عبور سکه از مرز 900 هزار تومان
کد خبر: ۸۵۱۴
تاریخ انتشار: 2015 August 22    -    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
 سکه بهار آزادی در آخرین هفته مردادماه به روند افزایشی خود ادامه داد تا روز پنج‌شنبه پس از 36 روز، بار دیگر وارد سطح 900 هزار تومانی شود. آخرین باری که این کالا در این سطح قیمتی قرار داشت به تاریخ 24 تیرماه بازمی‌گردد.


در آخرین روز هفته گذشته، سکه با 11 هزار تومان رشد به قیمت 909 هزار تومان رسید؛ این پنجمین رشد پیاپی سکه بود و زمینه سومین افزایش هفتگی این کالا را نیز فراهم کرد. عامل اصلی رشد سکه، صعود اونس در بازارهای جهانی و رسیدن آن به محدوده 1140 دلاری تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. با توجه به ادامه رشد طلای جهانی در ادامه روز پنج‌شنبه و همچنین روز جمعه، انتظار می‌رود که در صورت نبود نوسان کاهشی در بازار دلار، سکه در روز شنبه به محدوده قیمتی بالاتری وارد شود. اما هفته گذشته رشد قیمتی شاخص بازار ارز نیز پس از 4 هفته متوقف شد. پنج‌شنبه گذشته، دلار مانند روز چهارشنبه روی قیمت 3350 تومان قرار گرفت تا درصد تغییرات آن در طول هفته، صفر باشد.

هفته گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی به میزان زیادی تحت‌تاثیر رشد قیمت اونس در بازارهای جهانی قرار گرفت، اما سکه‌های نیم و ربع سکه به رشد اونس واکنش چندانی نشان ندادند تا نهایتا روند هفتگی دو کالای گرانبهای کوچک‌تر کاهشی شود. هفته گذشته نیم سکه با 2/ 0 درصد کاهش به قیمت 475 هزار تومان و ربع سکه نیز با 3/ 0 درصد کاهش به قیمت 265 هزار تومان رسید. این در حالی بود که سکه تمام، رشد 2/ 2 درصدی را تجربه کرد. حباب مثبت نسبتا قابل توجه نیم و ربع سکه و نبود تقاضا دو عاملی بود که از رشد این دو کالا جلوگیری کرد.

در آخرین هفته مردادماه سکه تمام بهار آزادی همچون دو هفته پیش از آن در مسیر افزایشی قرار گرفت تا نهایتا این کالای گرانبها وارد سطح 900 هزار تومانی شود. در 6 روز کاری هفته، سکه بهار آزادی از 5 پله افزایشی عبور کرد. سکه پس از آغاز کاهشی، از دومین روز هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت. سکه که روز شنبه با هزار تومان کاهش به قیمت 888 تومان رسیده بود، روز یکشنبه با 3 هزار تومان رشد به قیمت 891 هزار تومان رسید. روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بهای این کالا 7 هزار تومان رشد دیگر را تجربه کرد تا قیمت آن به آستانه سطح 900 هزار تومانی و قیمت 898 هزار تومانی برسد. اما توفان سکه در روز پنج‌شنبه رقم خورد، جایی که بهای آن بیشتر از 4 روز پیشین رشد کرد. سکه بهار آزادی که تا روز چهارشنبه مجموعا 9 هزار تومان رشد کرده بود، تنها در روز پنج‌شنبه 11 هزار تومان بالا رفت و به قیمت 909 هزار تومان رسید.

روند افزایشی سکه در ششمین روز هفته از همان ابتدای روز آغاز شد. روز پنج‌شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت 903 هزار تومان آغاز کرد که 5 هزار تومان بالاتر از قیمت بسته شده چهارشنبه گذشته بود. ورود سکه به این سطح قیمتی در حالی رخ داد که آخرین بار سکه در تاریخ 24 تیر در این محدوده قیمتی قرار داشت. شروع افزایشی سکه به رشد اونس در ساعات انتهایی روز چهارشنبه مربوط بود. اونس چهارشنبه را با قیمت 1134 دلار به پایان برده بود. ادامه رشد اونس در روز پنج‌شنبه موجب شد که جاده افزایشی سکه هموارتر شود و این کالای گرانبها نهایتا تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 909 هزار تومان برسد. این رقم بالاترین قیمت سکه از تاریخ 9 تیر 94 بود. با رشد روز پنج‌شنبه، سکه در آخرین هفته مردادماه، مجموعا 2/ 2 درصد رشد را تجربه کرد و سومین رشد هفتگی خود را نیز رقم زد. سکه در دو هفته پیش از آن به ترتیب دو رشد 9/ 1 و 1/ 0 درصدی را تجربه کرده بود. ادامه رشد اونس و رسیدن به محدوده 1150 دلاری تا بعدازظهر روز جمعه، موجب امیدواری معامله‌گران سکه به رشد بیشتر این کالای گرانبها در ابتدای روز شنبه شده است، انتظاری که به واکنش بازار ارز نیز وابستگی خواهد داشت.

شاخص بازار ارز که چهار هفته متوالی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در آخرین هفته مردادماه افزایشی را تجربه نکرد و تغییرات قیمتی این ارز صفر شد. هفته گذشته فضای بازار ارز نسبتا آرام بود و دلار عمدتا در بازه 3340 تومان تا 3360 تومان نوسان می‌کرد.

دلار در 3 روز ابتدایی هفته تنها 3 نوسان 5 تومانی را تجربه کرد. پرنوسان‌ترین روز هفته گذشته، سه‌شنبه بود، جایی که دلار با 15 تومان رشد به قیمت 3360 تومان رسید. به گفته فعالان، «نزدیک شدن آغاز اعزام حجاج به مکه»، «افزایش سفرهای مسافرتی در پایان تابستان»، «تحرکات معامله‌گران آتی»، «انتشار برخی اخبار سیاسی»، «بالا رفتن قیمت درهم در بازار دبی» و «بالا رفتن تقاضای آربیتراژی از منطقه سلیمانیه کردستان عراق» از عوامل اصلی رشد دلار در روز سه‌شنبه بودند. با توجه به این عوامل افزایشی، قیمت دلار تا 3373 تومان هم بالا رفته بود، اما نهایتا عرضه بازیگران بازارساز این ارز را تا قیمت 3360 تومان پایین آورد. با توجه به عرضه بازارساز، معامله‌گران روز چهارشنبه از هراس کاهش بیشتر تمایل چندانی به خرید ارز نشان ندادند تا دلار با 10 تومان افت به قیمت 3350 تومان برسد.

روز پنج‌شنبه نیز حجم معاملات آتی و نقدی بازار ارز به اندازه‌ای نبود که این ارز نوسانی را تجربه کند تا نهایتا دلار با همان نرخ 3350 تومان به کار خود پایان دهد. در حالی که قیمت عرضه و تقاضای عمده 3350 تومان بود، مراکز فروش رسمی ارز قیمت 3365 تومان ثبت کرده بودند. صرافی‌ها روز جمعه شاهد برگزاری انتخابات صنف خود بودند. با وجود سکون انتهای هفته، برخی فعالان اعتقاد دارند که امروز با بازگشت تقاضای آربیتراژی، دلار به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. این در حالی است که گروه دیگری از فعالان اعتقاد دارند به‌طور سنتی در روزهای انتهایی ماه تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، در نتیجه در صورت نبود عامل بیرونی این ارز کشش حرکت به سوی قیمت‌های بالاتر را نخواهد داشت.
دنیای اقتصاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار