوني شود.

تشخيص كم خوني فقر آهن مشكل است بخصوص اگر فرد در وضعيت سلامت معمول باشد. اما سردرد، خستگي و حالت تهوع مي‌تواند نشانه هايي از اين مشكل محسوب شود.

همچنين ممكن است دهان و گلو خشك شود كه سبب ترك خوردگي لبها و زخم گوشه دهان گردد. خوشبختانه مي‌توان به كمك قرصهاي آهن و تغذيه متعادل اين كمبود را جبران كرد.

 
 گونه‌هاي متورم

اگر گونه‌ها به طور ناگهاني دچار تورم شوند، نشان دهنده پرخوري و چاقي نيست، بلكه زنگ خطر نارسايي غده تيروئيد به صدا در آمده است. در اين صورت بايد به نشانه‌های ديگري مانند خستگي يا افسردگي نيز توجه داشت. تورم همچنين مي‌تواند نشان دهنده مشكل ساده‌تري مانند سينوزيت نيز باشد.


  رنگ چشم‌ها

رنگ چشمها در سه سطح بررسي مي‌شود:

- آبي: افراد با رنگ چشم آبي عموما فعال، مقاوم، پرشور و نشاط و حساس هستند و زمينه اختلالات عصبي در آنها ديده مي‌شود.

- قهوه‌اي: افراد با رنگ چشم قهوه‌اي معمولاً تا پیش از سن 30 سال مشكل سلامتي ندارند. از اين سن به بعد بعضي تغييرات در نتايج آزمايشهای آنها به وجود مي‌آيد و يا نخستين نشانه‌های ناراحتي‌خون و حساسيتها بروز مي‌كند.

- سبز: چشمهاي با رنگ سبز را مي‌توان مجموع چشمهاي با رنگ قهوه‌اي و آبي دانست. افراد با رنگ چشم سبز ممكن است هم ويژگي‌هاي افراد چشم آبي را داشته باشند و هم ویژگی‌های شبيه به چشم قهوه‌اي‌ها را نشان دهند.

 
 كبودي‌هاي اطراف چشم

بيشتر افراد از وجود كبودي و تيرگي اطراف چشمها ناراحت هستند. اين تيرگي‌ها افزون بر اينكه حالتي از خستگي را در آنها نشان مي‌دهد، با توجه به رنگي كه دارند نيز مي‌تواند نشانه‌اي از ديگر مشكلات سلامتي باشد:

- تيرگي‌هاي زرد رنگ عموما نشانه‌اي از فعاليت بسيار زياد كبد و كيسه صفرا خواهد بود.

- كبودي‌هاي تيره يا سياه را معمولا مي‌توان با مشكلات مربوط به كليه ها، كيسه صفرا و يا‌اندامهاي توليد مثل مرتبط دانست. البته اين شرايط عموماً نتيجه ناراحتي‌هاي گوارشي پيشين است.

- تيرگي‌هاي خاكستري در اغلب موارد نشان دهنده ناراحتي‌هاي كليوي يا در بعضي موارد بيماري‌هاي ريوي است. نارسايي در عملكرد غدد لنفي يا اختلالهای هورموني معمولاً با اين حالات مرتبط است.

 چين و چروك دور چشم

چين و چروك‌هاي اطراف چشمها نشان دهنده ضعف در كبد است. اگر احساس مي‌كنيد كه بتازگي در اطراف چشمها خطوطي ظاهر شده‌اند، بايد با تغذيه متعادل مراقب اين ‌اندام باشيد و در صورت نياز سطح استرس را كاهش دهيد.

  قرمزي چشم‌ها

در بیشتر موارد وجود خون در چشمها و قرمزي آنها نشان دهنده كار بيش از حد است. در اين حالت لازم است تا استراحت كنيد. با اين حال، ممكن است نشانه‌اي از يك بيماري نهفته باشد كه نياز به مشورت با پزشك است، بخصوص اگر درد با اختلالهای بينايي همراه باشد.

قرمزي چشمها همچنين ممكن است نشانه‌اي از تب يونجه يا ديگر حساسيتها باشد كه با مصرف داروهاي آنتي هيستامين بهبود مي‌يابد. درد شديد نيز مي‌تواند نشانه‌اي از آب سياه و افزايش ناگهاني فشار چشم باشد. در اين صورت بايد فوری به پزشك مراجعه كرد.

  ورم زير چشمها

ورم زير چشمها كه ظاهري خسته و غمگين را به چهره مي‌دهند معمولاً با احتباس آب بدن در ارتباط هستند. اين ورمها اغلب صبحها هنگام بيدار شدن از خواب، پس از خوردن غذاي سنگين يا ديروقت در شب پيش، ديده مي‌شوند  و كم كم نيز از بين مي‌روند. معمولاً گذاشتن برشهاي خيار روي چشم‌ها رايج ترين ترفند رفع اين مشکل است، اما اگر ممكن است ورمهاي زير چشم نشان دهد كه كليه‌ها به درستي مواد سمي را دفع نمي كنند. كليه‌ها با دفع مواد زاید و مايعات بدن و همچنين آزاد كردن بعضي هورمونها سبب تنظيم فشار خون و تشكيل گلبولهاي قرمز مي‌شوند.

اگر اين‌اندامهاي بدن بخوبي فعاليت نكنند، مي‌تواند منجر به افزايش فشار خون، كم خوني، ضعف استخوانها و آسيبهاي عصبي شود. پس حتماً با پزشك مشورت داشته باشيد.  

  پلك ها

جالب است بدانيد كه ‌اندازه پلكها به ميزان نور محيطي كه در آن حضور داريم، بستگي دارد. با اين حال ‌اندازه پلك با توجه به وضعيت استرس يا وجود انگل در دستگاه گوارش متغير است. انگلهاي روده‌اي معمولا با نشانه‌هایی مانند خارش بيني، مشكلات روده‌اي يا گوارشي، اضطراب، تغيير در اشتها و... نيز بروز مي‌كنند.

 قرمزي بيني

قرمز شدن بيني در اغلب موارد مي‌تواند نشان دهنده فعاليت بسيار زياد قلب باشد. اين حالت در صورت سابقه ناراحتي‌هاي قلبي در خانواده و اقوام ملموس‌تر خواهد بود. در اين صورت لازم است تا مراقب تغذيه بود، فعاليت ورزشي در برنامه روزانه گنجانده شود و آزمايشهای دوره‌اي پزشكي به طور منظم صورت گيرد.
قدس آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار