هجوم «لِگو»ها به دنیای سینما
کد خبر: ۸۹۳۶۴
تاریخ انتشار: 2017 October 23    -    ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کمپانی های هالیوودی همیشه راهی برای درآمدزایی بیشتر پیدا می کنند. یک دوره فیلم های اکشن با قهرمانان بزن بهادر گل می کند، یک دوره هم فیلم های علمی – تخیلی و حالا هم دور، دور فیلم های ابرقهرمانی است.
هجوم «لِگو»ها به دنیای سینما
کمپانی های هالیوودی همیشه راهی برای درآمدزایی بیشتر پیدا می کنند. یک دوره فیلم های اکشن با قهرمانان بزن بهادر گل می کند، یک دوره هم فیلم های علمی – تخیلی و حالا هم دور، دور فیلم های ابرقهرمانی است. فروش خوب این فیلم ها بیش از هر چیزی رضایت سهامداران این شرکت ها را به همراه دارد؛ رضایتی که تنها به دلیل فروش خوب نیست بلکه به دلیل پتانسیل نهفته آنها برای تبدیل شدن به مجموعه ای پرفروش است.
 
مثلا «بتمن آغاز می کند» (Batman Begins) تنها 374 میلیون دلار فروخت اما به واسطه نمرات خوب و رضایت مخاطبان، زمینه را برای ساخت یک سه گانه پرفروش فراهم کرد تا مجموع فروش سه گانه بتمن نولان به بیش از دو میلیارد و 834 میلیون دلار برسد. این روند سه گانه سازی و دنباله سازی در سینما ادامه داشت تا این که ورود مارول به عرصه فیلمسازی و پایه گذاری جهان سینمایی (Cinematic Universe Marvel)، تمامی تعاریف درآمدزایی در هالیوود را عوض کرد. جهان سینمایی به تهیه کنندگان این شانس را می دهد که نه سه فیلم بلکه مجموعه ای از فیلم های پرفروش را برای مدتی طولانی در اختیار داشته باشند. فیلم هایی که به واسطه ارتباط داستانی بینندگان ثابت پرشماری دارند.
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

استراتژی مارول باعث شد دیگر شرکت های هالیوودی هم دست به کار شوند و جهان های سینمایی خود را به راه بیندازند که در این بین وارنر بیشترین سهم را داشت؛ آن هم با جهانی های سینمایی MonsterVerse، DC و لگو. در مورد دو جهان سینمایی نخست پیش از این مفصل نوشته ایم و این بار نوبت به لگو رسیده است. باورش سخت است که این اسباب بازی های مشهور دانمارکی حالا دنیای سینمایی خود را دارند تا لگو نخستین جهان سینمایی حوزه انیمیشن باشد.

وقتی بتمن و هان سولو همکار می شوند

وقتی فیلم لگو (The Lego Movie) اکران شد، بسیاری از مخاطبان به دلیل شوخی های جذاب و مدرن، آن را تحسین کردند؛ فیلمی که بر خلاف بسیاری از انیمیشن ها تنها برای قشر کودک و نوجوان ساخته نشده بود و به لطف حضور شخصیت هایی همچون «بتمن» حتی مخاطبان بزرگسال را هم به سینماها کشاند. متاسفانه این فیلم مورد بی لطفی داوران آکادمی اسکار قرار گرفت، هر چند نمرات بالای منتقدان و استقبال بسیار خوب مخاطبان نشان می داد که فیلم لگو به هدف بزرگ خود رسیده است؛ ساخت یک جهان سینمایی موفق.

پیش از فیلم لگو هم تعداد زیادی انیمیشن، سریال، فیلم و بازی بر اساس این مجموعه ساخته شده بودند اما The Lego Movie سنگ بنای جهان سینمایی لگو بود که تمام نسخه های سینمایی این سری در همین دنیا اتفاق می افتند. [خطر اسپویل در پایان فیلم لگو شاهد این بودیم که دنیای لگو و دنیای انسان ها هر دو وجود دارند و در حال همزیستی با یکدیگر هستند.] این موضوع در فیلم «لگوبتمن» هم تایید شد و به گفته کریس مک کی کارگردان این انیمیشن حفره عظیمی که در لگو گاتهام وجود دارد، در حقیقت کلید ورود به دنیای واقعی است.
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

این موضوعی است که در فیلم های جهان سینمایی لگو به آن پرداخته می شود و به نوعی نقطه عطف آثار این مجموعه به حساب می آید. از طرفی پایان «لگوبتمن» تاثیر مستقیم بر جهان لگو گذاشته، طوری که قسمت دوم «فیلم لگو» تا حدودی برگرفته از همین پایان است. جالب است بدانید که برادران وارنر قصد دارد طی 10 سال آینده چندین و چند فلم بر اساس این جهان سینمایی درست کند که هر کدام از آنها به بخشی از تولیدات پرفروش لگو تعلق دارند.

برخلاف دیگر جهان های سینمایی که در ابتدا فیلم هایی بر اساس یک شخصیت می سازند و در نهایت همه کاراکترها را یکجا جمع کرده، آنها را در یک فیلم قرار می دهند (مثل «اونجرز» یا «جاستیس لیگ»)، لگو روندی عکس را طی کرده است. در ابتدا فیلم لگو اکران شد و در آن مخاطبان با کاراکترهایی مثل لگوبتمن، لگوسوپرمن، لگوگرین لنترن، لگو هان سولو و حتی لگو شکیل اونیل (!) آشنا شدند. سپس برای فیلم دومنوبت به «لگوبتمن» رسید و حالا هم دو فیلم دیگر این جهان سینمایی هم در نوبت اکران هستند.

موفقیت تجاری و هنری

فیلم لگو در سال 2014 اکران شد و موفقیت عظیمی را کسب کرد؛ فیلمی که تنها با بودجه 60 میلیون دلاری ساخته شد و فروش 469 میلیون دلاری را در گیشه تجربه کرد. پس از پایان اکران هم سود فراوانی به واسطه فروش نسخه های DVD و VOD روانه جیب وارنر شد. زوج سینمایی «فیل لرد» و «کریستوفر میلر» که پیش از این فیلم با ساخت فیلم «خیابان جامپ شماره 21» (Jump Street 21) استعداد خود را در ساخت آثار کمدی نشان داده بودند، با موفقیت توانستند انیمیشنی متفاوت را سر و شکل دهند.

فیلم لگو تفاوت بسیاری با آثاری داشت که پیش از آن بر اساس مجموعه لگو ساخته شده بود. شوخی های امروزی، فضاسازی متفاوت و داستان جذاب باعث شد این انیمیشن با متوسط نمره 83 به یکی از بهترین آثار سینمایی سال 2014 تبدیل شود. با این که فیلم لگو جایی در مراسم اسکار نداشت اما واکنش ها به آن به قدری خوب بود که وارنر خیلی سریع پرده از جهان سینمایی لگو برداشت. مسئولان این کمپانی اعلام کردند که برنامه دقیقی برای مجموعه فیلم های لگو تدارک دیده اند و از سال 2017 شاهد اکران تعداد بیشتری از آثار تحت عنوان این سری خواهیم بود.

ابرقهرمانی از آجر

دومین فیلم این مجموعه «لگوبتمن» (The Lego Batman) بود که چند ماه پیش اکران و با استقبال خوب منتقدان همراه شد. شخصیت لگوبتمن که ابتدا در فیلم لگو معرفی شده بود واکنش مثبت دوستداران بتمن را به همراه داشت. ابرقهرمانی به شدت خودشیفته و لوس که حسابی تنهاست، اما با وجود چنین رفتارهایی همچنان جذاب و دوست داشتنی است.

این شخصیت پردازی متفاوت با صداگذاری بسیار خوب «ویل آرنت» همراه شد که از دیگر نقاط مثبت فیلم بود. این دو فاکتور به همراه محبوبیت فوق العاده بتمن سبب شد مسئولان وارنر خیلی زود در پ1ی تدارک ساخت نسخه لگویی ابرقهرمان مشهور خود باشند. متاسفانه فروش «لگوبتمن» کمتر از سطح انتظارات بود و با وجود بودجه 80 میلیون – 20 میلیون دلار بیشتر از فیلم لگو – این فیلم تنها 310 میلیون دلار فروش کرد. البته لگوبتمن اثری سودآور بود اما انتظار می رفت طرفداران شوالیه تاریکی بیشتر از آن استقبال کنند.
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

گفته می شود دلیل اصلی این فروش عدم استقبال دخترها از فیلم بوده است و بیشتر بینندگان «لگوبتمن» را مردان کوچک و بزرگ تشکیل می دادند. وارنر امید دارد این موضوع روی فروش فیلم بعدی جهان لگو تاثیرگذار نباشد؛ فیلمی که The Large Ninjago Movie نام دارد و از همان نامش مشخص است روی نینجاهای لگو تمرکز دارد.

«نینجاگو» (Ninjago) از برندهای پرطرفدار بازار اسباب بازی است که شرکت لگو از سال 2011 تولید آن را آغاز کرده. مسئولان لگو انتظار داشتند «نینجاگو» عمر کوتاهی داشته باشد اما استقبال از آن به قدری بالا بود که لگو در سال 2014 نه تنها خط تولید جدیدی برای «نینجاگو» به راه انداخت بلکه دستور به ساخت یک مجموعه تلویزیونی بر اساس آن داد.

اهرم قدرت وارنر

دیزنی با خرید مارول و هنرهای لوکاس موفق شد پس از سال ها جایگاه برادران وارنر را به عنوان بزرگ ترین کمپانی هالیوودی به خطر بیندازد. ابرقهرمان مارول، جنگ ستارگان و انیمیشن های دیزنی سه ضلع پولساز این ابرشرکت هستند که در پایان هر سال چندین میلیارد دلار روانه جیب های سهامداران می کنند. این سیاست دیزنی باعث شد وارنر هم در جبهه مقابل رویکردی مشابه را در پیش گیرد. همین چند ماه پیش «کوین سوجیهارا» مدیرعامل برادران وارنر طی گفتگویی اعلام کرد که از این پس شرکتش عمده تمرکزش را روی سه چیز می گذارد: فیلم های ابرقهرمانی DC، فیلم های لگو و آثار جی.کی. رولینگ (سری هیولاهای شگفت انگیز).

لگو در حقیقت همان حکم انیمیشن های دیزنی را برای وارنر دارد و برای همین اصلا عجیب نیست که مسئولان آنها سال 2017 را با الگوها آغاز کردند و تا پایان سال 2019 تعداد فیلم های این سری را به عدد پنج می رسانند. گفته می شود وارنر قصد دارد در صورت موفقیت فیلم های لگو، آثار بیشتری بر اساس این مجموعه بسازد و از همین حالا اخباری در مورد فیلم های «لگوجاستیس لیگ»، «لگو جنگ ستارگان»، «لگو پارک ژوراسیک» و «لگو پاور رنجرز» به گوش می رسد.

لگو به روایت هنر هشتم

با توجه به محبوبیت بالای لگو اصلا عجیب نیست که بازیسازان عناوین مختلفی بر اساس این اسباب بازی های مشهور بسازند. اولین بازی لگو 22 سال پیش با نام Lego Fun to Build برای کنسول Sega Pico ساخته شد. این بازی حالتی آموزشی داشت و برای کنسولی توسعه یافته بود که با شعار «کامپیوتری برای کودکان» ساخته و عرضه شده بود. دو سال بعد استودیوی «ماینداسکیپ» بازی «جزیره لگو» (Lego Island) را برای کامپیوترهای شخصی عرضه کرد که ع8نوانی اول شخص و جهان باز (Open World) بود. از آن هنگام تا به امروز نزدیک به 60 بازی بر اساس اسباب بازی های لگو در اختیار کاربران قرار گرفته است. در این بین بسیاری از این بازی ها بر اساس شخصیت های مشهور سینمایی و ابرقهرمانی ساخته شده اند. مثلا برای «بتمن» سه بازی ساخته شد که همگی آثاری پرفروش و بامزه بودند؛ مخصوصا قسمت دوم که از آن به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ لگو یاد می شود. جالب این که در حوزه بازی هم سال هاست که برادران وارنر حقوق ساخت لگو را در اختیار دارد و چند سالی می شود که تمامی بازی های لگو به وسیله استودیو TTGames که از زیرمجموعه های بخش سرگرمی برادران وارنر است ساخته و عرضه می شود.

بر اساس همین جهان سینمایی هم تا به امروز سه بازی ساخته شده است. اولی بازی اقتباسی بر اساس «فیلم لگو» (The Lego Movie Videogame) است که به کاربران اجازه می دهد از بین 100 شخصیت یکی را انتخاب کرده و به جنگ دشمنان بروند. این بازی با متوسط نمره 71 ضعیف تر از بازی های قبلی مجموعه لگو ظاهر شد؛ هر چند فروش آن در نوع خودش خوب بود. دومین بازی Lego Dimensions است که مخلوطی از «ماینکرفت» و مجموعه بازی های «Skylanders» به حساب می آید؛ یعنی شما با خرید اسباب بازی های لگو مخصوص آن می توانید از وجود همان کاراکتر در بازی بهره مند شوید. با این که بازی مذکور بر اساس جهان سینمایی ساخته نشده اما شخصیت های جهان سینمایی در آن قابل خرید هستند! اثر سوم هم The Lego Ninjago Movie Videogame است که برای پلتفرم های مختلف ساخته شده است و به زودی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

نکات جالبی که باید در مورد جهان سینمایی لگو بدانید

معمای آجرهای پلاستیکی

کار سازندگان مجموعه فیلم های لگو بسیار دشوارتر از چیزی است که عموم مخاطبان فکر می کنند. حضور شخصیت های مشهور دنیای سرگرمی از بتمن و سوپرمن گرفته تا هان سولو و حتی آبراهام لینکلن باعث شده تا حساسیت بیشتری در قبال آثار این سری وجود داشته باشد. قطعا وارنر نمی خواهد این فیلم ها ذره ای از اعتبار شخصیت های مشهورش کم کنند؛ هرچند این موضوع باعث نشده تا با افت کیفی فیلم های لگو روبرو شویم.. همین حساسیت ها سبب شده تا اطلاعات جالبی در ارتباط با ساخت این فیلم ها منتشر شود.
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

01. موفقیت فیلم «لگو» برای کمپانی لگو بسیار خوش یمن بود طوری که فروش این شرکت در سال 2014 افزایشی 15 درصدی را به همراه داشت تا طی 12 ماه 62 میلیارد قطعه لگو به فروش برود. اگر این تعداد را بر جمعیت زمین تقسیم کنیم به هر ساکن کره زمین 102 قطعه لگو می رسد.

02. تمام لگوها در «فیلم لگو» به صورت دیجیتالی رندر شده اند که در مجموع می شود سه میلیون و 863 هزار و 484 قطعه دیجیتالی لگو. حالا اگر قرار بود این فیلم به صورت «استاپ/موشن» و با لگوهای واقعی ساخته می شد، این تعداد به بیش از 15 میلیون قطعه افزایش پیدا می کرد.

03. در ابتدا قرار بود «رابرت داونی جونیور» و «اما استون» صداگذاری امت و وایلداستایل را انجام دهند اما در نهایت این کار به «کریس پرت» و «الیزابت بنکس» واگذار شد.

04. یکی از پوسترهای خانه امت در فیلم لگو به دیگر ساخته «فیل لرد» و «کریس میلر» یعنی «خیابان جامپ شماره 21» اشاره دارد. حتی «چنینگ تتوم» و «جونا هیل» دو قهرمان این فیلم هم حضور کوتاهی در «فیلم لگو» داشتند. اولی در نقش سوپرمن» و دومی در نقش «گرین لنترن».

05. مورگان فریمن تاکنون به شخصیت های خیالی و مستندهای فراوانی صدای خود را قرض داده اما جالب اینجاست که «فیلم لگو» نخستین حضور او در دنیای انیمیشن به سحاب می آید. از دیگر بازیگران مشهوری که صدای خود را به شخصیت های لگو قرض داده اند می توان به «لیام نیسون» در نقش پلیس خوب/ پلیس بد، «کریس پرت» در نقش امت و «ویل فرل» در نقش مرد طبقه بالا اشاره کرد.

06. در ابتدا قرار بود از بین بازیگران نسخه های سینمایی بتمن یعنی «مایکل کیتون»، «وال کیلمر»، «جورج کلونی» و «کریستین بیل» یک نفر صداگذاری شخصیت «لگوبتمن» را انجام دهد اما در نهایت این نقش به ویل ارنت رسید. البته ارنت به خوبی از پس نقش اش برآمد تا «مورگان فریمن» که سابقه بازی در «شوالیه تاریکی» را دارد، بگوید که بتمن «فیلم لگو» از تمامی بتمن های سینمایی جذاب تر است.

07. شاید خیلی عجیب باشد اما فیل لرد و کریس میلر برای «فیلم لگو» به شدت از «ماتریکس» الهام گرفتند. هر دو شخصیت نئو و امت قهرمانان انتخاب شده هستند. هر دو در دنیایی زندگی می کنند که توسط یک نیروی عظیم بیرونی ساخته شده است. امت در پایان وارد دنیای واقعی شده متوجه حقیقت می شود، همان طور که نئو در اواسط ماتریکس متوجه فرق دنیای واقعی و ماتریکس می شود.

08. کریس مک کی کارگردان «لگوبتمن» از عاشقان کتاب های کمیک و ابرقهرمانان است و به گفته خودش «بتمن» و «کاپیتان آمریکا» از محبوب ترین شخصیت های زندگی اش هستند. همچنین در ابتدا قرار بود مک کی کارگردان دنباله «فیلم لگو» باشد اما در ادامه تصمیم گرفت تا به جای ساخت این فیلم، روی انیمیشن «لگوبتمن» کار کند.

09. با این که «فیلم لگو» مورد کم لطفی داوران اسکار قرار گرفت اما تم اصلی آن یعنی Everything Is Awesome نامزد بهترین قطعه موسیقی مراسم اسکار شد. این قطعه در هفته نخست عرضه اش موفق شد در رتبه دوم فهرست پرفروش ترین قطعه های موسیقی ایالات متحده قرار بگیرد.

10. وارنر قصد دارد دنیای سینمایی لگو را به هر شکلی گسترش دهد و برای همین تهیه کنندگان این مجموعه قراردادی را با «کارتون تتورک» به امضا رساندند تا این شبکه بر اساس شخصیت Unikitty یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی درست کند.

خط داستانی انیمیشن های جهان سینمایی لگو
 
با این که در ظاهر فیلم های مجموعه لگو ارتباطی با یکدیگر ندارند اما تمامی این آثار در یک جهان اتفاق می افتند و از طرفی شاهد حضور شخصیت های مشترک در تعدادی از فیلم های آن هستیم. مثلا بتمن ابتدا در «فیلم لگو» حضور پیدا کرد و سپس در فیلم مجزای خودش «لگوبتمن» ظاهر شد. در ادامه می توانید خلاصه مجموعه فیلم های جهان سینمایی لگو را مطالعه کنید.

The Lego Movie
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

داستان اولین فیلم لگو درباره کارگر ساده ای با نام «امت» است که در دنیای لگوها زندگی می کند و هیچ قدرت خاصی ندارد. او یک روز به صورت اتفاقی با زنی با نام «وایلداستایل» آشنا می شود که به دنبال قهرمان لگوها می گردد. گویا ارباب شیطانی قصد نابود کردن سرزمین لگوها را دارد و امت و وایلداستایل باید مانع او شوند. البته این دو تنها نیستند و گروه مقاومت و دیگر شخصیت های مشهور دنیای لگو از جمله بتمن هم به کمک این دو می شتابند. داستان جالب فیلم به همراه شوخی های جدید و غیر کلیشه ای باعث شد «فیلم لگو» به محبوبیت بالایی برسد و با وجود نامزد نشدن در اسکار، جایزه بهترین انیمیشن را از مراسم «بفتا» کسب کند.

The Lego Batman Movie
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

«بتمن» ضمن خنثی کردن آخرین تهدید جوکر به او می فهماند که هیچ نیازی به جوکر ندارد و او هیچ تفاوتی با دیگر دشمنانش ندارد. همین موضوع باعث می شود جوکر حسابی از دست بتمن ناراحت شده، به فکر نقشه ای پلید بیفتد. در همین حال آلفرد سعی می کند کمی سبک زندگی بتمن را عوض کرده، به او بفهماند که برای ابرقهرمان بودن باید فاکتورهای دیگر همچون از خودگذشتگی داشته باشد. از دیگر شخصیت های این نسخه می توان به «سوپرمن»، «رابین» و «بین» اشاره کرد. با این که فروش «لگوبتمن» پایین تر از سطح انتظارات بود اما طرفداران شوالیه تاریکی حسابی از آن استقبال کردند و استقبال منتقدان هم نمرات بالایی (متوسط نمره 78 از 100) به آن دادند.

The Lego Ninjago Movie
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

در سرزمین «نینجاگو» شش نینجای نوجوان توسط استاد «وو» آموزش می بینند تا بتوانند از دنیای خود در مقابل تهدیدات «لرد گارمادون» دفاع کنند که قصد تسخیر نینجاگو را دارد. در همین حال یکی از نینجاها با نام «لوید» - نینجا سبز – متوجه می شود که پدرش لرد گارمادون است و او حالا باید دست به انتخابی اخلاقی بزند. از آن جالب تر این که استاد وو برادر گارمادون است و به خوبی می داند که در صورت متوقف نکردن برادرش، او نینجاگو را نابود می کند. «دیو فرانکو» و «جکی جان» از جمله بازیگران مشهوری هستند که صدای خود را به شخصیت های این فیلم قرض داده اند. وارنر برای معرفی بهتر شخصیت های نینجاگو سال گذشته انیمیشن کوتاه پنج دقیقه ای با نام The Master را عرضه کرد.

The LEGO Movie Sequel
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

پس از این که امت و دوستانش جلوی ارباب شیطانی را گرفتند، حالا نژادی بیگانه با نام DUPLO قصد نابودی جهان را دارند. حالا امت و همراهانش موظفند وارد جهان بیگانگان شده جلوی آنها را بگیرند. گفته می شود فیلم روی روابط بین امت و خواهرش متمرکز است. در ابتدا قرار بود «کریس مک کی» مسئولیت ساخت این فیلم را بر عهده داشته باشد اما او تصمیم گرفت «لگوبتمن» را کارگردانی کند تا وارنر از «راب اسکرب» (کارگردان انیمیشن «خانه هیولا» برای ساخت قسمت دوم دعوت به عمل آورد. با این حال اسکرب و تهیه کنندگان با هم کنار نیامدند تا «مایک میچل» کارگردان «شرک 4» و انیمیشن سینمایی «باب اسفنجی» قسمت دوم فیلم لگو را بسازد.

The Billion Brick Race
 
هجوم لگوها به دنیای سینما 

در جدیدترین فیلم  لگو شاهد حضور شخصیت های جدید و قدیمی هستیم که «استورم کرو» کاراکتر اصلی آن است. او که قدرتمندترین کارآگاه شهر لگوهاست با سخت ترین ماموریت دوران زندگی اش روبرو می شود. «رکس فیوری» خلافکار بزرگ شهر لگوها از زندان فرار کرده، می خواهد شهر لگوها را فلج کند. حالا استورم کرو موظف است مقابل او و دیگر اشرار ایستادگی کند. در ابتدا قرار بود «جیسون سگال» و «درو پیرس» کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته باشند اما سگال ماه گذشته از حضور در این فیلم انصراف داد و «جورج آر گوتیرز» کارگردان مکزیکی انیمیشن های «کتاب زندگی» و «محافظان اوز» به عنوان کارگردان با تهیه کنندگان فیلم قرارداد امضا کرد.
 
مجله همشهری دانستنیها
آخرین اخبار