داروهای گیاهی لاغری مضر برای قلب
کد خبر: ۸۵۲۰
تاریخ انتشار: 2015 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
دبیر علمی هفدهمین کنگره قلب و عروق با بیان اینکه بسیاری عوامل تهدید کننده سلامت قلب است که داروهای گیاهی لاغری از آن جمله هستند، گفت: در صورت کنترل نکردن عوامل تهدید زا آمار مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی تا 5 سال دیگر در کشور دو برابر می شود.

دکتر مسعود اسلامی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری هفدهمین کنگره تازه های قلب و عروق در جمع خبرنگاران گفت: مصرف داروهای گیاهی لاغر کننده را نیز از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی است و در برخی موارد مصرف این داروها حتی منجر به مرگ ناگهانی افراد شده است.

وی از میزان زیاد تبلیغات در مورد مواد غذایی مضر مانند چیپس و پفک و کمبود تبلیغات در مورد عوامل ابتلا به بیماری قلبی انتقاد کرد و افزود: در صورت ادامه این روند و عدم اطلاع رسانی در این زمینه تعداد بیماران قلبی عروقی تا سال 2020 در ایران 2 برابر می شود.

به گفته دبیر علمی هفدهمین کنگره قلب و عروق، پزشکان و متخصصان ایرانی از بهترین پزشکان این حوزه در جهان هستند و به تمام روش های تشخیصی و درمانی بیماری های قلبی آگاهی دارند اما همه بیماران قبلی و عروقی کشور به ویژه روستاییان و افراد کم درآمد به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های روش های درمانی نوین نمی توانند از این روش ها و توانایی های موجود در کشور بهره مند شوند.

اسلامی با انتقاد از ناچیز بودن سرمایه گذاری در بخش پژوهش و پیشگیری از بیماری ها بر لزوم افزایش سرمایه گذاری در این حوزه به منظور بهره مندی تمام بیماران از روش های تشخیصی جدید تاکید کرد: سرانه سلامت در کشور ما برای هر نفر 200 دلار است که 100 دلار آن را مردم و 100 دلار دیگر را دولت پرداخت می کند این در حالی است که سرانه سلامت در آلمان چهار هزار دلار و در آمریکا هفت هزار دلار است.

وی با بیان اینکه بر این اساس امکان بهره مندی از تمام روش های تشخیصی برای بیماران در سراسر کشور وجود ندارد، گفت: یکی از راه حل های این مشکل افزایش بودجه پژوهش در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری ها است.

دبیر علمی هفدهمین کنگره قلب و عروق همچنین ضعف بیمه های پایه و تکمیلی را از دیگر موانع استفاده بیماران قبلی و عروقی از روش های نوین درمانی برشمرد و افزود: بیمه ها باید تقویت شوند تا در کنار افزایش حوزه پیشگیری و پژوهش بتوان خدمات لازم را به تمام بیماران در سراسر کشور ارایه کرد.

اسلامی گفت: طرح تحول سلامت به درمان بسیاری از بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه های درمانی را ندارند، کمک شایانی کرده است و مشکل هزینه های درمانی در بیمارستان های دولتی برطرف شده است اما تعداد بیماران قلبی در کشور بسیار زیاد است و در صورت مراجعه همه بیماران، بیمارستان های دولتی جوابگوی این میزان تقاضا را ندارند.

وی به بودجه سلامت به میزان 24 هزار میلیارد تومان در سال جاری اشاره کرد و افزود: معادل همین میزان را نیز بیماران پرداخت می کنند که اگر این میزان را بین 75 میلیون نفر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سرانه درمان برای هر نفر 200 دلار می شود.

اسلامی به چاقی به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی اشاره کرد و گفت: چاقی به ویژه در بین کودکان روزبه روز در حال افزایش است اما هزینه کافی در زمینه آگاهی رسانی به منظور پیشگیری از این مساله در کشور وجود ندارد.

وی کنترل نکردن فشار و چربی خون و همچنین مصرف مواد مخدر و دخانیات را از دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی برشمرد و افزود: مصرف مواد مخدر و روان گردان ها در بین جوانان افزایش یافته است که همین مساله سبب ابتلای آنها به نارسایی های شدید قلبی می شود.

دبیر علمی هفدهمین کنگره تازه های قلب و عروق همچنین از تولید 2 داروی جدید به نام های «دابی گاتران» و «ریواروکسابان» در چند ماه آینده در کشور خبر داد و افزود: این داروی به جای داروی «وارفارین» و برای پیشگیری از سکته مغزی تولید خواهد شد.

اسلامی گفت: وارفارین برای بیماران قلبی عروقی تجویز می شود که لازم است خون آنها رقیق شود تا از لخته شدن خون و بروز سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون در آنها پیشگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند مجبورند هر ماه آزمایش دهند تا میزان رقیق شدن خون آنها بررسی شود؛ وارفارین همیشه خون را به یک اندازه رقیق نمی کند و گاهی بیشتر که منجر به خونریزی می شود و گاهی کمتر رقیق می کند که منجر به لخته شدن خون می شود بنابراین برای رفع این مشکل این داروهای جدید در دست تولید است.

دبیر علمی هفدهمین کنگره تازه های قلب و عروق تاکید کرد: بیماران قلبی که وارفارین مصرف می کنند، نباید خودسرانه اقدام به تغییر داروی خود کنند و برای این منظور باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار