آیا جویدن ناخن خطرناک است؟!
کد خبر: ۸۶۴۲
تاریخ انتشار: 2015 August 24    -    ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
آمارها نشان می دهد که 30% کودکان، 45% نوجوانان، 25% جوانان و 5% بزرگسالان ناخن های خود را می جوند که این عادت باعث بروز نازیبایی های ناخن و مشکلاتی مرتبط با سلامت دست ها می شود. برخی افراد اذعان می کنند که نمی توانند خود را در انجام این کار کنترل کنند زیرا به طور ناخودآگاه به ناخن جویدن تمایل دارند.

ناخن جویدن می تواند منشا افسردگی و دیگر هیجانات منفی در فرد شود زیرا ظاهر ناخن ها مشکلاتی در اعتماد به نفس ایجاد می کند. البته تاثیرات سوء ناخن جویدن تنها به این مورد خلاصه نمی شود و مشکلاتی نیز برای سلامتی در بر خواهد داشت.

باکتری های عامل بیماری

ناخن ها محیط مناسبی برای باکتری هاست تا رشد و تکثیر یابند. متاسفانه اکثر این باکتری ها بیماری زا هستند. به تدریج که فرد ناخن خود را می جود، باکتری ها به راحتی وارد دهان و دیگر قسمت های بدن می شوند، شروع به حمله می کنند و بیماری ها را ایجاد می کنند.
این در حالی است که ناخن ها از انگشتان آلوده تر هستند زیرا به سختی تمیز می شوند و باکتری ها مدت طولانی تری حضور دارند.

بیماری های ناخن

افرادی که ناخن می جوند بیشتر از دیگران در معرض بیماری به نام عقربک قرار دارند که در این صورت بافت های اطراف ناخن دچار التهاب می شوند. کندن ناخن ها به بسیاری از باکتری ها، مخمرها و دیگر میکروارگانیسم ها اجازه می دهد تا از طریق شکاف یا حفره پوست باعث درد، تحریک پذیری و چرک در اطراف ناخن شوند. با توجه به بررسی های صورت گرفته،‌عفونت های باکتریایی مرتبط با ناخن جویدن بسیار رایج تر از حد تصور است.

زگیل

زگیل های انگشت از طریق نوعی ویروس به وجود می آیند و در کودکانی که ناخن می جوند بسیار رایج است. در نتیجه بردن ناخن جویدن، این زگیل ها می توانند به راحتی به دهان و دیگر قسمت های بدن سرایت کنند.

مشکلات دندان

ناخن جویدن باعث می شود که دندان های بالایی از وضعیت طبیعی خود خارج شوند. این عادت باعث فرسایش و تضعیف دندان ها می شود و می تواند در طولانی مدت مشکلات و عوارضی در پی داشته باشد. افرادی که ناخن می جوند بیشتر از دیگران مجبورند برای درمان های دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

کاهش کیفیت زندگی

در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفت مشخص شد کسانی که ناخن می جوند کیفیت زندگی پایین تری نسبت به دیگران دارند. کیفیت زندگی تحت تاثیر زمان ناخن جویدن و عوارض آنها خواهد بود.
زمانی که فرد تصمیم می گیرد تا این عادت را کنار بگذارد و در برابر این تمایل ناخودآگاه مقاومت کند، ممکن است هیجانات منفی و حتی کاهش کیفیت زندگی را احساس کند.

توصیه هایی برای پیشگیری از ناخن جویدن

گرچه کنار گذاشتن ناخن جویدن برای افرادی که به این کار عادت کرده اند مشکل است اما رعایت چند نکته ساده می تواند در زمان کوتاهی به آنها کمک کند. در وهله اول بسیار مهم است که توجه شود این عادت نادرست است.

تشخیص علت: اگر استرس یا اضطراب دارید، هنگام تماشای تلویزیون و کار با رایانه یا هر علت دیگری ناخن می جوید، سعی کنید علت زمینه ساز را بشناسید و عکس العمل مناسب داشته باشید.

پوشاندن ناخن ها: گرچه بسیاری از افراد نمی توانند پوشاندن دست ها وناخن ها را تحمل کنند اما یک راه حل عالی برای رهایی از ناخن جویدن است. چند روزی دست ها را با باند، ربان یا دستکش بپوشانید. البته چندین بار در روز آن را عوض کنید تا از رطوبت، قارچ و باکتری عاری باشد.

کوتاه کردن ناخن ها:‌ مرتب ناخن ها را کوتاه کنید و در صورت تمایل لاک بزنید.
سرگرم شدن: سعی کنید فعالیت ها و کارهای دستی انجام دهید.
راه حل خانگی: ماده ای با طعم تند، تلخ یا سرکه را به انگشتان بمالید.

پارسینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار