دلیل اصلی مرگ‌های زودهنگام در کشورهای مختلف
کد خبر: ۸۷۲۱
تاریخ انتشار: 2015 August 25    -    ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
به تازگي صدها محقق از سرتاسر جهان براي جمع‌آوري و تحليل اين آمارها در هر كشور گرد هم آمده‌اند و نتايج به دست آمده از اين تحقيق را در قالب نقشه‌اي از دلايل مرگ‌هاي زودهنگام در كشورهاي مختلف جهان در سال 2013 را مصور ساخته‌اند.
امروز در جایی از جهان ۱۵۰ هزار نفر خواهند مرد، و فردا ۱۵۰ هزار نفر دیگر، و حقیقت دردآور اینجاست که زادگاه انسان بر نحوه مرگ او اثری انکار ناشدنی دارد.

بنا بر گزارش ساينس الرت، زماني كه دانشمندان درحال بررسي اين موضوع بودند از محاسباتي جالب توجه به نام سال‌هاي از دست رفته زندگي استفاده كردند كه براساس آن مي‌توان محاسبه كرد هر فرد چند سال زودتر از حداكثر طول عمر پيش‌بيني شده‌اش خواهد مرد. براساس اين محاسبات كشورهاي مختلف آمار متفاوتي از خود نشان دادند.


دلیل اصلی مرگ‌های زودهنگام در کشورهای مختلف

عملكرد محاسبات اين گونه‌ است: اگر فردي قرار است 86 سال زندگي كند اما در اثر تصادف در حين رانندگي در 21 سالگي جانش را از دست مي‌دهد، اين تصادف رانندگي 65 سال از دست رفته زندگي داشته‌ است و هر فردي كه پيش از طول‌ عمر پيش‌بيني شده درا ثر تصادف رانندگي جانش را از دست بدهد،‌ به اين آمار افزوده خواهد‌شد. دانشمندان به اين شكل مي‌توانند دليل مرگ زودهنگام افراد را در مناطق و كشورهاي مختلف بررسي كنند.

به تازگي صدها محقق از سرتاسر جهان براي جمع‌آوري و تحليل اين آمارها در هر كشور گرد هم آمده‌اند و نتايج به دست آمده از اين تحقيق را در قالب نقشه‌اي از دلايل مرگ‌هاي زودهنگام در كشورهاي مختلف جهان در سال 2013 را مصور ساخته‌اند. برخي از آمارهاي اين نقشه حقايق دردناكي را يادآوري مي‌كنند كه از آنها آگاهي داريم: آفريقا به واكسن و متخصصان پزشكي كافي دسترسي ندارد،‌ از اين رو اصلي‌ترين دليل مرگ زودهنگام در آن بيماري‌هاي عفوني از قبيل ذات‌الريه، اسهال، ايدز و مالاريا است و نكته دردناكتر درمورد اين حقيقت تنها اين نيست كه چنين بيماري‌هايي در كشورهاي داراي منابع گسترده‌تر به راحتي درمان و كنترل مي‌شوند، اين است كه از هر 10 مرگ در آفريقا چهار نفر كودكاني هستند كه تا پيش از 15 سالگي جانشان را از دست مي‌دهند.

نكته شگفت‌انگيزتر بالا بودن آمار مرگ‌ در اثر تصادف‌هاي جاده‌اي در عربستان سعودي است. اگرچه تنها 50 درصد از جمعيت اين كشور اجازه رانندگي دارند، تصادف‌هاي رانندگي دليل شماره يك مرگ‌هاي زودهنگام در اين كشور به شمار مي‌رود كه دليل آن رفتارهاي جنون‌آميز رانندگان و نبود محدوديت سرعت در رانندگي در اين كشور است،‌به همين دليل هرروز 19 نفر دراثر تصادف در عربستان مي‌ميرند.

در بخش ديگري از اين نقشه بيماري قرار گرفته كه معمولا به كهنسالي نسبت داده مي‌شود: بيماري‌هاي قلبي. اين بيماري اصلي‌ترين دليل مرگ زودهنگان در كشورهايي از جهان است كه منابع زيادي در اختيار دارند و خواه‌ناخواه اين بيماري قرار است در دهه‌هاي آينده جايگزين ديگر بيماري‌هايي شود كه در كشورهاي مختلف اصلي‌ترين عامل مرگ زودهنگام به شمار مي‌روند.

قاتل شماره يك در كشور ونزوئلا و كلمبيا خشونت‌ و قتل، ‌در سوريه جنگ، در چين سكته مغزي، و در بيشتر ديگر كشورها از جمله ايران بيماري‌هاي قلبي عامل اصلي مرگ زودهنگام انسان‌ها به شمار مي‌روند، اگرچه تحقيقات نشان مي‌دهند ميزان سال‌هاي از دست رفته زندگي به صورت كلي در سرتاسر جهان رو به افزايش گذاشته‌ و روندي كاهشي را در پيش گرفته‌ است.
همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار