علائم دیابت در کودکان و رژیم غذایی آن
کد خبر: ۸۶۱۷
تاریخ انتشار: 2015 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
اگر کودکی به علائمی همچون تشنگی زیاد، تکرر ادرار و بیدار شدن از خواب برای رفتن به دستشویی و آب خوردن در شب که قبلاً سابقه آن‌ها را نداشته دچار و همچنین با وجود تغذیه مناسب دچار کاهش شدید وزن شود؛ باید قند خون آن را در دو حالت ناشتا و طول روز چک کرد. اگر در زمان ناشتا بودن قند خون کودک 126 و بالاتر از آن بود و در طول روز هم 200 به بالابود می‌توان گفت کودک دچار دیابت شده است.
 
متأسفانه به خاطر سبک زندگی نامناسب، عدم تحریک پذیری و برنامه غذایی که فست فودها نقش پررنگی در آن دارند آمار مبتلایان به دیابت هر روز بیشتر می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: در تقسیم بندی دیابت به نوع یک و دو، کودکان و افراد زیر 30 سال را در نوع یک قرار می دهیم که هیچ نوع داروی خوراکی برای آن ها تجویز نمی شود و فرد حتماً باید انسولین تزریق کند.

در کنار تزریق انسولین باید حتماً یک رژیم غذایی مناسب برای کودک تجویز شود. در رژیم غذایی کودک حتماً باید خوراکی های دارای فیبر بالا، مصرف زیاد سبزی ها و سالاد و حذف غذاهای چرب و پر نمک در نظر گرفته شود و به طور کل یک دستور غذایی که میزان کالری آن تنظیم شده باشد به صورتی که کودک به چاقی و لاغری مفرط دچار نشود. اعلایی یادآور شد: از آنجایی که حفظ سلامتی جسم و روح کودک هر دو در کنار هم از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل نباید کودک را به طور کامل از خوردن شیرینی ها و مواد قندی منع کرد. اگر تزریق انسولین کودک به صورت کنترل شده و منظم باشد خوردن مواد قندی با رعایت تعادل و داشتن یک فعالیت بدنی خوب که توصیه مابین 6 تا 9 ساعت است، ایرادی ندارد.

در 2 دوره احتمال شیوع دیابت افزایش می یابد. یکی در بین بچه های 6 تا 7 ساله که تازه وارد مدرسه می شوند زیرا در جمعی که عفونت های ویروسی شایع تر است، واردشده اند و دوم زمانی که فرد به سن بلوغ می رسد به دلیل اختلال بعضی هورمون ها در صورت داشتن زمینه بیماری به دیابت دچار می شود.

در حال حاضر در ایران تحقیق در زمینه پیوند سلول های بنیادی در حال انجام است که در صورت موفقیت آمیز بودن نتیجه تحقیقات، کودک هرگز به تزریق انسولین نیاز نخواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار