انتشار یک کتاب درباره مرگ مرتضی پاشایی
کد خبر: ۸۸۳۸
تاریخ انتشار: 2015 August 25    -    ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
یک سال بعد از واکنش جالب و فراگیر جامعه به درگذشت مرتضی پاشایی ، هنوز پژوهشگران حوزه اجتماعی پاسخ دقیقی برای دلیل و روش فراگیری سریع این پدیده را ندارند. حالا اما اولین کتاب در این مورد منتشر شده است .

انتشارات سیمای شرق، کتاب «یکی بود، یکی نبود» را با موضوع تحلیل جریانات اجتماعی دوران پس از درگذشت مرتضی پاشایی، به قلم اسماعیل رمضانی منتشر کرد.
امیر لعلی، مدیر اجرایی انتشارات سیمای شرق در این مورد گفت: در روزهای آخر حیات مرتضی پاشایی و پس از درگذشت او، جامعه ایران با پدیده‌ای مواجه شد که حتی بسیاری از جامعه‌شناسان تحلیل مناسبی برای بروز و ظهور آن نداشته‌اند تا جایی که حتی دیدگاه‌های کاملاً متناقضی در این خصوص مطرح شد.
وی افزود: آنچه در شبکه‌های اجتماعی و بعد از آن در مراسم تشییع جنازه و مراسم دیگر مرتضی پاشایی اتفاق افتاد، برای برخی افراد و تحلیلگران اجتماعی تعجب‌برانگیز بوده است که به نوعی نشان از فاصله میان نخبگان و بطن جامعه ایرانی دارد.

مدیر اجرایی انتشارات سیمای شرق ادامه داد: اگرچه این کتاب از چند ماه قبل آماده انتشار بود اما تلاش شد در شرایطی روانه بازار شود که گفتمان واقع‌نگرانه بین گروه‌های منتقد و مدافع این پدیده حاکم شده باشد. تردیدی نیست نمی‌‎توان از آنچه پس از درگذشت مرتضی پاشایی رخ داد، به آسانی عبور کرد، چرا که این رخدادها نشانه‌هایی از خاستگاه‌های نسل جدید و جامعه امروز ایران دارند.

لعلی افزود: این کتاب دارای سه فصل است که بخش اول آن به این پرسش پاسخ می‌دهد که «مرتضی پاشایی چرا «بزرگ» شد؟، بخش دوم به آموخته‌های اجتماعی و ارتباطی از پدیده مرتضی پاشایی می‌پردازد و در بخش پایانی نیز تلاش شده است مجموعه‌ای از عکس‌های مستند مربوط به آنچه در این کتاب به آنها پرداخته شده است، آورده شود.

وی گفت: به‌طور کلی این کتاب شامل تحلیل‌هایی اجتماعی- ارتباطی در مورد پدیده مرتضی پاشایی است که شاید مقدمه‌ای باشد برای ارائه تحلیل‌هایی عمیق‌تر از این پدیده.
مدیر اجرایی انتشارات سیمای شرق با بیان اینکه دوشنبه هفته آینده از این کتاب طی مراسمی با حضور نویسنده و اساتید ارتباطات و جامعه‌شناسی رونمایی خواهد شد، از ارائه جزئیات این برنامه طی روزهای آتی خبر داد.

هفت صبح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار