چرا باید دندان‌ها را جرم گیری کنیم؟
کد خبر: ۸۵۲۸۳
تاریخ انتشار: 2017 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروب‌های پوسیدگی‌زاست. با عمل جرم‌گیری تعداد این میکروب‌ها در دهان به‌مراتب کمتر می‌شود. با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است.
 
منصوره رادفر، دندانپزشک گفت: جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروب‌های پوسیدگی‌زاست. با عمل جرم‌گیری تعداد این میکروب‌ها در دهان به‌مراتب کمتر می‌شود. با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است.

 

آیا جرم‌گیری به دندان صدمه می‌زند؟

 

خیر، جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروب‌های پوسیدگی‌زاست. با عمل جرم‌گیری تعداد این میکروب‌ها در دهان به‌مراتب کمتر می‌شود. با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است. این احساس همراه با مقداری حساسیت به سرما یا گرما (بعد از جرم‌گیری) این تصور غلط را تقویت کرده است که شاید دندان‌هایش حین جرم‌گیری تراش خورده باشند، در صورتی که مکانیسم دستگاه جرم‌گیری لرزشی بوده و قادر به تراش نیست.

علت حساسیت دندان به سرما بعد از جرم‌گیری چیست؟


دندان دارای حس بوده و در ناحیه طوق بسیار حساس‌تر است. وجود جرم بر طوق دندان به علت ضخامتی که دارد به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند یا به‌عبارت دیگر جلوی حس دندان را می‌گیرد. با برداشته شدن آن بدیهی است که دندان بهتر متوجه تغییرات حرارتی می‌شود، ضمنا بر اثر وجود جرم لثه پرخون و متورم شده و با عمل جرم‌گیری التهاب آن فروکش می‌کند لذا مقدار بیشتری از دندان نسبت به حالتی که قبلا آماس لثه وجود داشته در دهان دیده می‌شود و این خود باعث احساس بیشتر تغییرات حرارتی می‌شود. حساس شدن به سرما را می‌توان به احساسی که بدن انسان بعد از استحمام دارد، تشبیه کرد. حساسیت به سرما همیشه و غالبا به‌وجود نیامده و در صورت ایجاد، گذرا و موقتی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

آیا دندان بعد از جرم‌گیری لق می‌شود؟


خیر، با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و به‌دنبال آن مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندان‌ها به هم توسط آن، این حالت درک نشده یا برداشته شدن جرم کشف می‌شود و بیمار آن را منتسب به عمل جرم‌گیری می‌داند. یک ضرب‌المثل می‌گوید «جلوی ضرر را از هر جا بگیری، منفعت است.» لق شدن دندان منوط به تحلیل استخوان و انساج نگهدارنده دندان بر اثر جرم و پلاک میکروبی است و در همه موارد به‌خصوص در مراحل اولیه بیماری‌های لثه و بافت‌های اطراف دندان دیده نمی‌شود.

جرم‌گیری را هر چند وقت باید انجام داد؟

بسیاری از اشخاص با یک‌بار جرم‌گیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نیازی به جرم‌گیری مجدد نداشته باشند. بدیهی است که هرگونه کوتاهی در رعایت اصول بهداشت دهان منجر به تجمع دوباره جرم خواهد شد. ضمنا بعضی بیماران به علت دارا بودن بزاقی با ویژگی‌های خاص از نظر میزان ترشح و ترکیب، بسیار مستعد به تشکیل جرم هستند، ضمنا استعداد به بیماری‌های لثه در خانواده‌هایی بیشتر است. در این گروه از بیماران توصیه می‌شود جرم‌گیری در تناوب زمانی کوتاه‌تری انجام شود.

آیا استفاده از خمیر دندان‌های ضدجرم مفید است؟


خیر، اگر جرم با مسواک و خمیردندان پاک نشد برای پاک کردن آن باید از دندانپزشکان کمک گرفت، ضمنا خمیردندان‌هایی که به‌عنوان ضدجرم معرفی شده‌اند دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده بوده و فقط رنگ و لکه‌های رسوب کرده بر دندان را که Stain (زنگ) نام دارد، تمیز می‌کنند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی‌شود. این خمیردندان‌ها، به علت دارا بودن مواد ساینده زیاد، ایجاد خراش‌های بسیار ظریف بر سطح دندان‌ها کرده و زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می‌آورند.
 
میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار