چه نوزادانی باید در بدو تولد شسته شوند؟
کد خبر: ۸۵۳
تاریخ انتشار: 2015 May 21    -    ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
نوزادانی که مادران آنها بیماری نقص ایمنی مانند HIV و هپاتیت دارند، باید بلافاصله بعد از تولد شسته شوند و به سرعت با یک حوله گرم، خشک و تمیز نوزاد را پاک کنند تا آسیبی به او وارد نشود.
یک فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اینکه نوزادان بعد از به دنیا آمدن نباید شسته شوند، گفت: در ساعات اولیه تولد به دلیل سرد شدن نوزاد بعد از حمام بردن، احتمال اینکه وی در خطر هیپوترمی (افت دمای بدن) قرار گیرد، زیاد است.

دکتر عباس حبیب‌الهی گفت: هیپوترمی که به دنبال کاهش دمای بدن ایجاد می‌شود، باعث آسیب به اندام‌ها و اختلال کارکرد آن‌ها می‌شود و این وضعیت در صورت پیشرفت و عدم درمان می‌تواند باعث مرگ نوزاد شود. 
 
این فوق تخصص نوزادان یادآور شد: نوزادانی که مادران آنها بیماری نقص ایمنی مانند HIV و هپاتیت دارند، باید بلافاصله بعد از تولد شسته شوند و به سرعت با یک حوله گرم، خشک و تمیز نوزاد را پاک کنند تا آسیبی به او وارد نشود. 
 
حبیب الهی برقراری تماس پوست به پوست نوزاد و مادر و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر را یکی از مهم‌ترین راهکارها برای گرم نگه داشتن نوزاد بعد از تولد دانست و افزود: گرم کردن اتاق زایمان، خشک کردن نوزاد بلافاصله بعد از تولد، استفاده از لباس مناسب مانند کلاه، دستکش، جوراب و رختخواب از دیگر راهکارهایی است که به گرم ماندن بدن نوزاد در بدو تولد کمک می کند. 
 
وی در پایان تصریح کرد: نوزادانی که به موقع و به طور طبیعی به دنیا می‌آیند، حداقل تا شش ساعت اول تولد و ثبات علایم حیاتی نباید شسته شوند و تنها باید ترشحات زایمانی از روی پوست آنها پاک شود. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار