تحقیر جایگاه مردان از جمله ایرادات «پایتخت» است
کد خبر: ۸۷۹۸
تاریخ انتشار: 2015 August 25    -    ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
اشکالاتی که به پایتخت وارد است از نظر این کارشناسان عبارتند از: بی مرز شدن ارتباطات خانوادگی علی رغم رعایت مرز حلال و حرام، بازنمایی نا مناسب از جایگاه مرد و پدر خانواده، تحقیر جایگاه مردان به گونه ای که بیشترین اشتباهات را مردان انجام داده و عاقلانه ترین تصمیمات را زن خانواده می گیرد، در این سریال و در اغلب سریال های ایرانی متأسفانه پدر بزرگ و مادر بزرگ ها فقط نان خور نشان داده می شوند در حالی که باید تجارب و تصمیم گیری های عاقلانه آنان در خانواده به نمایش درآید.
اولین نشست نقد و بررسی سریال های سیما از منظر خانواده، با حضور عوامل برنامه ساز، کارشناسان و مدیران سیما برگزار شد . این برنامه توسط شورای خانواده سازمان که به تازگی در ساختار سازمانی شکل گرفته است ، برنامه ریزی و با هدف ارتقاء سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و کمک به ارائه الگوهای متنوع از خانواده در تولیدات رسانه ملی ارائه شد.

در این نشست کارشناسان حوزه خانواده آقایان دکتر زیبایی نژاد، دکتر خیامی و خانم دکتر بداغی، سریال های «پایتخت 4 »، «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «دردسرهای عظیم» را مورد بررسی قرار داده و به نکات زیر اشاره داشتند:

از نکات مثبت سریال «پایتخت» این است که افراد خانواده بی کینه  هستند  و وقتی  دچار مشکل می شوند خیلی زود خانواده را بازسازی روانی می کنند. اشتباهات به سرعت اصلاح و فراموش و رابطه خویشاوندی (رحمی) در این سریال بسیار گرم است، نکته مثبت دیگر این که سریال از مرکز محوری و بازنمایی زندگی متوسط شهری تهرانی، خارج شده است و خرده فرهنگ های بومی را به نمایش گذاشته است.

ورود به مباحث محیط زیستی و اصلاح تفکر از درون خانواده از موضوعات خوبی است که به آن پرداخته شده است. ویژگی دیگر خانواده گرا بودن سریال است به طوری که افراد کمتر درگیر مسائل فردی هستند. سبک دینداری نمایش داده شده در این سریال دینداری درونی، طبیعی و همگن است. خوشی های در دسترس که همگانی است و هزینه ای ندارد مدام به نمایش گذاشته می شود.

اما اشکالاتی که به پایتخت وارد است از نظر این کارشناسان عبارتند از: بی مرز شدن ارتباطات خانوادگی علی رغم رعایت مرز حلال و حرام، بازنمایی نا مناسب از جایگاه مرد و پدر خانواده، تحقیر جایگاه مردان به گونه ای که بیشترین اشتباهات را مردان  انجام داده و عاقلانه ترین تصمیمات را زن خانواده می گیرد، در این سریال و در اغلب سریال های ایرانی متأسفانه پدر بزرگ و مادر بزرگ ها فقط نان خور نشان داده می شوند در حالی که باید تجارب و تصمیم گیری های عاقلانه آنان در خانواده به نمایش درآید.

در سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» نقش پدر در خانواده ای که مادر حضور ندارد با ترکیبی از عقل، عاطفه، حمایت و تربیت به خوبی به نمایش درآمد. همچنین علی رغم روند کلی سریال ها در سیما در این سریال حجم خطای جوانان بیشتر از بزرگ ترهاست که باعث نهادینه شدن غیر مستقیم استفاده از تجربه بزرگ ترها در ضمیر ناخودآگاه مخاطب می شود. تصویر هر چند کوتاهی که از خانواده شهدا نشان داده می شود از جنبه ارتباطات خانوادگی مناسب و قابل تأمل است. اما نقدی که به این سریال وارد است افراط در نمایش رخدادهای تلخ و قتل و  درگیری است که از حد معمول فراتر رفته و شاید باعث عادی سازی و یا غیر واقعی بودن داستان شود. پر رنگ بودن نقش خانواده های ناقص در سریال نیز از دیگر اشکالات سریال می باشد.

سپس در نقد سریال «دردسرهای عظیم» ابتدا به نکات مثبت سریال اشاره شد که عبارتند از عدم وجود تلخی های مکرر با وجود دچار نشدن به تقلیل و ساده انگاری .

 نکته مثبت دیگر احترام به بزرگ ترها حتی در صورت اشتباه و خطای آنان و نگاه خوب عروس به مادر شوهر است. بحث حفظ حریم ها در دوره آشنایی پیش از ازدواج لطیف و بهار کاملاً خوب به تصویر کشیده شده و عبور از خرده نزاع های کوچک در این سریال هم رعایت شده است. نمایش ازدواج آسان و زندگی ساده و بی تکلیف از مزایای سریال می باشد. اما اشکالاتی که بر این سریال وارد شد، نمایش زنان به عنوان مادر در نقشی زورگو بی عاطفه و پرخاشگر و پررنگ بودن و نمایش وابستگی اقتصادی مردان به خانم ها بود. در این سریال نیز به ایفای  نقش مردان و زنان در جایگاه خود پرداخته نشده است.

اشکال دیگر، وجود تعدد در خانواده های ناقص و اینکه تنها خانواده کامل سریال پدربزرگ و مادربزرگ هستند که در این خانواده زن اقتدار مطلق داشته و پدر در آشپزخانه بوده و بیشتر رفتار زنانه دارد. حجم خطاهای بزرگترها در این سریال از جوانان بیشتر به نمایش گذاشته می شود.

در این نشست قائم مقام سیما و مدیران شبکه ها و مدیران بخش های نظارتی و طرح و برنامه نیز حضور داشته و عوامل سریال از جمله آقایان سیروس مقدم، خشایار الوند، مهران مهام، علیرضا کاظمی پور، برزو نیک نژاد، رضا انصاریان، منصور غضنفری، محمد محمود سلطانی، مسعود کرمی  و ... نیز حضور داشته و پاسخگوی سؤالات و ابهامات مدعوین بودند.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار