رقابت جهانی برای تحقق رویای اینترنت فراگیر
کد خبر: ۸۸۸۰
تاریخ انتشار: 2015 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵

41 سال از زمان شبکه کردن رایانه‌های اولیه به‌عنوان نخستین جرقه پیدایش اینترنت و 24 سال از راه‌اندازی نخستین صفحه وب در آزمایشگاه سرن در قلب اروپا می‌گذرد. آن زمان تصور عمومی از جهان در سال 2015، جهانی بود که کارهای روزمره در آن توسط ربات‌های انسان‌نما انجام می‌شود و ماشین‌ها در آسمان پرواز می‌کنند و... اما تجربه امروز ما چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ خبری از ربات‌های عجیب و غریب نیست، اما بدون آن‌که متوجه باشیم هر روز ده‌ها کار را از طریق گوشی تلفن همراه و رایانه در بستر اینترنت انجام می‌دهیم (بویژه در مورد جوانان).

در واقع گویی ربات‌ها به اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و وبسایت‌ها تغییر شکل داده‌اند. چه کسی فکر می‌کرد روزی بخشی از زندگی ما در همان گوشی‌هایی خلاصه شود که حدود 20 سال پیش برای دریافت سیمکارت آن باید ماه‌ها در نوبت می‌ماندیم.

اینترنت دیگر کالایی لوکس نیست؛ از ضروریات شماره یک زندگی است که بها ندادن به آن نتیجه‌اش می‌شود تلف شدن وقت، درآمد کمتر، هزینه‌های بیشتر و حتی به خطر افتادن سلامتی و بیکار شدن.

بر اساس آمارها ضریب نفوذ اینترنت در ایران 39.35 درصد است. با این حال آمارهای جهانی حاکی از این است که هنوز بیش از 80 درصد از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند.

از همین‌رو است که غول‌های بزرگ دنیای فناوری و اینترنت برای فراهم کردن دسترسی مردم جهان بویژه در نقاط دورافتاده به اینترنت میدان جدیدی از رقابت را گشوده‌اند: اسپیس ایکس با راه‌اندازی شبکه‌ای از ۷۰۰ ماهواره،‌ گوگل با پروژه لون و انتشار امواج 3G و فیسبوک با پروژه Internet.org و ارسال پهپاد، بالون و ماهواره، می‌خواهند رویای اینترنت فراگیر را در جهان محقق کنند. در این بین استارت‌آپ اوترنت (Outernet) در نیویورک نیز درصدد ارائه اینترنت رایگان از طریق ایجاد بستری ماهواره‌ای است.

در این پروژه به ایستگاه‌های زمینی بسنده نمی‌شود و اوترنت امواج را به سمت شبکه‌ای از ماهواره‌های موجود در مدار زمین ارسال خواهد کرد.

این ماهواره‌ها امواج را به سمت گیرنده‌ها منتشر می‌کند و با دریافت امواج، آنها را از طریق شبکه بی‌سیم در اختیار رایانه‌ها، گوشی‌ها و سایر وسایلی که برای کار نیاز به اینترنت دارند قرار داده تا روزبه‌روز ایده اینترنت اشیا در زندگی بیشتر رنگ واقعیت به خود بگیرد.

توسعه اینترنت در ایران

در ایران نیز روند توسعه اینترنت همگام با دیگر نقاط جهان شتاب قابل توجه و مطلوبی به خود گرفته است. دیروز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه هاب ماهواره‌ای ایران (هما) تصریح کرد مدت‌ها در کشور در حوزه ارتباطات کم‌کاری شده و باید برای جبران عقب‌ماندگی تلاش کرد.

با این حال از رشد حجم ترافیک اپراتورهای تلفن همراه خبر داد و آن را متناظر با افزایش اشتغال، رونق کسب و کار و حل بسیاری دیگر از مشکلات مردم دانست. نکته مهم در بین سخنان وزیر ارتباطات، تلاش دولت برای راه‌اندازی و توسعه دولت الکترونیک (دولت همراه) است. اتفاقی که در صورت تحقق آن بسیاری از کارهای اداری که این روزها برای تحققش باید کفش‌های آهنی بپوشیم و پله‌های اداره‌ها را بالا و پایین برویم از طریق تلفن همراه قابل پیگیری خواهد بود.

واعظی تاکید کرد همگام با تلاش‌های جهانی، توسعه اینترنت در اقصی نقاط کشور، مناطق محروم و مرزی در دستور کار دولت قرار دارد و هدف از راه‌اندازی پروژه هاب ماهواره‌ای ایران (هما) را ایجاد ارتباط امن و پایدار و قطع نشدن ارتباطات اعلام کرد.

هاب ماهواره‌ای اگر معطوف به استان‌های مرکزی کشور نشود، اتفاق مبارکی برای توسعه ارتباطات و اینترنت در کشور خواهد بود. فراموش نکنیم در رقابت جهانی برای تحقق رویای اینترنت فراگیر با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، می‌توانیم نگاهمان را از سطح ملی فراتر ببریم و در اندیشه گسترش اینترنت و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه آن در منطقه باشیم. آینده از آن کسانی خواهد بود که تجارت الکترونیک، توسعه اینترنت و سودآوری آن را امروز جدی گرفته‌اند و در این حوزه به طور جدی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار