نسل جدید ماهواره‌های پیش‌بینی توفان به فضا می‌روند
کد خبر: ۸۶۴۴
تاریخ انتشار: 2015 August 24    -    ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰
 نسل جدید ماهواره‌های پیش‌بینی توفان با نام اختصاری CYGNSS بسیار کوچک و سبک‌وزن طراحی شده تا میلیون‌ها دلار هزینه‌های سنگین پرتاب ماهواره‌های معمولی را کاهش دهد.

مسؤولان بخش علوم ماهواره‌ای ناسا در مورد عملکرد نسل جدید ماهواره‌های پیش‌بینی توفان اظهار کردند: نسل کنونی ماهواره‌های پیش‌بینی رفتار توفان‌های خطرناک زمینی تنها به صورت دوره‌ای قادر به فعالیت هستند و این در حالی است که توفان‌ها و گردباد‌های دریایی به طور مستمر تغییر وضعیت می‌دهند و در صورت عدم بررسی مستر معمولا نتایج غیرقابل پیش‌بینی را رقم می‌زنند.

سیستم ماهواره‌ای CYGNSشامل شبکه‌ای از هشت میکروماهواره است که به‌طور اختصاصی و برای اولین‌بار به منظور پیش‌بینی شرایط باد‌های سطح اقیانوس‌ها در هسته‌ی بخش‌های مستعد توفان مناطق گرمسیری به فضا ارسال خواهند شد.

از قابلیت‌های دیگر این ماهواره‌ها پیش‌بینی توفان‌های دریایی و بررسی کامل تغییر وضعیت توفان‌های زمینی در طول چرخه تشکیل تا پایان است.

دانشمندان ناسا در مورد جزئیات نسل جدید میکروماهواره‌های هواشناسی افزودند: هرکدام از ماهواره‌ها در وضعیت مونتاژ کامل حدود 29 کیلوگرم وزن دارند و دارای 51 سانتیمتر عرض، 64 سانتیمتر طول و 28سانتیمتر ارتفاع هستند.

مونتاژ اولین سری از میکروماهواره‌های CYGNSS در چهاردهم اوت (23 مرداد) و تحت نظارت دانشگاه میشیگان آغاز شده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، مونتاژ تمام ماهواره‌ها طی چند هفته آینده به پایان خواهد رسید.

مسؤولان ناسا در مورد جزئیات مداری سیستم جدید میکروماهواره‌های هواشناسی گفتند: هرکدام از ماهواره‌ها با اندازه تقریبی یک چمدان مسافرتی به مدارهای پایینی زمین ارسال می‌شوند و شرایط مدارهای سطحی زمین امکان چرخش و تمرکز 12 دقیقه‌ای دور زمین را فراهم می‌کند.

سیستم موقعیت‌یابی ماهواره‌های جدید ناسا به نوعی به سیستم موقعیت‌یاب جهانی وابسته ‌است، به نحوی که این ماهواره اطلاعات مکانی را از سیستم موقعیت‌یاب جهانی که در ارتفاع بالاتری قرار دارد دریافت می‌کند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نسل جدید میکروماهواره‌های هواشناسی سال آینده آزمایش شده و در سال 2017 به فضا ارسال خواهد شد.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار